کد خبر: ۵۷۴۵۰

«احمد بافکار» رئیس اتحادیه پرورش بلدرچین کشور با بیان اینکه ظرفیت تولیدمان در کشور سالانه ۹۰۰ تن است اعلام کرد در حال حاضر به دلیل یکسری مشکلات، حجم تولیدات ‌ما کمتر است از جمله اینکه شرکت پشتیبانی با این استدلال که گوشت بلدرچین غذایی لوکس است به تولیدکنندگان ما نهاده نمی‌دهد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از بازار، «احمد بافکار» رئیس اتحادیه پرورش بلدرچین کشور گفت: در حال حاضر در سراسر کشور بیش از ۴۵۰ واحد پرورش بلدرچین وجود دارد که با توجه به شرایط بازار تعداد این واحدهای فعال متغیر است.

بافکار افزود: ظرفیت تولیدمان در کشور سالانه ۹۰۰ تن است اما در حال حاضر حجم تولیداتما کمتر از این میزان است که غالبا در کشور مصرف می شود. به خصوص اینکه استقبال مردم از این محصول اخیرا بیشتر شده است. به همین دلیل در شرایطی که سال گذشته همین موقع واحدهای تولیدی بلدرچین سالن‌های خود را به یک سوم تولید کاهش داده بودند، امسال افزایش داده اند.

وی در خصوص صادرات نیز گفت: از حدود یک سال و نیم پیش دیگر صادرات انجام نمی شود اما اخیرا اقداماتی انجام داده ایم و به این ترتیب از تیرماه مجددا به کشورهای عمان و اربیل عراق صادرات خواهیم داشت.

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت سویا

مدیرعامل شرکت بلدرچین  شیرکوه یزد در خصوص عمده مشکلات تولیدکنندگان گفت: ما تولیدکنندگان در بحث نهاده ها با مشکلاتی مواجه هستیم؛ از جمله اینکه کمبود داریم و قیمت‌ها بسیار افزایش یافته است. البته شرکت پشتیبانی امور دام کشور قول داده که ظرف ۲ هفته آینده نهاده های مورد نیاز را به بازار تزریق کنند که امیدواریم اینگونه شود.

بافکار خاطرنشان کرد: بحث گرانی و کمبود نهاده ها بسیار اساسی است به طوری که به عنوان مثال قیمت سویا از کیلویی ۲۷۰۰ تومان به ۵ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است و این یعنی ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۸۰ درصد از واحدهای پرورش بلدرچین کشور به صورت صنعتی و ۲۰ درصد مابقی نیز به صورت سنتی است.

عدم حمایت دولت از پرورش دهندگان بلدرچین

این فعال بخش طیور خاطرنشان کرد: اگر چرخ بازار بچرخد ابعاد اقتصادی پرورش بلدرچین بسیار عالی است. اگرچه پرورش بلدرچین ریسکی که تولید مرغ دارد را ندارد و  به همین دلیل است که دولت تولیدکنندگان مرغ را حمایت می کند اما از ما تولیدکنندگان بلدرچین هیچگونه حمایتی انجام نمی دهد. به طوری که وقتی برای تامین سویا به شرکت پشتیبانی مراجعه می کنیم میگویند دولت اعلام کرده از شما حمایت نکنیم! وقتی دلیل را جویا می شویم میگویند چون گوشت بلدرچین غذایی لوکس است! این در حالی است که ما تولیدکنندگان  انتظار قائل شدن چنین تفاوتهایی بین دو حوزه کاری شبیه به هم را نداریم.

وی افزود: از سوی دیگر متاسفانه برای محصول ما خرید تضمینی وجود ندارد و ما را پشتیبانی نمی کنند. در حالی که مرغداران  این اطمینان خاطر را دارند که اگر نتوانند تولیداتشان را بفروشند، دولت با یک قیمت مصوب از آنها خریداری می کند. اما ما از چنین اطمینان خاطری بهره مند نیستیم بنابراین خودمان باید همه امور از جمله بازاریابی را انجام بدهیم.

بافکار گفت: خواهش ما از مسئولین این است که از تولید بلدرچین حمایت کنند چون محصولی است که زمینه صادرات دارد و ارز آور است. نه اینکه با این حرف که بلدرچین غذایی لوکس است نهاده هایی همچون ذرت و سویا را از ما تولیدکنندگان دریغ کنند.

وی افزود: از سوی دیگر دولت در بحث بازپرداخت اقساط وام‌ها اعلام کرده بود که با چند ماه تاخیر تولیدکنندگان پرداخت کنند، اما بعد از ۱۵ روز تاخیر با جریمه از ما گرفتند! انتظار داریم دولت از بخش خصوصی حمایت بیشتری داشته باشد.

میانگین قیمت بلدرچین کیلویی ۳۵ هزار تومان است

رئیس اتحادیه پرورش بلدرچین کشور در خصوص قیمت ها نیز گفت: به طور میانگین قیمت بلدرچین کیلویی ۳۵ هزار تومان است اگرچه در برخی شهرهای بزرگ مثل تهران با قیمت بالاتری هم فروخته میشود و به این ترتیب سود مغازه داران از من تولیدکننده بیشتر است.

بافکار در خصوص هزینه و سرمایه گذاری در حوزه پرورش بلدرچین نیز گفت: بحث بلدرچین قفسی هزینه‌بر است اما درآمدزایی بیشتری نیز دارد. اگرچه تجهیزات مورد نیاز از قبیل قفس، نیپل، دان خوری اتوماتیک و غیره تولید داخل است و این یک امتیاز محسوب می‌شود، با این وجود با توجه به مجهز بودن یا ساده بودن واحد تولیدی، هزینه های مورد نیاز متغیر است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بهترین بلدرچین از نظر رشد متعلق به آمریکا و پس از آن هلند است، افزود: درواقع معیار کیفیت بلدرچین درشتی آن است. البته با اصلاح نژادی که ما انجام داده ایم وزن بلدرچین پرورشی مان را  از ۱۸۰ گرم به ۲۵۰ گرم رسانده ایم. با این وجود در سطح کشور هنوز غالبا ۱۸۰ تا ۲۰۰ گرم است.

بافکار در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما نژاد بومی بلدرچین نداریم و نژادهایی که در ایران موجود است ژاپنی و هلندی است.

 

نظر شما
ادامه