کد خبر: ۵۷۸۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

حکیم مهر: «دکتر حسن نیلی» استاد دانشگاه و دبیر علمی «دبیرخانه شیر، ایستگاه سلامت»، با ارسال نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی، به تشریح عوارض کاهش سرانه مصرف شیر و لبنیات در شرایط جدید اقتصادی پرداخت.

به گزارش حکیم مهر، متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر محمد قالیباف

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و تقدیم احترام، و با آرزوی موفقیت برای حضرتعالی دراداره سکان دستگاه قانونگذاری و با امید به اینکه دوره جدید مجلس شورای اسلامی بتواند در طراز انقلاب اسلامی به آرمانهای شهدا و امت شهیدپرور جامعه عمل بپوشاند، لازم می داند که از طرف «دبیرخانه شیر ایستگاه سلامت» مطالبی را به استحضار برساند.

همانگونه که مستحضر هستید، شیر یکی از اجزاء سلامت ایرانیان است که از دیر باز نقش مهمی در جیره غذایی مردم ایفاء می نموده است. همچنین جالب توجه است که در قرآن کریم به فیزیولوژی تولید آن اشاره شده و در احادیث و روایات بیشماری نسبت به اهمیت تغذیه ای شیر بر رشد و سلامت و جلوگیری از بیماریها تاکید شده است. همچنین در اسناد بالادستی حوزه سلامت، ابلاغی توسط مقام معظم رهبری تاکید زیادی در خصوص پیشگیری از بیماریها صورت گرفته است.

لازم به ذکر است که شاخص سرانه مصرف شیر و لبنیات یکی از شاخص های توسعه یافتگی به حساب می آید و کشورها هر چه توسعه یافته ترند، سرانه مصرف شیر و لبنیات بیشتری دارند. بطوری که در برخی از کشورهای توسعه یافته میزان مصرف شیر و لبنیات پنج برابر سرانه مصرف آن در ایران می باشد. بر اساس برنامه توسعه چهارم قرار بوده است که سرانه مصرف شیر و لبنیات به متوسط جهانی یعنی 160 کیلو گرم به ازاء هر نفر در سال برسد، ولی متاسفانه در شرایط کنونی کمتر از نصف متوسط جهانی می باشد، و در شرایط جدید اقتصادی، بیم آن می رود که از این هم کمتر شده، از این رهگذر خسارت زیادی به سلامت جامعه بخصوص رشد کودکان و در نتیجه تحمیل هزینه های سنگین به حوزه بهداشت و درمان شود. برآورد می شود که میزان خسارت ناشی از محل کم مصرف کردن شیر و لبنیات به حوزه بهداشت و درمان سالانه بیش از دهها هزار میلیارد تومان باشد.

ترکیبات ضد ویروسی موجود درشیر از جمله «لاکتوفریل»،«لاکتوپراکسیداز» و «لایزوزیم» به راحتی ویروس هایی مانند کرونا را مهار و از اتصال آن به گیرنده های سطح سلول جلوگیری می نماید. این همه درحالی است که جامعه اسلامی به همت کشاورزان و دامپروران از نظر استاندارد کمی وکیفی تولید شیر جزء برترین ها در منطقه و جهان می باشد، و در شرایطی که بسیاری از بخش های صنعتی با کاهش تولید مواجه هستند، اضافه تولید شیر در جامعه مشکلاتی را برای دامداران ایجاد نموده است.

امید است که مجلس فعلی با مدیریت جهادی حضرتعالی بتواند این مهم را محقق نموده و از این طریق ضریب سلامت جامعه را ارتقاء بخشد. «دبیرخانه شیر ایستگاه سلامت» در سالهای گذشته موضوع را به مسئولین مختلف اجرایی و قانون گذار منعکس و با تک تک نمایندگان در این زمینه مکاتبه نموده است. برخی از این مکاتبات در فضای مجازی و بایگانی مجلس قابل دسترسی می باشد.

پیشنهادات مشخص «دبیرخانه شیر ایستگاه سلامت»:

الف- یک درصد از اعتبارات حوزه بهداشت و درمان به اصلاح الگوی تغذیه و افزایش سرانه مصرف شیر و لبنیات اختصاص یابد. صرفه جویی ناشی از این محل برای اعتبارات دولتی و درآمد خانوار بیش از 50 هزار میلیارد تومان در سال برآورد می شود. هر ایرانی بطور به تعداد متوسط 2/2 دندان پوسیده دارد، که هزینه ترمیم آن در سال از کل اعتبار لازم برای تامین شیر و لبنیات خانواده در سال بیشتر است.

ب- در نشست های عمومی و تخصصی دستگاههای دولتی و سفرهای بین شهری با هواپیما، قطار و اتوبوس به عنوان میان وعده از شیر به جای سایر نوشیدنی ها استفاده شود.

ج- برای اقشار کمتر برخوردار کارت یارانه شیر و لبنیات صادر و امکان خرید شیر و لبنیات با قیمت کمتر برای آنها فراهم شود.

د- تبلیغات منفی راجع به شیر تولیدی که بعضا بی اساس و باعث تشویش اذهان عمومی می شود، مانند وجود «روغن پالم» و «آفلاتوکسین» در شیر از طریق رسانه ها و دستگاههای مسئول متوقف شده و در این خصوص مسئولانه برخورد نمایند. در حقیقت بی اعتماد کردن مردم به تولیدات داخلی روی دیگر سکه تحریم می باشد. و عوامل پنهان و آشکاری در این زمینه فعالیت می نمایند.

ه- اعتبار شیر مدارس به موقع تامین و به دانش آموزان شیر باکیفیت داده شود. چرا که تامین شیر مدارس بصورت مناقصه باعث روانه شدن شیرهای با کیفیت پائین به سوی مدارس شده و آسیب جدی به استقبال دانش آموزان از شیر زده، دانش آموز تا آخر عمر دارای ذهنیت منفی نسبت به شیر می شود. در سالهای گذشته همواره شیر مدارس با چالش هایی متعددی در زمینه تامین اعتبار و شیوه اجراء مواجه بوده است.

حسن نیلی

استاد تمام، دبیر علمی

"دبیرخانه شیر ایستگاه سلامت"
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
0
2
شما به جای دلالان نهاده های دامی که میلیاردها
دلار را چپاول می کنند و در بازار آزاد می فروشند،
کارت الکترونیک یارانه پروتئین شیر، گوشت، تخم مرغ، مرغ و آبزیان را برای سرپرستان خانوارها تخصیص دهید تا خود به خود مردم امکان خرید لبنیات ارزان را پیدا کنند و گر نه دولت هیچ پولی برای یارانه جدید ندارد و معلوم است که مجلس هم کاری به جز شعار دادن نمی تواند بکند.
نظر شما
ادامه