کد خبر: ۵۷۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
علیرغم مزایای فراوان دیجیتال رادیوگرافی نسبت به رادیولوژی معمولی، به دلیل هزینه های اولیه زیاد برای راه اندازی سیستم، این تکنیک تا به حال جایی در تصویربرداری دامپزشکی کشورمان نداشت و افتتاح اولین مرکز تشخیصی دامپزشکی مجهز به دیجیتال رادیوگرافی می­تواند نشان دهنده ارتقاء جایگاه دامپزشکی و ظرفیت بالای خدمات رسانی در این بخش باشد...

حکیم مهر -  نخستین مرکز تشخیصی دامپزشکی مجهز به سیستم دیجیتال رادیوگرافی در کشورمان افتتاح شد.

دکتر مجید مسعودی‎فرد مدیر اجرایی این مرکز ضمن اعلام این خبر ، افتتاح چنین مرکزی را سبب افزایش اعتبار حرفه دامپزشکی و نشانه پیشرفت این حرفه دانست.

وی افزود : امروزه استفاده دامپزشکان کشورمان از تکنیکهای تصویر برداری نظیر رادیولوژی و سونوگرافی به منظور تشخیص دقیق عوارض و بیماری ها به طور چشمگیری افزایش یافته و نوید بخش استفاده از پیشرفته ترین تکنیک ها توسط متخصصین تصویربرداری گردیده است.

دکتر مسعودی فرد در ادامه اظهار نمود : در طول دو دهه اخیر، سیستم فیلماسکرین در رادیولوژی پزشکی به تدریج جای خود را به سیستمهای تصویر برداری دیجیتال داده  و در حال حاضر سیستمهای دیجیتال متنوعی به طور رایج برای تصویربرداری های پزشکی و دامپزشکی در سطح دنیا مورد استفاده قرار می گیرند.

وی افزود : سیستم‎های دیجیتال در دو گروه مشخص با عنوان دیجیتال رادیو گرافی مستقیم یا DR و دیجیتال رادیوگرافی غیر مستقیم یا CR تقسیم‎بندی می‎شوند که در سیستم CR  ، کاست مورد استفاده در رادیولوژی سنتی، جای خود را به کاست های CR  داده که در کارتخوان (کاست ریدر) دستگاه قرار داده شده و تصاویر دیجیتال ایجاد می شود.

مدیراجرایی این مرکز در ادامه گفت : حرکت به سوی دیجیتال‌شدن در همه جای دنیا مستلزم سرمایه‌گذاری‌های سنگین است و در سیستم‌های CR میزان تابش اشعه به بیمار بین ۳۰ تا ۵۰ درصد نسبت به رادیولوژی آنالوگ کمتر می‌شود و اگر از سیستم‌های DR استفاده شود، این میزان به ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش می‌یابد.

وی  افزود : در رادیوگرافی دیجیتال، علاوه بر کاهش دوز اشعه و حذف تعداد دفعات تکرار تصویربرداری ناشی از مواجهه یا تابش بالا یا پایین، تصاویر با کیفیت بسیار مطلوب و غیر‌قابل مقایسه با رادیولوژی معمولی یا آنالوگ ایجاد می شود.

دکتر مسعودی فرد در ادامه اظهار نمود : با حذف فیلم در رادیوگرافی دیجیتال، هزینه تهیه فیلم رادیولوژی، دارو

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر امید مرادی
|
-
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۵
0
0
افتتاح این مرکز را به شما صمیمانه تبریک عرض میکنم. امیدوارم رعایت قانون در ارتباط با اخذ مجوز از اذاره حفاظت در برابر اشعه سازمان انرژی اتمی توسط شما الگویی برای سایر همکاران باشد.
نظر شما
ادامه