کد خبر: ۵۷۹۵۴
گفت‌وگو با «دکتر ایمان معماریان»:
دامپزشک وقت باغ‌وحش ارم افزود: مسئولیت نگهداری باران با مجوز و اطلاع مدیر وقت باغ‌وحش ارم به بنده واگذار شد و هرگز بدون اجازه و اطلاع، باران را از باغ‌وحش خارج نکردم ...
 

حکیم مهر: «باران» شامپانزه معروف و متولد باغ وحش ارم در انتظار سرنوشت بارانی خود نشسته و بین مرگ و زندگی دست و پنجه نرم می‌کند تا ببیند دست تقدیر با او چه خواهد کرد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، حکایت این حیوان سه ساله از این قرار است که در ۲۸ اردیبهشت سال ۱۳۹۶ و طی یک روز بارانی در باغ وحش ارم تهران متولد شد اما مادرش توان نگهداری نداشت و تراژدی تلخ مرگ و زندگی «باران» در ذهن‌ها تبلور یافت .

حفظ جان این شامپانزه طی آن روزها مهمترین نکته بود و بر همین اساس او را از سایر شامپانزه‌ها جدا کردند اما به دلیل وجود ناتوانی‌هایی در سیستم تنفسی، به مدت یک ماه در «انکوباتور» نگهداری و پس از آن به علت تکامل نیافتن سیستم بلع، برای تغذیه‌اش از لوله معده استفاده شد .

دامپزشک وقت باغ‌وحش ارم نیز به دلیل شرایط خاصی که این شامپانزه داشت، مسئولیت نگهداری «باران» را از زمان تولد تا به امروز بر عهده گرفته است و با هزینه شخصی از باران کوچولو مراقبت می‌کند .

اکنون حدود سه سال است که «باران» نزد «دکتر ایمان معماریان» نگهداری می‌شود و این در حالی است که طی ماه‌های گذشته سازمان محیط زیست خواستار بازگشت این شامپانزه به باغ وحش ارم شده و به دلایلی با مخالفت‌های «معماریان» روبه‌رو شده است .

پس از آن کش‌وقوس‌هایی بین دامپزشک باران و محیط زیست مبنی بر تحویل این شامپانزه به باغ وحش ارم ایجاد شد و در روز  ۲۷ اردیبهشت امسال اولین جلسه دادگاه در یکی از شعبه‌های بازپرسی و دادسرای عمومی تهران برگزار شد .

مسئولان محیط زیست معتقدند که محل زندگی شامپانزه در باغ وحش است نه کلینیک دامپزشکی اما معماریان می‌گوید که اگر باران به باغ وحش برود حتما می‌میرد؛ با نامه محیط زیست و طبق دستور دادستانی باران باید تحویل محیط زیست و به احتمال زیاد باغ وحش ارم شود .

باران را نگیرید، او می‌میرد

«دکتر ایمان معماریان» مشاور دامپزشکی گربه‌سانان اتحادیه حفاظت از حیات وحش و دامپزشک سازمان جهانی نجات حیات وحش در مورد باران از روزی که متولد شد، می‌گوید: باران در یک روز بارانی شدید متولد شد و به همین دلیل نام او را باران گذاشتند .

وی با بیان اینکه در ارم هشت شامپانزه وجود دارد، افزود: سالها قبل که باغ وحش تهران مقابل پارک ملت در خیابان ولیعصر بود به دلیل نشت گاز دچار آتش‌سوزی شد و در این آتش‌سوزی فقط ۲ شامپانزه که شیرین و پرویز نام داشتند نجات ‌یافتند و این دو پدر و مادر تمام شامپانزه‌های کنونی ارم هستند .

معماریان خاطر نشان کرد: شامپانزه‌ها به دلیل مناسب نبودن جایگاهشان که فضای حدود ۱۲۰ متر و به چندین قسمت تقسیم شده است، با سه سردسته نر ساکن هستند و به دلیل مشکلات روانی با یکدیگر سازگاری ندارند .

شرایط ارم برای نگهداری «باران» مناسب نیست

وی ادامه داد: هر شامپانزه‌ای که به دنیا می‌آید سایر شامپانزه‌ها او را می‌کشند و این یک موضوع مهم و مورد توجه است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود .

مشاور دامپزشکی گربه‌سانان اتحادیه حفاظت از حیات وحش استاندارد نبودن جایگاه شامپانزه‌ها را عامل مخالفت خود برای حضور باران در باغ وحش ارم عنوان کرد و گفت: اگر باران به این گروه بازگردد، مرگ در انتظار اوست .

وی خاطر نشان کرد: مسئولیت نگهداری باران با مجوز و اطلاع مدیر وقت باغ وحش ارم به بنده واگذار شد و هرگز بدون اجازه و اطلاع، باران را از باغ وحش خارج نکردم .

دامپزشک سازمان جهانی نجات حیات وحش گفت: از نظر غنی‌سازی و بسترسازی اصلا جایگاه استانداردی برای نگهداری «باران» وجود ندارد و این موجود کوچولوی سه ساله باید در مرکز نگهداری بچه شامپانزه‌های همسن خود تحت مراقبت قرار گیرد .

وی یادآور شد: باران برای ادامه حیات خود نیاز به حمایت و نگهداری در محلی مناسب دارد تا بتواند سال‌های طولانی به زندگی خود ادامه دهد .

با وجود تماس‌ها و پیگیری‌های خبرنگار ایرنا، پاسخی از سوی مسئولان محیط زیست مبنی بر بازپس‌گیری «باران»  و آینده این حیوان سه ساله دریافت نشد .

«تارزان»، انسانی خیالی که طی کودکی در جنگل‌های آفریقا گم شده و به وسیلهٔ بوزینه‌ای به نام «منگانی» پرورش یافته بود نیز سال‌ها در جنگل کنار سایر حیوانات زندگی کرد؛ بدون اینکه کوچکترین آسیبی به او برسد .

اگرچه این داستان خیالی است اما باز نشان می‌دهد که انسان می‌تواند در کنار حیوانات بدون دغدغه و دردسر زندگی کند؛ روزی «تارزان» در جنگل با سلامت کامل بزرگ شد اما امروز باران در وضعیتی نگران‌کننده بوده و در انتظار عطوفت انسان‌هایی است که بتوانند از او حمایت کنند .

 
 
نظر شما
ادامه