کد خبر: ۵۹۵۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: عملیات اجرای طرح اصلاح نژاد دام سبک در روستاهای هدف شهرستان شیروان با هدف افزایش چندقلوزایی برای هزار و ۲۸۵ راس دام از اواخر هفته گذشته آغاز شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «محمد شکاری» روز یکشنبه اظهار داشت: تلقیح مصنوعی به روش لاپاراسکوپی در سطح ۳۰ واحد دامداری و با هزینه سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی اجرا می شود.

در تلقیح مصنوعی به روش لاپاراسکوپی که در دام انجام می شود، به علت وجود ساختار خاص گردن رحم در میش، امکان عبور پیپت (ابزار انتقال) تلقیح مصنوعی و دسترسی به رحم وجود ندارد در نتیجه اسپرماتوزوئید کافی نمیتواند به رحم برسد و این مسئله در باروری و آبستنی اثر منفی دارد. تلقیح مصنوعی به روش لاپاراسکوپی امکان تخلیه مقدار کافی اسپرم در شاخهای رحم را فراهم میآورد.

وی گفت: اجرای این طرح که با همکاری شرکت رویان اصفهان و پیمانکاران جهاددانشگاهی خراسان شمالی انجام می شود به مدت یکماه ادامه دارد.

وی افزود: در این پیوند، تاکنون ۳۵۰ راس دام به روش لاپاراسکوپی تلقیح اصلاح نژاد شد.

شکاری افزود: اینک شناسایی و انتخاب روستاهای هدف، آموزش دامدار، شناسایی میش های آبستن و گله، ثبت گله در سامانه هویت و اصلاح نژاد دام، اجای طرح تغذیه توسط دامدار و انجام عملیات همسان سازی فحلی انجام شده است.
مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تولید بره های حاوی ژن های دوقلوزایی، افزایش میزان چند قلوزایی در سال، جلوگیری از هزینه دام نر در گله های کوچک، مدیریت بهتر در تغذیه میش ها قبل و بعد زایمان به صورت گروهی، مدیریت زایش گله، مدیریت تغذیه ای گله ای و افایش درآمد دامدار از جمله اهداف طرح است.

شکاری افزود: ارزش اقتصادی بره های تولیدی این طرح نسبت به بره های تولیدی در حالت عادی سه برابر است.

شهرستان شیروان ۵۵۰ هزار راس دام سبک و سنگین دارد.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
...
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
0
0
سلام
مدیر امور دام خراسان شمالی مهدی شکاری هست نه محمد شکاری
نظر شما
ادامه