کد خبر: ۶۰۳۵۴

«دکتر سید بهمن نقیبی»، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: متاسفانه شیوع بیماری آنفلوانزا فوق حاد پرندگان در جهان و منطقه گزارش شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از بازار، «دکتر سید بهمن نقیبی» افزود: طی سال های اخیر به خصوص تا سال ۱۳۹۶ تعداد زیادی از کانون بیماری فوق حاد پرندگان را در کشور مردم شاهد بودند و در برخی از سال ها حول و حوش ۲۷ میلیون قطعه پرنده دچار معدوم سازی و خسارت عمده ای را به صنعت مرغداری وارد می کرد.

وی اظهارداشت: تدابیری که از تیرماه سال ۱۳۹۷ در کشور اندیشیده شد برنامه برنامه واکسیناسیون گله های صنعتی علیه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در ۱۲ استان کشور در دستور کار قرار گرفت و از طرفی اجرای برنامه های ممیزی که اتفاق افتاد و بازدید های مشترکی که با سایر دستگاه های مسئول از واحدهای مرغداری بعمل آمد ساختارهای این واحدها به شدت مورد بازبینی قرارگرفت و با همکاری تشکل ها، اتحادیه ها و مرغداران تغییرات عمده ای در بحث امنیت زیستی در واحدها ایجاد شد و خوشبختانه طی دو سال اخیر کشور درگیر این بیماری نبوده و شرایط در مملکت پایدار است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: متاسفانه این بیماری به تازگی در سطح کشورهای جهان به خصوص منطقه گزارش شده است.

وی افزود: اگر کوچک ترین سهل انگاری و اهمالی از سوی مرغداران در ارتباط با انجام اقدامات امنیت زیستی صورت گیرد، به توصیه های سازمان دامپزشکی توجه نکنند و همینطور واکسن به موقع وارد نشود نگرانی های ما را در خصوص شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور افزون خواهد کرد.

نقیبی ضمن اشاره به اینکه کشور در حال حاضر نیاز ۱۰۰ درصدی به واکسن وارداتی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دارد، اظهارداشت: ظرفیت تولید این واکسن در کشور ایجاد شده و طی ماه های آینده این واکسن در داخل تولید می شود.

وی در ادامه از مسئولان خواست ارز مورد نیاز واکسن بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به موقع تامین تا وارکنندگان بتوانند این واکسن را وارد کنند.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور یادآورشد: مرغداران نیز با برنامه های سازمان دامپزشکی همچون گذشته همسو باشند و به توصیه ها و اقدامات امنیت زیستی توجه کنند تا واحدهای مرغداری در اثر این بیماری دچار ضرر و زیان نشوند.

 

نظر شما
ادامه