کد خبر: ۶۰۵۲۵

متخصصان پرورش دام و طیور و اساتید دانشگاه این حوزه، بر خطرات استفاده از پرندگان مهاجر و مرغ‌های محلی بدون نظارت و تایید دامپزشک اتفاق نظر داشته و خطر شیوع بیماری‌های ویروسی مانند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را جدی دانستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، نشست خطرات بهداشتی تغذیه از پرنده‌های مهاجر و مرغ‌های محلی در مازندران با حضور «مسعود قنبری»، کارشناس ارشد و متخصص پرورش دام و طیور، «دکتر یونس یعقوب‌زاده»، استاد دانشگاه در رشته آلودگی‌های محیط‌زیست و «دکتر عزیر عابسی»، استاد دانشگاه در رشته مهندسی عمران گرایش محیط‌زیست در بنیاد علمی ‌حریری بابل برگزار شد.

در این جلسه موضوع تغذیه از شکار پرندگان مهاجر و استفاده از مرغ‌های محلی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این نشست حاضرین بر خطرات استفاده از پرندگان مهاجر و مرغ‌های محلی بدون نظارت و تایید دامپزشک اتفاق نظر داشته و خطر شیوع بیماری‌های ویروسی مانند آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را جدی دانستند.

مباحث نظارت جدی بر بازارهای هفتگی، برخورد با شکارچیان متخلف و نظارت قوی‌تر سازمان دامپزشکی بر بازار فروش طیور در مازندران از جمله موارد مورد بحث در این نشست بود.

در حاشیه این نشست مسعود قنبری کارشناس ارشد و متخصص پرورش دام و طیور به این نکته اشاره کرد که چرا حتما باید از محصولات کشتار شده در کشتارگاه‌های مورد تایید سازمان دامپزشکی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه چرا باید محصولات طیور مورد تایید سازمان دامپزشکی را استفاده و نباید از گوشت پرندگان مهاجر تغذیه کرد، تصریح کرد: ریسک استفاده از گوشت مرغ‌های محلی و پرندگان و به صورت سنتی بالا است و بهتر است استفاده نشوند.

این متخصص پرورش دام و طیور با اشاره به اینکه گوشت پرندگان مهاجر به هیچ وجه سالم نیست و آلودگی‌های فراوانی دارد، یادآور شد: هیچ مرغ هورمونی در کار نیست، به هیچ وجه مرغ هایی که در فضاهای سنتی و غیر بهداشتی و بدون نظارت دامپزشک پرورش و کشتار می شوند مصرف شان توصیه نمی شود.

این کارشناس تاکید کرد: به هیچ وجه مردم پس از کرونا، از محصولات گوشتی تایید نشده و ذبح شده به صورت سنتی استفاده نکنند و از فقط محصولات مورد تایید کشتارگاه‌های سازمان دامپزشکی بهره بگیرند.

به گزارش ایسنا، لزوم آموزش و آگاهی در مدارس و دانشگاه‌ها درخصوص تغذیه سالم و افزایش فرهنگ‌عمومی نسبت به تهیه مواد غذایی سالم مورد تاکید اعضای این نشست بود.

در پایان مقرر شد همایشی برای بررسی دقیق‌تر ابعاد موضوع با کارشناسان امر در بنیاد علمی‌حریری برگزار شود.

 

نظر شما
ادامه