کد خبر: ۶۱۵۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

فعالیت های انسان برای یافتن راههای زندگی بهتر، سالم تر و غلبه بر مشکلات، علوم جدید را بوجود آورده و گسترش داده است بطوری که با افزایش ارتباطات انسانی و پی بردن به اهمیت ارتباط مناسب انسان و طبیعت، تلاش برای کشف دنیای پیرامون به یک نیاز تبدیل شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، «دکتر حسین رشیدی» مدیر کل دامپزشکی استان کرمان به مناسبت هفته فناوری و پژوهش گفت: دامپزشکی دانشی کهن محسوب می شود و پژوهش های دامپزشکی در ارتقای سلامت انسان و حیوانات از طریق پیشرفت پزشکی، پیشگیری و درمان بیماری ها و همچنین درک بهتر راههای انتقال بیماری های مشترک به انسان و انتقال و انتشار بیماری های نوپدید، اهمیت بسزایی دارد.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان با بیان این مطلب که حوزه های پژوهشی در دامپزشکی تنوع زیادی دارد، گفت: هر چند که تنوع موضوعات مورد مطالعه در بخش دامپزشکی از جمله بیماری های مشترک، بهداشت عمومی و امنیت غذایی تا رفاه حیوانات، سلامت حیات وحش و اکوسیستم و... نقطه قوت پژوهش ها در این حوزه  می باشد اما پیچیدگی هایی در کار بوجود آورده است.

وی در این رابطه افزود: سرعت فزاینده رشد علمی و تغییرات اجتماعی، تکنولوژیک و محیطی فرصت ها و ضرورت های جدیدی برای بخش دامپزشکی بوجود آورده است.

دکتر رشیدی عنوان کرد: راه های کنترل و پیشگیری بیماری ها و جلوگیری از انتشار آنها، تشخیص و درمان، علوم پایه زیست شناسی، موضوعات مرتبط با رفاه حیوانات، امنیت غذایی، سلامت فراورده های خام دامی، اکوسیستم، بیماری های حیات وحش، بیماری های مشترک، پزشکی مقایسه ای، تهدیدهای جدید مربوط  بیماری های نوپدید و بازپدید تنها تعدادی از موضوعات نیازمند پژوهش در حوزه دامپزشکی هستند.

دکتر رشیدی گفت: همگامی با این تغییرات نیازمند درک صحیح آنها و هدفمند کردن پژوهش ها در براورده کردن نیازهای جدید این بخش می باشد.

این مقام مسئول افزود: علاوه بر انجام تحقیقات در زمینه وظایف ذاتی دامپزشکی، پژوهشگران حیطه دامپزشکی برای برقراری ارتباطات در سطح ملی و جهانی برای استفاده از دستاوردهای پژوهشگران مختلف تلاش می نمایند.

وی شعار هفته پژوهش و فناوری سالجاری را «پژوهش و فناوری در خدمت جهش تولید» اعلام نمود و افزود: دسترسی راحت مردم به گوشت، تخم مرغ، شیر و سایر فراورده های خام دامی، منوط به کنترل بیماری ها و افزایش بهره وری در بخش تولید می باشد که خوشبختانه با پژوهش های انجام شده در حوزه دامپزشکی و یافتن راه های تشخیص سریع بیماری ها و کنترل و پیشگیری آن ها، مدیریت بهداشتی مراکز پرورش و کاهش تلفات و ضایعات تولید در راستای رسیدن به این شعار گام های موثر برداشته شده است.

وی در بیان خدمات دامپزشکی چنین گفت: مبارزه با بیماری های مشترک و دامی و  تضمین سلامت غذاهای با منشا دامی از جمله خدمات دامپزشکی می باشد که به طور مستقیم با سلامت انسان در ارتباط هستند ضمن اینکه تحقیقاتی که بر روی حیوانات آزمایشگاهی و مدل های حیوانی انجام می شود (استفاده از مدل های حیوانی برای شناخت بیماری ها در حوزه های مختلف و بررسی اثر دارو ها و راه های درمانی آنها) خدمت دیگری است که علم دامپزشکی به سلامت انسان ها می کند.

دکتر رشیدی خاطر نشان کرد: اداره کل دامپزشکی استان علاوه بر تقویت ارتباط با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی، برگزاری سمینارهای علمی تخصصی به صورت ویدئوکنفرانس، تیم مطالعات اپیدمیولوژیک و آنالیز خطر  را با توجه به توان علمی موجود در مجموعه در سال جاری راه اندازی کرده است که در قالب این تیم مشکلات موجود فنی مورد بحث و بررسی علمی قرار می گیرند.

«دکتر سعیده رزبان» مسئول امور پژوهشی اداره کل دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: هدف از تشکیل تیم بررسی و مطالعات اپیدمیولوژیک بیماری های دامی، بررسی وضعیت اپیدمیولوژیک بیماری های دامی در شهرستان های تحت پوشش این اداره کل می باشد.

وی از برگزاری بیش از هفت نشست در این خصوص با رعایت پروتکلهای بهداشتی مقابله با بیماری کرونا خبر داد وافزود: انجام مطالعه اپیدمیولوژیک بیماری های دامی می تواند در تصمیم گیری مدیران و سیاست گذاران  کنترل بیماری های ملی جهت برنامه ریزی هدفمند  در راستای بهبود یا حفظ سلامت حیوانات و رفاه آنها موثر باشد.

دبیر تیم بررسی و مطالعات اپیدمیولوژیک بیماری های دامی عنوان نمود: کتابی تحت عنوان «مدیریت خطر بیماری های حیوانات با رویکرد زنجیره ارزش» بزودی منتشر خواهد شد که در آن به اهمیت توجه به تمامی افراد مرتبط با زنجیره های ارزش در مدیریت موثر بیماری ها و نقش محرک های اقتصادی در بروز رفتارهای پرخطر از نظر انتشار بیماری ها در طول زنجیره ارزش تولید محصولات دامی پرداخته می شود.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
میرزائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
0
0
مطالب بسیار ارزشمند و قابل تاملی بود. اصولا در آینده نیازمند اینگونه تفکرات مدیریتی و کارشناسانه برای کنترل بیماری ها هستیم. موفق و موید باشید
نظر شما
ادامه