کد خبر: ۶۱۷۱۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

حکیم مهر: «دکتر ایمان معماریان» گفت: گزارشاتی که درمورد گربه‌ها و سگ‌ها در هنگ کنگ و بلژیک رسیده حاکی از این است که اینها مانند وسایل و اجسام و لباس فقط می‌توانند تا چند ساعتی ناقل مکانیکی ویروس باشند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از رادیو گفتوگو، دکتر ایمان معماریان دامپزشک در برنامه «زمین 360 درجه» درمورد وضعیت مراکز نگهداری حیات وحش ایران گفت: برخی جانوران تولید مثل فصلی دارند و تولید مثل اکثر این جانوران هم در فصل بهار است .

وی افزود: شاید اکثر افراد، حیوان‌دوست باشند اما به دلیل ناآگاهی کارهایی می‌کنند که حیات جانوران را به خطر می‌اندازند. این افراد باید از از لمس کردن، جابجایی و بلندکردن نوزادان گونه‌های مختلف جانوران به شدت خودداری کنند چراکه با این کار، زندگی طبیعی حیوان را نابود می‌کنند .

معماریان با تأکید بر اینکه نباید به حریم زندگی جانوران وارد شد، گفت: برخی حیوانات به دلیل فصل زایش و حفاظت کامل از نوزادان خود پرخاشگری بسیار بالاتری دارند و بنابراین توصیه می‌شود که افراد وارد محل زندگی جانوران نشوند و در صورت مواجهه با آن‌ها، در اسرع وقت از منطقه خارج شوند .

این متخصص دامپزشکی حیات وحش، درمورد وضعیت شیوع کووید 19 در بین حیوانات گفت: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی تاکنون هیچ موردی از امکان ابتلای حیوانات به ویژه حیوانات خانگی مانند سگ و گربه به این بیماری و ناقل بودن آن‌ها گزارش نشده است .

وی متذکر شد: گزارشاتی که درمورد گربه‌ها و سگ‌ها در هنگ کنگ و بلژیک رسیده حاکی از این است که اینها مانند وسایل و اجسام و لباس فقط می‌توانند تا چند ساعتی ناقل مکانیکی ویروس باشند .

معماریان درمورد تبعات بازار داغ شکار و فروش نوزادان و بره‌ها و توله‌ها و جوجه‌ها گفت: شکار و برداشت جانوران از محیط زیست هیچ ارتباطی به شکار و برداشت مدیریت شده و پایدار از طبیعت ندارد و به شدت آسیب رسان است . در حقیقت، برداشت غیرمنطقی از طبیعت نه تنها روند تولید مثل را در طبیعت به هم می‌زند و می‌تواند موجب بیماری‌های مختلفی شود بلکه برای سلامت حیات انسان‌ها نیز به شدت خطر دارد و آسیب زاست .

این دامپزشک با بیان اینکه ما باید حساب شکارچیان قانونی و سنتی را از شکارچیان سودجو و غیرقانونی جدا کنیم گفت: کسانی که نوزادان حیوانات را از طبیعت جدا می‌کنند هدفشان سودجویی اساسی و تبدیل این نوازدان به حیوانات خانگی است و همین کارشان باعث افزایش برداشت و عرضه آن‌ها خواهد شد .

معماریان با اشاره به ویژگی‌های حیوانات خانگی گفت: حیوان خانگی حیوانی است که بیماری‌های مشترک آن با انسان قابل پیشگیری است و حیوانی که بتواند به طبیعت برگردد و زنده بماند یا حیوانی هم که از طبیعت برداشته می‌شود نمی‌توانند حیوان خانگی باشند .

این متخصص دامپزشکی حیات وحش، تشخیص انواع حیواناتی که قابلیت تبدیل شدن به حیوانات خانگی را دارند، نظارت بر مراکز خرید و فروش و نظارت بر عملکرد کلینیک‌های دامپزشکی را ضروری برشمرد و بر آن تأکید کرد .

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
1
0
اقای دکتر به کجا چنین شنابان!!
اولا که وقتی انسان یا حیوان به ویروسی الوده می شوند انرا دفع نیز می کنند و باعث الودگی می شوند ثانیا گیرنده سلولی ویروسی در گربه سانان و سگ سانان و انسان شباهت زیادی دارد پس اگر در معرض قرار گیرند الوده می شوند پس ناقل مکانیکی نیستند و در صورت آلودگی نیز ترشحات دهان و بینی و مدفوع و ... انها حاوی ویروس خواهد بود. همانطور که گزارشهای تایید شده متعددی از الودگی سگ و گربه و ببر و راسو و ... هر روز منتشر می شود و بهمین خاطر هزاران حیوان پرورشی در کشورهای اسکاندیناوی معدوم شدند.
ثانیا در مورد بیماری نوپدیدی که هر روز خبر جدیدی در مورد ان میشنویم نباید با این صراحت اظهار فیض نماییم
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
0
0
تا جایی که بنده اطلاع دارم آقای دکتر دوره ی عمومی دامپزشکی را گذرانده اند و تنها در فیلد حیات وحش فعالیت دارند ولی در ایران ما رشته ی تخصص حیات وحش را در هیچ یک از دانشگاه های ایران نداریم ، لطفا اگر در دانشگاه های خارج از ایران دوره ی تخصص حیوانات حیات وحش را گذرانده اند اعلام بفرمایید تا بیشتر بتوانیم از علم این همکار عزیزمون بهره مند بشیم .
نظر شما
ادامه