کد خبر: ۶۱۹۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

حکیم مهر: رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در حوزه عشایر برنامه ملی بهبود بهداشت و تولید دام عشایر را نهایی کرده ایم و تا پایان همین ماه این برنامه عملیاتی می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر علی صفر ماکنعلی» چهارشنبه 17 دیماه در دیدار با استاندار مرکزی با اشاره به شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک، اقدامات و هماهنگی مجموعه استان برای کنترل این بیماری را بسیار مطلوب عنوان کرد و افزود: در 40 سال اخیر برخی اقدامات در کشور انجام شد که تا حدودی براساس محاسبات دقیق تخصصی نبوده است، برای مثال ایران در فرایندی خود را در رتبه تک رقمی تولید تخم مرغ جهان قرار داده و در حال حاضر از نظر رنکینگ جزو 10 کشور برتر دنیا در حوزه تولید تخم مرغ هستیم.

وی با بیان اینکه نادانسته در هفت استان آذربایجان شرقی، قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی و اصفهان متراکم ترین جغرافیای مرغ تخم گذار دنیا را بوجود آورده ایم، گفت: از طرفی در حوزه اکوسیستم یک کشور منحصر به فرد در دنیا و دارای اکوسیستم های ویژه ای همچون دریای خزر، زاینده رود، دریاچه ارومیه و ... هستیم.

ماکنعلی با بیان اینکه 621 نقطه در ایران وجود دارد که تحت عنوان  IBA شناخته می شود، اظهار کرد: در استان مرکزی میقان یک اکوسیستم ویژه است. در فاصله 31 شهریور 95 تا 31 شهریور 96 موج شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اتفاق افتاد و در 18 آذر تالاب میقان درگیر این بیماری شد، دو روز بعد اصفهان و قم هم درگیر شدند و 33 درصد مزارع صنعتی و 11 درصد روستاها درگیر این بیماری شدند.

وی اظهار کرد: آن زمان که دلار حدود هزار تومان بود دولت 324 میلیارد تومان غرامت فقط بابت مرغ ها و نهاده هایی که معدوم شدند پرداخت کرد که معادل امروزی آن 4250 میلیارد تومان است، دولت همچنین در آن زمان هفته ای 3500 تن تخم مرغ وارد می کرد تا بتواند بازار را تنظیم کند.

ماکنعلی افزود: ایران کشوری است که عارضه  DPPA و 621 نقطه  IBA دارد، وقتی فعالیت را به عنوان رئیس سازمان دامپزشکی کشور آغاز کردم، برنامه ای را چیدیم که یک قسمت آن ایجاد کمربند ایمنی در 7 استان کشور از جمله استان مرکزی بود. بر اساس این برنامه مزارع مرغ مادر و تخمگذار را واکسینه کردیم در حالی که تمامی سیستم های نظارتی مخالف این برنامه بودند ولی این برنامه را عملیاتی کردیم.

ماکنعلی افزود: در سال جاری با ورود آنفلوانزا عملیاتی در چهار سطح آغاز شد که اولین سطح آن گزارش دهی است و محیط زیست استان مرکزی در این سطح بی نظیر عمل کرد. سطح دوم، مکانیزم تشخیص است که قبلا فرایند بسیار سختی داشت که یکماه طول می کشید ولی ما بر اساس اقدامات انجام شده در این برنامه 4 مرحله ای موفق شدیم شرایطی را ایجاد کنیم که عملیات تشخیص در 16 نقطه کشور ظرف کمتر از 24 ساعت انجام شود که این مهم در استان مرکزی هم اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه مرحله سوم عملیات، مهار بیماری است که در استان مرکزی به نحو مطلوبی با بهره گیری از هلی کوپتر و تراکسور و هاورکرافت انجام شد، اظهار کرد: با اقدامات انجام شده پدیده جلوگیری از مواجهه پرندگان مهاجر و طیور اهلی به خوبی انجام شد. از طرفی تیم های ممیزی واحدهای مرغ تخمگذار و مادر را از قبل پایش کردند و اگر شرایط برای جوجه ریزی از نظر امنیت زیستی در یک واحد وجود نداشت اجازه جوجه ریزی نمی دادند. از سوی دیگر طیور 100 درصد واکسینه شده بودند و در نتیجه ضعف امنیت زیستی در استان مرکزی با سیاست هایی که دامپزشکی چیده بود و با کمک مرغداران برطرف شد.

ماکنعلی با بیان اینکه اوج تهدید آنفلوآنزا تا پایان هفته سوم بهمن ماه است، گفت: در اقدامی دیگر، نامه ای برای وزارتخانه های کشاورزی و بهداشت و سازمان پدافند غیرعامل ارسال و ممنوعیت توسعه کمی و ایجاد واحدهای پرورش مرغ تخم گذار و مادر در تعدادی از استان ها که یکی از آنها استان مرکزی است اعلام شد.

راه اندازی سایت پشتیبان ملی مقابله با بیماری های نوپدید در مجاورت میقان

وی در ادامه با بیان اینکه تجربه اقداماتی که امسال برای کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در میقان با استفاده از هلی کوپتر، تراکسور و هاورکرافت انجام شد، این ایده را ایجاد کرد که یک سایت پشتیبان تحت عنوان سایت پشتیبان ملی برای مقابله با بیماری های نوپدید و تهدیدات زیستی در مجاورت این تالاب راه اندازی شود افزود: اقدامات مربوطه در حال انجام است و امید است که این سایت در سال آینده راه اندازی شود.

ماکنعلی در ادامه با بیان اینکه "مختومه کردن" چهارمین مرحله برنامه چهارگانه کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است که حدودا تا پایان هفته سوم بهمن انجام می شود، گفت: پیش بینی می شود که از 31 شهریور 99 تا 31 شهریور 1400 بین 5 تا 10 واحد صنعتی درگیر این بیماری شود که تاکنون سه واحد درگیر شده است.

ماکنعلی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه مقابله با تب برفکی گفت: جمعیت هدف در این بخش سه دسته است که دسته اول واحدهای صنعتی هستند و ما برای اولین بار در ایران سیستم واکسیناسیون به روش آماده باش را راه اندازی کرده ایم. در این بخش که به صورت ایجابی انجام می شود دامدار اجازه دارد با نظارت دامپزشکی و بر اساس سیاست این سازمان واکسن بخرد، نگهداری و تزریق کند که در حال حاضر 100 درصد واحدهای صنعتی در این عرصه پوشش داده شده اند.

برنامه ملی بهبود بهداشت و تولید دام عشایر نهایی شده

وی با بیان اینکه دسته دوم دام های عشایر است و از کل استان های کشور تنها کردستان عشایر ندارد، گفت: در حوزه عشایر برنامه ملی بهبود بهداشت و تولید دام عشایر را نهایی کرده ایم و تا پایان همین ماه این برنامه عملیاتی می شود. 23 هزار نفر از عشایر در این برنامه کارت مهارت می گیرند و اشتغالزایی برای آنها انجام می شود و با اینکار 96 میلیارد تومان هزینه تولیدشان کاهش می یابد. در حوزه تب برفکی پکیج مربوط به آنها کامل است.

ماکنعلی با بیان اینکه ستون سوم این برنامه ملی، ایجاد نگرش در دامدار برای واکسیناسیون دام است، گفت: در این بخش استان مرکزی هر تعداد دام دارد واکسن رایگان دریافت می کند و انتظار می رود در مقابل، سازمان مدیریت استان در بحث اقدامات پیشگیرانه به دامپزشکی استان کمک کند.

وی اظهار کرد: اگر در سال 400-99 با توجه به تجربه پدیده سال 95 در حوزه پیشگیری از آنفلوانزای پرندگان برنامه ریزی نمی کردیم، با شرایط پیچیده ای که بر تولید و خرید واکسن حاکم است، مجبور می شدیم خسارات زیادی را متقبل شده و برای مثال 4 هزار میلیارد تومان غرامت مرغ هایی که معدوم می شد را بپردازیم.

بهره برداری از خط تولید واکسن تولید داخل آنفلوانزا و تب برفکی/تولید بذر و آنتی ژن واکسن تب برفکی

ماکنعلی گفت: فردا ساعت 11 بهره برداری از خط تولید واکسن تولید داخل آنفلوانزا با حضور رئیس جمهور آغاز می شود و با اینکار در واقع سال آینده این توان را داریم که علاوه بر استان های خاص، واحدهای پرورش طیور که نزدیک منابع آب کشاورزی هستند را واکسن بزنیم.

وی افزود: در حوزه تب برفکی با همه سختی ها دو کار بزرگ در تاریخ دامپزشکی ایران صورت گرفت. اول اینکه بذر واکسن تب برفکی تولید شد و با اینکار در سال آینده مازاد کمی این واکسن در کشور را خواهیم داشت و فردا خط تولید واکسن تب برفکی پایه روغنی شش بریفیلدی 4 گانه توسط رییس جمهور افتتاح می شود.

ماکنعلی اظهار کرد: این بذر تولید شده و در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته و به او کمک شده که خط تولید واکسن را راه بیندازد که فردا افتتاح می شود. کار دوم تولید آنتی ژن مورد نیاز این بیماری است. ما قبلا 110 هزار یورو آنتی ژن وارد می کردیم ولی در حال حاضر می توانیم سه برابر نیازمان تولید کنیم. هر دوز واکسن پایه روغنی تب برفکی نیز که 2760 تومان خریداری می شد، در حال حاضر با هزینه 2000 تومان در کشور ساخته می شود. در حال حاضر سه شرکت دانش بنیان واکسن تب برفکی تولید می کنند.

وی گفت: در حوزه عشایر نیز برنامه داریم که یک میلیون بره مازاد بر تولیدی که سال قبل انجام می شده در سال 1400 تولید شود و صادرات دو میلیون راس به قطر نیز نهایی شده است.

ماکنعلی تاکید کرد: سال 99 آرامترین سال بهداشتی تاریخ بعد از انقلاب است .
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
0
0
خدایا ما را از این سنت واکسن رایگان که جز تنبل و بی اعتنا کردن دامدار به سلامت دامش و از جهت دیگر بی ارزش و منزلت کردن کار دامپزشکی در چشم بهره بردار هیچ مزیت دیگری نداشته برهان.
نظر شما
ادامه