کد خبر: ۶۱۹۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ایجرود، گفت: گرگاس که خلق و خوی گرگ دارد از انسان ها هیچ ترس و واهمه ای ندارند و خطرش برای کودکان جدی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «امیرحسین کاظمی» افزود: گرگاس (سگ و گرگ) وقتی برای تغذیه وارد روستا می شود سگ‌های محل با توجه به مشترکات زیادی که با این جانور دارند تحرک و حساسیت خاصی را نشان نمی دهند.

وی، اظهار داشت: این جانور درنده به سهولت به حریم گله ها و روستاها نزدیک می شود و تلفات زیادی به بار می آورد و برای رفع گرسنگی اگر به دام و طیور دسترسی پیدا نکند در این صورت به کودکان حمله کرده و آنها را شکار کرده و با خود می برد.

کاظمی با بیان اینکه گرگاس در واقع گرگ در لباس میش است و سر نترس دارند و نباید به این جانور اعتماد کرد،  افزود: گرگاس‌ها خطرناک تر از سگ و گرگ هستند و بر خلاف گرگ ها که دسته جمعی حرکت کرده و شکار می کنند این جانور به تنهایی و بی هیچ ترسی به دنبال شکار می رود.

وی با بیان اینکه گرگ ها بطور غریزی و معمول از انسان ها دوری می کنند،  اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از افراد گرگاس ها را گرگ پنداشته و به اشتباه حملات آن به دام، طیور و انسان ها را به گرگ ها نسبت می دهند درحالیکه حرکات، رفتار، شگرد و خصوصیات گرگاس با گرگ بسیار متفاوت است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ایجرود با بیان اینکه گرگاس به لحاظ ژن سگ است و به همین علت نیز سگ ها حساسیت زیادی به این گونه جانوری ندارند، گفت: عدم مدیریت پسماندهای غذایی و رها کردن لاشه حیوانات در حریم روستاها و شهرها باعث تجمع و نزدیکی سگ های ولگرد و گرگ ها با همدیگر شده که در صورت جفت گیری "سگ ماده با گرگ" گرگاس متولد می شود.

کاظمی با اشاره به اینکه تشخیص گرگ از گرگاس کاری سخت و مشکل است،  افزود: هرچند وظیفه محیط زیست حفظ و حراست از طبیعت و حیات وحش است اما در این میان جان انسان ها بسیار ارزشمند بوده و در اولویت قرار دارند.

وی تصریح کرد: جانوری که آبان ماه جاری وارد روستای نجم الشیخان شهرستان ایجرود شده بود گرگاس مبتلا به بیماری هاری بود که به منظور حفظ جان اهالی روستا،  از سوی ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان معدوم شد.

کاظمی یادآور شد: اوایل دی ماه جاری نیز هفت قلاده گرگ که به صورت گروهی و به منظور تغذیه به حریم روستای شهرک این شهرستان نزدیک شده بودند که ماموران یگان حفاظت محیط زیست به محل اعزام و با اقدام به تییراندازی هوایی، آنها را متواری ساختند.

وی اظهار داشت: دست اندازی به طبیعت، نابودی زیستگاه، شکار بی رویه و عدم مدیریت پسماندهای غذایی، باعث می شود تا گرگ ها برای رفع گرسنگی به حریم روستاها و شهرها، نزدیک و نزدیک تر شوند و به همین خاطر از دست اندازان به طبیعت و شکارچیان انتظار می رود دست از اقدامات غیرمجاز بردارند تا نظم طبیعت و چرخه حیات وحش  به هم نخورد.  

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
0
0
این دوستان کار خطرناکی میکنند که بدون ماسک و عینک نمونه هاری میگیرند... کوچکترین ترشحی میتونه فرد را مبتلا کنه
نظر شما
ادامه