
حکیم مهر: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ستاد نقشه جامع علمی کشور باید به صورت جدی موضوع ادغام دانشگاههای علوم پزشکی و دانشگاههای سایر علوم را پیگیری کند .
به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، جلسه ١۴٢ ستاد نقشه جامع علمی کشور به ریاست «دکتر سعیدرضا عاملی» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
سعیدرضا عاملی با اشاره به دستور این جلسه که به بررسی سیاست پیشنهادی «درصدی از کل پذیرش رشتههای پزشکی با اولویت دانشگاههای بزرگ کشور از رشتههای مقطع کارشناسی وارد دکتری حرفهای شوند» اختصاص داشت، گفت: ۱۵ جلسه کمیسیون علم و آموزش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به بررسی سیاستهای پیشنهادی برای ساماندهی نظام سنجش و پذیرش اختصاص داشته است لذا کار کارشناسی و مطالعات پیشینی خوبی در این مورد انجام شده، همچنین به صورت جلسات گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز رجوع شده است.
وی تصریح کرد: با این حال برای ارائه سیاستهای پیشنهادی ساماندهی نظام سنجش و پذیرش به گزارش توجیهی و ارائه گزارش فرآیندی نیاز است و همچنین نظام سنجش و پذیرش کشورهای دنیا باید بررسی دقیقتری شود و شرایط کشور نیز برای تصمیمگیری نهایی در این مورد در نظر گرفته شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: سه روش سنجش و پذیرش برای پذیرش پزشکی در دنیا وجود دارد که شامل پذیرش دکتری حرفهای پیوسته بدون لیسانس، پذیرش دکتری حرفهای پیوسته با لیسانس و پذیرش دکتری حرفهای غیر پیوسته است، یعنی در این روش متقاضی بعد از لیسانس برای پزشکی پذیرش میشود.
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد: ما نیز برای پذیرش دکتری رشتههای پزشکی، میتوانیم تنوع بخشی در روش داشته باشیم.
وی تأکید کرد: روش فعلی سنجش و پذیرش (کنکور) در کشور روش منطقی نیست و با تقاضای زیادی که برای رشتههای پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی وجود دارد، عدم قبولی در این رشتهها منجر به ایجاد نسل افسرده و شکستخورده در کشور شده است.
عاملی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ستاد نقشه جامع علمی کشور باید به صورت جدی موضوع ادغام دانشگاههای علوم پزشکی و دانشگاههای سایر علوم را پیگیری کند چرا که جداسازی این دانشگاهها از یکدیگر موجب عدم استفاده بهینه از ظرفیتهای رشتهای و عدم برخوردار از حوزههای بین رشتهای و ضعیف شدن توان دانشگاهی در سطح جهانی میشود.
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور خاطرنشان کرد: جدا کردن علوم پزشکی از سایر رشتهها، در چند کشور بیشتر وجود ندارد که کشورهای قوی به لحاظ علمی نیستند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه جداسازی دانشگاههای علوم پزشکی و سایر علوم منجر به کمرنگ شدن ارتباط و گره خوردن رشتهها با یکدیگر شده است، اظهار داشت: همچنین جداسازی دانشگاههای علوم پزشکی و سایر علوم بر افت رتبهبندی جهانی دانشگاههای کشور تأثیرگذار بوده است.
بعد از بحث و بررسی اعضا پیرامون دستور اول جلسه، سیاست پیشنهادی مبنی بر اینکه «درصدی از کل پذیرش رشتههای پزشکی با اولویت دانشگاههای برتر از مقطع کارشناسی وارد رشتههای پزشکی شوند» با موافقت اعضا تصویب شد.
آن شاءالله که دانشگاه های ما هم مثل دانشگاه های مطرح دنیا شود از هر لحاظ
چه خوب بود به جای اینکار می اومدن مدل دانشگاه علوم پزشکی که یه مدل موفق تر از سایر دانشگاه ها از لحاظ راندمان آموزش و میزان اشتغال بوده را برای سایر رشته ها هم اجرا میکردند .
|
این وسط وزارت علوم چیکارس
|
وزارت علوم منحل هم میتونه بشه. الان مثل آموزش و پرورش هست با توسع بیشتر! هدف اصلیش هم رسیدن و ارتقائ اساتید هست نه خروجی کارامد یا اشتغال یا تولید یا ....
به نظر میرسد برخی از عزیزان دقت ندارند که تمامی علوم به هم وابسته هستند حتی علوم تجربی، ریاضی و حتی انسانی و غیرو و نمی توان علوم را بدون توجه به وابستگی به هم و بدون کنار هم قرار دادن مطالعه کرد که در این خصوص علوم زیربنایی مانند ریاضی ، فیزیک زیست شناسی، زمین شناسی و شیمی بستر سایر علوم منجمله پزشکی، مهندسی و کشاورزی و دامپزشکی و حتی فلسفه و منطق و....هستند پس جدا کردن علوم مختلف ازهم با فلسفه وجودی دانشگاهها در تحقیق و پژو هش و آموزش و... مغایر است و یک تفکر بدوی است و اصولا" مبنای وجودی دانشگاهها پشتیبانی از امور است مانند آموزش کادر و پرسنل نه انجام و دخالت مستقیم در انجام امور و وظایف اجرایی
|
مگه الان توی دانشگاه وزارت علوم دانشکده مثلا ریاضی ارتباط کاری یا درسی یاعلمی با کشاورزی یا هنر یا ... داره؟ فقط ممکنه دانشجوهای مختلف در خوابگاه یا رستوران یا محوطه با هم دوست بشوند... اون موضوع ارتباط زیربنایی علوم ربطی به این داره که یک رشته کجا تدریس بشه.
آیا واقعا" اطلاع نداری که درس ریاضی و شیمی و فیزیک و آمار و زیست شناسی و... با علوم دامی زراعت صنایع غذایی وماشین آلات کشاورزی و گیاه پزشکی و ارتباط دارد برای مثال سموم کشاور زی بر مبنای فرمول های شیمی ساخته نمی شود و در فرمول های شیمی محاسبه که ریاضی است استفاده نمی شود و در تجهیزات پزشکی فیزیک و ریاضی مد نظر نیست در درس مهندسی پزشکی ریاضی و فیزیک و در داروسازی جایگاه شیمی کجاست متاسفم
کسانی که در علوم تجربی در پزشکی قبول نشوند افسرده می شوند!
پس در ریاضی و فیزیک اگر در مهندسی عمران و معماری
قبول نشوند افسردگی پیدا نمی کنند؟
در ضمن آمریکا است که این روش اشتباه پزشکی دو مرحله ای را دارد و هیچ کدام از کشورهایی اروپایی اینطور نیستند
از نظرفیت سطح پزشکی آمریکا نسبت به آلمان و فراتسهیلات نظام بهداشتی عقب مانده ای دارد