کد خبر: ۶۲۲۸۶
تعداد نظرات: ۵ نظر

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در ماه گذشته تاکنون ۱۸ کانون بیماری در این استان شناسایی و مدیریت شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمد اصغرزاده» روز یکشنبه افزود: وضعیت ۲ کانون بیماری هم در دست بررسی است.

وی گفت: روند شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی با مدیریت صورت گرفته در حال حاضر کند شده است و فقط ۲ شهرستان درگیر این ویروس هستند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: پایش ۲۴ ساعته دامپزشکی باعث شده که در مدیریت واحدهای درگیر از شناسایی تا معدوم‌سازی در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام شود و امیدواریم این روند با همکاری مرغداران تا قطع زنجیره انتقال ویروس و بیماری ادامه داشته باشد.

وی افزود: جز سه واحد مرغداری و یک پرورش بوقلمون تقریبا دغدغه‌ای با رعایت امنیت زیستی وجود ندارد که برای کشتار واحد پرورش بوقلمون نیز حکم دادستانی صادر شده است.

وی گفت: ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی از حالت تهاجمی خارج شده و روند مدیریت شده به خود گرفته است اما باید توجه داشت که ویروس در حال گردش است و هر لحظه امکان درگیری سایر شهرستان‌ها وجود دارد.

اصغرزاده از مرغداران خواست با مشاهده هرگونه علایم بیماری، پنهان کاری نکنند و سریع به دامپزشکی مراتب درگیری را اعلام کنند تا اقدامات لازم به موقع انجام شود.

وی با بیان اینکه تمامی محصلات طیور دارای مجوز در بازار سالم و بهداشتی هستند گفت: سلامتی مردم خط قرمز ما است و در این زمینه هیچ کوتاهی صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه در همه کشتارگاه‌ها دامپزشک مستقر است افزود: کمبود تخم مرغ در روزهای گذشته شایعاتی را در ارتباط با نابودی صنعت مرغداری استان مطرح کرده است که با تصمیمات صورت گرفته این مشکل تا فردا دوشنبه مرتفع و کمبود تخم مرغ در بازار احساس نخواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار داشت: طبق ابلاغ صورت گرفته از سوی دامپزشکی تا ظهر امروز تمامی مرغداری‌ها موظف به تعیین مسوول فنی مورد تایید دامپزشکی هستند در غیر این صورت اجازه توزیع نخواهند داشت.

وی گفت: هرگونه خروج و توزیع تخم مرغ بدون مجوز دامپزشکی از مرغداری‌ها حکم قاچاق را خواهد داشت و برخورد خواهد شد.

اصغرزاده افزود: در صورت تامین نیاز استان در روزهای آتی مجوز خروج تخم مرغ به خارج استان هم داده خواهد شد اما در حال حاضر طبق اعلام به نیروی انتظامی هر گونه خروج طیور زنده، کود، تخم مرغ و سایر مشتقات از استان ممنوع است.

وی با بیان اینکه مشکلی در تامین تخم مرغ مصرفی استان وجود ندارد اظهار داشت: واحدهای مرغداری معدوم شده تا سه ماه دیگر می‌توانند به چرخه تولید برگردند.

خراسان جنوبی پیش از این به مدت ۶ سال متوالی عاری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بود اما دی امسال در خیز اول به صورت تهاجمی مرغداری‌های تخمگذار ۲ شهرستان بیرجند و خوسف را درگیر کرد.

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی است که در برخی موارد به انسان نیز منتقل می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی هم دیشب (شنبه) در نشست با معاونین وزیر و مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که به خراسان جنوبی آمده‌اند گفت: شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، تعداد قابل توجهی از واحدهای مرغداری استان را درگیر کرده و خسارت‌های زیادی به همراه داشته است.

«حمید ملانوری» با اشاره به مکاتباتی که در این زمینه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گرفته است افزود: تعداد زیادی از کارگران به واسطه این بحران بیکار شده‌اند و تا زمان پاکسازی واحدها، بازگشت آنان به کار مقدور نیست.

وی گفت: طی مکاتباتی با وزارتخانه خواستیم که آنفلوانزا در استان را به عنوان بحران و حادثه قهری ببینند و در همین راستا به کارگران این مجموعه‌ها توجه ویژه شود.

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
Dvm
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
0
3
تا زمانی که حقوق رو کارفرما بده انتظار نداشته باشین مسیول فنی با شما همکاری کنه، قرار به همکاری بود اینطور با مخفی کاری اون مرغدار و مسیول فنی که اونجا روزی۸ساعت حضور داشته و با چشم خودش همه چی رو شاهد بوده ................ اینطور صنعت طیور تخمگزار استان نابود نمیشد!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
0
3
مسیول فنی با حقوق پایین که باز حضور نداشته باشه بی فایده نست، حقوق ومزایا رو هم درست درنظر بگیرید آقای دکتر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
0
2
آقای دکتر : اینو شما بهتر از من میدونید بیشتر دامپزشکا مدرکشون رو میذارن و حضور ندارن . اگه بودن اینجوری نمیشد و شما خیلی راحت میتونستید متوجه آلودگی مرغداری که ده روز دیر اطلاع داده بشید . دامپزشکا اصلا نمیدونن تو مرغداری چه خبره و فقط مجوز صادر میکنن . مرکز توزیع بیرجند دامپزشکش مگه تک تک مرغداری هایی که تخم مرغ میاره رو میره . همین مرغداری بزرگی که معدوم شد مگه دامپزشک مسئول فنی نداشته چون تخم مرغ بسته بندی داشت چون برند بزرگی بود و صادرات به خارج استان هم داشته حتما داشته پس چرا دیر متوجه شدید . شما میگید ده روز درگیر بوده از اون طرف تو سطح شهر پر از تخم مرغ همین مرغداری بود که شما اعلام کردید مصرف نشه ولی قاعدتا یه مقداری مصرف شده بود . بگردید دنبال این موضوع که آیا از ده روز قبل این قضیه درگیری مجوز حمل به خارج استان یا تخم مرغ بسته بندی صادر شده یا نه . چرا واکسن ندادید که تزریق بشه ، فقط مرغدار مقصره یا تهش میخواید بگید پرندگان وحشی مقصرن . نه مقصر اصلی سیستم دولتیه که نظارتش فقط موقع صدور پروانه است و گرفتن پول .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
0
2
الان که مرغ تخمگذاری نمونده تو استان که بخوان مسیول فنی بگیرن .............
اگه واقعا بفکر هستید همین مرغداری های معدومی از همین الان که پاکسازی دارند بگید مسیول فنی داشته باشند تا قرنطینه و پاکسازی و.. از همین پایه در اونجا نهادینه بشه و اساسی درست بشه
مسیول فنی
|
Poland
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
0
2
بهتون قول میدم تا دیروز ظهر که هیچی تا بعد عید هم حتی یک مسیول فنی انتخاب نشه
نظر شما
ادامه