کد خبر: ۶۳۲۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

رها کردن هر یک عدد ماسک در طبیعت،علاوه بر خطرات زیست محیطی، می تواند جان یک حیوان یا پرنده را بگیرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها با شیوع ویروس کرونا،گوشه و کنار شهر زباله های عفونی به چشم می خورد که افراد برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا از آن استفاده می کنند.استفاده روزانه از ماسک و دستکش گرچه خطر ابتلا به ویروس کووید 19 را کاهش می دهد،اما رها کردن آن در طبیعت می تواند سبب گسترش و افزایش ویروس کرونا شود و هر لحظه جان یک حیوان یا پرنده را بگیرد.

فیلمی در فضای مجازی، سگی را نمایش می داد که به دلیل خوردن دو عدد ماسک،مریض و توسط یک دوستدار محیط زیست راهی دامپزشکی شده بود و یا پرنده ای که بدلیل تکه هایی از یک دستکش پلاستیکی، تلف شده بود؛ بنابراین کم نیستند حیواناتی که قربانی انسانی هایی می شوند که برای نجات زندگی خود از ویروس کرونا،زباله های عفونی خود را در طبیعت رها می کنند.

«دکتر علیرضا رضایی» دامپزشک، درباره این موضوع گفته است: از آغاز شیوع ویروس کرونا تا امروز تعداد زیادی از صاحبان حیوانات خانگی آنها را به دامپزشکی می آورند که مشکلات تنفسی داشتند و هنگامی که حیوان مورد آزمایش و عکسبرداری قرار می گرفت متوجه می شدیم که حیوان ماسک خورده است.تنها در تهران تا به امروز حدود 200 حیوان خانگی همچون سگ وگربه بر اثر خوردن ماسک دچار مریضی شده اند.

همچنین درباره این موضوع «دکتر اسماعیل کهرم» کارشناس و فعال محیط زیست اظهار کرده است: رها کردن ماسک و دستکش های آلوده در طبیعت رفتار بسیار زشت و زننده ای است که این روزها از ما انسان ها سر می زند و این موضوع به فرهنگ سازی اساسی نیاز دارد.

رها سازی این پسماندها سبب مخاطراتی برای محیط زیست می شود و متاسفانه بیشتر، حیوانات خانگی هستند که این زباله ها را می خورند و گاهی کار آنها به جراحی می کشد.

این کارشناس تصریح کرده است: این زباله ها نباید در سطح شهر و خیابان ها رها شوند وباید به طریق صحیح امحا شوند.

علاوه بر حیوانات خانگی که در خطر مرگ بر اثر این موضوع هستند هزاران گونه ی مختلف نیز در معرض خطر آلوگی و مرگ قرار د ارند؛ همچون حیوانات آبزی که با رها سازی این زباله ها در فاضلاب ها،رودخانه ها و دریاها گرفتار زباله های منحوس ویروس کرونا می شوند.

جالب است بدانید که دستکش های یکبار مصرف لاتکس می توانند لاک پشت ها و سایر پستانداران را در معرض صدمات شدید و مرگ قرار دهند چرا که ممکن است این پسماندها به اشتباه به عنوان غذا مصرف شوند.

بدیهی است که این گونه رفتارها در انتشار و انتقال ویروس کرونا و تهدید جان انسان ها نیز تاثیر مستقیم دارند؛چرخش ویروس در طبیعت و محیط زندگی مان،سلامت همه را به خطر می اندازد.

«آذر ولی زاده» معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه، بهترین شیوه دور انداختن ماسک،دستکش و دستمال کاغذی را قرار دادن آنها در یک کیسه در بسته دانسته و عنوان کرده است:همه افراد باید هنگام خروج از خانه حتما یک کیسه همراه داشته باشند.رها کردن دستکش، ماسک و دستمال بدون کیسه در سطل های زباله به دلیل وجود معضل زباله گردها می تواند به انتقال بیماری دامن بزند.

همچنین «دکتر مسعود مردانی»، عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا، یکی از راه های گسترش کرونا را رها کردن ماسک و دستکش در معابر می داند و گفته است این زباله ها قدرت آلوده کنندگی بالایی دارند.

وی بر انداختن ماسک و دستکش های استفاده شده در کیسه نایلونی و گره زدن آنها تاکید کرده تا جلوی شیوع این ویروس در سطح شهر از این طریق گرفته شود و گفته است سطح خارجی دستکش ها و ماسک را بدون ایجاد کوچکترین تماس با پوست بدن، به سمت داخل مچاله کنید و درون کیسه فریزر قرار دهید؛ سپس سرکیسه را گره بزنید و آن را داخل سطل آشغال دردار بیاندازید.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
0
0
فایده نداره اینطوری گفتن. برخی مردم باید با دیکتاتوری تبدیل به آدمهایی بشن که شایسته آدم نامیده شدنن. باید مثل کشورهایی مثل مالزی سنگاپور جریمه سنگین وضع کنند برای هر نوع آلودگی از تف کردن روی زمین تا زباله ریختن در طبیعت و هر جایی به جز سطل آشغال و اطلاع رسانی هم کنند که دوربینها افرادی زباله ریز را شناسایی می کنند تا مورد پیگرد کیفری قرار بگیرند.
نظر شما
ادامه