کد خبر: ۶۳۶۵۰

کارشناس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی در خصوص مصرف بدون اطلاع داروهای غیر مجاز و قاچاق برای درمان بیماریهای انگلی شایع زنبور عسل هشدار داد.

به گزارش به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی، «مریم ناصح»، کارشناس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی در خصوص مصرف بدون اطلاع داروهای غیر مجاز و قاچاق برای درمان بیماریهای انگلی شایع زنبور عسل هشدار داد.

وی گفت: دو بیماری واروا و نوزما همه ساله باعث خسارات سنگینی به صنعت زنبورداری کشور می گردد و زنبورداران ناگزیر به استفاده از داروهای اختصاصی جهت درمان این دو معضل اساسی صنعت زنبورداری می باشند

ناصح گفت: خوشبختانه داروهای متعدد و از طیف های متنوعی از مواد موثره علیه واروا در سازمان دامپزشکی کشور ثبت گردیده است.

وی افزود: داروی اختصاصی نوزما، فوماژیلین نیز ثبت شده و سال ها است در کشور تولید و مورد مصرف قرار می گیرد.

 با این وجود در سال های اخیر متاسفانه افرادی سود جو با سوء استفاده از شرایط و افزایش قیمت داروهای زنبور عسل، اقدام به قاچاق و در مواردی تولید داروهای غیر مجاز و در بسیاری از موارد بی تاثیر یا حتی زیان آور برای سلامت زنبور عسل و یا دارای باقی مانده های خطرناک از نظر بهداشت عمومی می نمایند.

ناصح گفت: این داروها دربسیاری از موارد در مراکزی مانند فروش لوازم و تجهیزات زنبورداری ، اتحادیه های زنبورداران استانی و شهرستانی و در سطح گسترده ای در شبکه های مجازی به فروش می رسند و چون تعدادی از زنبورداران جهت تهیه دارو با دامپزشک مشاوره نمی کنند و توصیه های درمانی را از همکاران خود دریافت می کنند، ممکن است به سادگی به این داروها اعتماد نمایند.

وی به زنبورداران توصیه کرد داروهای زنبور عسل را با تجویز دامپزشک و از داروخانه های دامپزشکی تهیه کنند و هنگام خرید دارو به شماره ثبت و مجوز تولید یا واردات سازمان دامپزشکی کشور که روی بسته بندی دارو موجود است توجه نمایند.  

 

نظر شما
ادامه