محققان برای اولین بار جنین های میمون حاوی سلول های انسانی را پرورش داده اند که نقطه عطف تازه ای در این حوزه در حال پیشرفت به شمار می رود و سوالات اخلاقی زیادی را مطرح کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، در این مطالعه که ۱۵ آوریل در مجله Cell منتشر شد، گروهی از محققان به جنین های میمون، سلول های بنیادی انسانی تزریق و رشد آنها را مشاهده کردند.

این جنین ها با این هدف ایجاد شده ‌اند که راه‌ های جدیدی برای آزمایش داروها و اندام ‌های مورد نیاز برای پیوند به انسان ‌ها ایجاد کنند. این پژوهشگران ۲۵ سلول بنیادی انسانی را که «سلول‌های بنیادی القاشده چندتوانی» (isp)  نامیده می ‌شوند، به درون جنین های میمون‌ تزریق کردند. محققان سپس این جنین ها را که آمیزه ای از سلول‌ های انسان و میمون هستند،  برای ۲۰ روز در لوله آزمایشگاه رشد دادند تا چگونگی ارتباط میان سلول ‌های انسانی و حیوانی را با یکدیگر بررسی کنند.

محققان می‌خواهند دریابند که آیا می‌توان از میمون‌ ها برای رشد دادن اندام ‌های لازم انسانی برای پیوند زدن به بیماران نیازمند استفاده کرد یا خیر. به گفته محققان هر سال هزاران نفر در انتظار پیوند عضو جان خود را از دست می دهند.

پیش از این نیز برخی محققان سلول‌های بنیادی انسانی را به جنین های گوسفند و خوک تزریق کرده بودند تا امکان رشد دادن اندام ‌های انسانی را در آنها بررسی کنند، اما این پژوهش‌ ها تاکنون موفق نبوده اند.

اکنون این گروه از محققان میمون ‌ها را برای انجام کار مشابه انتخاب کردند، چرا که این حیوانات شباهت ژنتیکی بسیار زیادی با انسان ها دارند. محققان گزارش دادند که یک روز پس از تزریق سلول‌ های بنیادی انسانی به ۱۳۲ جنین میمون توانستند رشد سلول‌ های انسانی را در آنها شناسایی کنند.

اما اغلب این جنین ها در طول این تجربه ۲۰ روزه مردند و تنها جنین هایی زنده ماندند که حاوی چهار تا هفت درصد سلول انسانی بودند. با این وجود، محققان می‌گویند یافته ‌های آنها بیانگر پیشرفت مهمی در این نوع بررسی‌ ها است.

«خوآن کارلوس ایزپیسوآ بلمونته»، استاد «آزمایشگاه بیان ژن» در «موسسه علوم زیستی سالک» در «لایولای» کالیفرنیا در این باره گفت: «این دانش به ما اجازه می دهد تا به حیوانات دیگر بازگردیم و تلاش کنیم این مسیرها را که در این تجربه موفق بوده‌اند، در آنها بازمهندسی کنیم تا امکان رشد سلول‌ های انسانی فراهم شود.»

این نوع جنین ها که آمیزه ای از دو گونه جانوری هستند، «کیمراز» ( chimaeras) می ‌نامند که از نام یک مخلوق با نفس آتشین در اساطیر یونان گرفته شده است که بدنش مخلوطی از شیر، بز و مار است.

اگرچه کار این پژوهشگران پیشرفت مهمی به شمار می رود، اما سایر محققان نسبت به اخلاقی بودن این تجربه ابراز نگرانی می ‌کنند. یک نگرانی این است که ممکن است در نهایت کسی این پژوهش را یک قدم به جلو ببرد و تلاش کند نوزاد دورگه انسان و میمون ایجاد کند.

«هانک گریلی»، متخصص اخلاق زیستی از دانشگاه «استنفورد» در مقاله‌ای در همین شماره ژورنال cell نوشت: «هیچ نمی‌خواهد میمون ‌هایی به وجود آیند که تخمک ‌ها و اسپرم‌ های انسانی درون آنها باشند

وی می افزاید: «اگر میمونی با اسپرم انسانی با میمونی با تخمک انسانی جفت گیری کند، ممکن است جنین انسانی درون رحم میمون ایجاد شود و کسی خواستار چنین رخدادی نیست.»

کارشناسان همچنین اظهار داشتند: اگر سلول ‌های انسانی با بخشی از مغز در حال رشد چنین جنینی مخلوط شوند، مسائل اخلاقی مطرح می‌شود. آیا اگر بخش عمده ‌ای از سلول ‌های انسانی در مغز این مخلوق وجود داشته باشد، باید او را انسان شمرد یا همچنان حیوان به حساب آورد؟

منبع: نیچر