کد خبر: ۶۳۸۳۴
تعداد نظرات: ۲۴ نظر
مدیر کل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی:
«دکتر حمید نجار» افزود: مشکل اصلی موضوعات بهداشتی بوده است، متاسفانه برداشت اشتباهی شده و تصور بر این بوده که بدون نمونه برداری امکان ترخیص وجود دارد که براساس قانون اجازه چنین کاری وجود ندارد...

حکیم مهر: مدیر کل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی علت عدم ارائه مجوز دامپزشکی برای ترخیص ۹۰ تن مرغ را تشریح کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، براساس اظهارات مسئولان گمرک ایران روزهای گذشته ۹۰ تن مرغ به گمرک رسیده و اظهار شده و با وجود مجوز برای ترخیص ۱۰۰ درصدی بدون کد رهگیری بانک، به دلیل عدم ارائه مجوز دامپزشکی امکان ترخیص پیدا نکرده است. در بخش دیگری از اظهارات این مسئولان آمده است که ظاهرا ایراداتی در بسته بندی مرغ ها و عدم درج تاریخ تولید و انقضا به زبان فارسی موجب شده که سازمان دامپزشکی مانع از ترخیص محموله مرغ وارداتی شده و در این حالت گمرک نیز امکان ترخیص کالا را نخواهد داشت.  

در این راستا «دکتر حمید نجار» مدیر کل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی با بیان اینکه ترخیص محموله های وارداتی فرآیندی دارد که برای همه محموله ها ثابت است به ایسنا گفت: وقتی محموله ای وارد کشور می شود طبق قوانین مصوب سازمان دامپزشکی باید مورد بازرسی و نمونه برداری قرار گیرد و پس از دریافت تاییدیه بهداشتی ترخیص شود.

وی با اشاره به اینکه واردات نهاده ها معمولا به دو شکل صورت می گیرد، اظهار کرد: محموله هایی مانند نهاده ها ابتدا در مرز نگه داشته می شوند و پس از تخلیه از آنها نمونه برداری شده و آزمایشات مورد نظر بر روی آنها انجام می شود در نهایت اگر نتایج آزمایش در دامنه قابل قبول قرار گرفت و با معیارهای بهداشتی انطباق داشت، ترخیص بهداشتی می شوند. اگر هم انطباق بهداشتی نداشت عودت داده شده و یا اگر دامنه نتایج در حدی بود که می توانست وارد مسیر سالم سازی شود ترخیص شده اما دامپزشکی دقیقا مشخص می کند که محموله به کجا فرستاده شود.

مدیر کل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی اضافه کرد: دسته دیگری از محموله ها هستند که پس از ورود به کشور در سردخانه های تحت کلید گمرک تخلیه می شوند و پس از انجام نمونه برداری و آزمایش های مورد نیاز در صورت انطباق نتایج با معیارهای بهداشتی اجازه ترخیص می گیرند.

وی با بیان اینکه محموله ۹۰ تن مرغ وارداتی در مرز ورودی بازرگان مشکلی از نظر اسناد و مدارک نداشته و مشکل اصلی موضوعات بهداشتی بوده است، گفت: به شرکت پشتیبانی امور دام و شرکت خصوصی وارد کننده اعلام کرده بودیم محموله باید در سردخانه تحت کلید گمرک تخلیه و اظهار گمرکی و سپس از آنها نمونه برداری های شود. متاسفانه برداشت اشتباهی شده و تصور بر این بوده که بدون نمونه برداری امکان ترخیص وجود دارد که براساس قانون اجازه چنین کاری وجود ندارد.

نجار تصریح کرد: شرکت خصوصی و پشتیبانی امور دام باید از قبل گمرک را مطلع می کردند تا سردخانه تحت کلید برای آنها در نظر گرفته شود. متاسفانه این پیگیری ها انجام نشد و گمرک نیز آمادگی لازم برای در اختیار قرار دادن سردخانه های تحت کلید به این شرکت نداشت.

مدیر کل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی در پاسخ به اینکه در حال حاضر این ۹۰ تن مرغ در کجا تخلیه شده است و آیا احتمال دارد با طولانی شدن این روند محموله به طور کل فاسد شود، گفت: روز گذشته با یکی از سردخانه های تحت کلید گمرک هماهنگی های لازم صورت گرفت و این ۹۰ تن مرغ در آنجا تخلیه شد. در قدم بعدی قرار است با گمرک هماهنگ شود تا به ما اجازه بازرسی، نمونه برداری و آزمایش دهند. بعد از بررسی نتایج آزمایش ها در صورت انطباق با معیارهای بهداشتی ۹۰ تن مرغ ترخیص خواهد شد. این فرآیند ۸ تا ۱۰ روز زمان خواهد برد.

 

انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
0
6
کجای دنیا از تولید کننده اینگونه حمایت میشود ؟
بجای اینکه ارز 4500 تومنی را بدهند به تولید کننده به وارد کننده تاجر میدهند که مطمئنا از رانت استفاده میکند.
سر واردات گوشت چنان ضربه ای به دامدار وارد کردند که هیچ جنگی وارد نشده الان هم مرغداران!
ولی قشر مرغدار بر خلاف دامداران که عمدتا روستایی هستند از یک قشر دیگری با تحصیلات بالاتر و سرمایه و نفوذ بیشتر هستند و اگر اتحاد داشته باشند تنها با یک اعتصاب تنها یک دوره ای چنان درسی به سیستم فاسد بدهند که در تاریخ ثبت شود! تمام این اخبار هم برای فشار بر سازمان دامپزشکی برای ترخیص بدون انجام مراحل توسط همان رانت خوار ها است ولاغیر. چنان چه فشار آوردند و مسئول بهداشتی نظارت بر کشتار که از دکتران دامپزشک بود و برای بازرسی فرستاده میشد به کشور تولید کننده را برداشتند .
اینها سیستمشان همین است
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
تولید کننده تو دنیا از قوانین خاصی پیروی میکنه، اما تو ایران دبرخی تولید کنندگان دنبال
فرصت برای افزایش قیمت پس مصرف کننده خداحافظ،
ناشناس
| France |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
شما چقدر کوته فکر هستید که فکر میکنید نباید از تولید کننده حمایت کرد . الان فکر میکنی ارز برای خرید مرغ و گوشت خارج شود و گوشت و مرغ ارزان به دست مصرف‌کننده برسد و تولید کننده زیان ببیند به نفع مصرف‌کننده است!!! دوست عزیز همین خارج شدن ارز از مملکت بخاطر همین تفکر شما نهایت باعث شد ارز از ۳۰۰۰ تومن سال۹۶ به ۳۰۰۰۰ یا ۲۵۰۰۰ تومن ۱۴۰۰ برسه!! به این دقت نکردی همه لوازم مصرفی مردم ذه برابر و بیشتر گران شده الا چند قلم که بصورت مصنوعی قیمتش را پایین نگه داشتن و هزینه اون رو هم دامداران و کشاورزان و قشر آسیب‌پذیر جامعه دادن. پس دچار این توهم نشو که الان گوشت و مرغ را ارزان بخری و دلار ها از کشور خارج شود به نفع توست ماشین . حمل و نقل و زمین و لوازم برقی و خیلی چیزهای دیگر به خاطر همین تصمیم ها که منفعتش به جیب رانت خواران میرود بالا رفته. چرا برای حمایت از مصرف‌کنندگان همان سوبسیدی که برای واردات میدهند را به بخش تولید کننده ندادند مرغ و گوشت را بجای واردات از داخل با قیمت مناسب متناسب با تورم تهیه میکردند و با قیمت پایین به تو مصرف‌کننده میدادند.
در ضمن ما حرفه مان دامپزشکی است و باید و باید به فکر بهبود زندگی و معیشت دامپزشکان باشیم و لاغیر.
در واردات تنها بخشی که منفعت برای دامپزشکان داشت بخش دولتی دامپزشکان بود که آنهم با فشار همان واردکنندگان نورچشمی ناظر بهداشتی را حذف کردند. در حالی که اگر از تولید کنندگان حمایت میشد نفعش نه تنها برای دامپزشکان برای کل جامعه منفعت داشت حساب کن ببین چند نفر در بخش تولید فعالیت میکنند از کارگران گرفته تا کارفرمایان چند نفر بواسطه و بیواسطه از اینها نان بر خانواده هستند و با متلاشی شدن آنها چند نفر بیکار میشوند. ضمن اینکه با عدم خروج ارز از کشور دیگر این رشد تورمی سرسام آور هم نبود و هم تولید کنندگان بپاسطه حمایت می‌توانستند صادرات انجام دهند و ارز وارد کشور کنند. و این به نفع مصرف‌کننده بود دوست عزیز
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
کوته فکر شماید که نمیدانید کل صنعت مرغ ایران وابسته به واردات هست و ارز بر، تنها تفاوت اینه که وقتی بازار بستس خون ملت به دست تعدادی قشر سرمایه دار که خود را برشکسته متضررر هر دوره میدانند اما ماشینهای میلیاردی سوار میشوند و خانه و باغ و غیره دارند و نام خود را تولید کنندا نهاده اند مکیده میشود، به نطرت اگر به اسم حمایت از تولید اینگونه مالیات و گمرگی و... بر ورود خودرو نمیگذاشتند الان خودرو سازان ایرانی میتوانستند اینگونه تاخت و تاز کنند همه قسنتهای تولید ما اینگونه است، اگر از کار مرغ یکم سر در میوردی و یه حساب ساده بلد بودی میتونستی حساب کنی واقعیت سود هر کیلو چقدر بوده و لی با فریب واقعیت به گونه ای دیگر به نمایش در میاید، فعلا که اقتصاد به دست سرمایه دارن صاحب قدرت است
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
عحب یعنی این چند تن مرغ وارد شد ارز مملکت خارج شد قیمت زد بالا، دوست من وقتی از اقتصاد سر رشته نداری اظخار نظر نکن
ناشناس
| Germany |
۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
دوست عزیز اقتصاد دان گل گلابتون .از ماشین مثال میاوری و رقابت آزاد اتفاقا رقابت آزاد خیلی خوب هست نه اینکه گوشت را با ارز سوبسیدی وارد کنند. اگر با ارز ۲۵۰۰۰ تومنی وارد کنند آیا آن موقع هم میگویی به صرفه است !!اتفاقا جامعه مرغداران پر نفوذ هستند به همین دلیل هم چنین سیاست هایی زیاد روی مرغداران اجرا نشده ولی ادامه آن وضع را عوض میکند. حمایت از تولید با خودروسازی ما فرق دارد. در خودرو بازار رقابتی اصلا وجود ندارد در موقع که خودروساز قیمت را بی دلیل افزایش میدهد با ارز ۴۵۰۰ تومنی از خارج ماشین وارد نمیکنند. تمام صنعت ها در تمام دنیا ارز بر هستند یعنی هیچ کشوری وجود ندارد صفر تا صد یک تولید را خودش به تنهایی انجام دهد. تولید مرغ بله واردات نهاده های دامی و واکسن و دارو از خارج است ولی آنها مواد اولیه تولید هستند دوست عزیز ارزش افزوده ای که به واسطه تولید محصول نهایی یعنی گوشت میشود این همان سود و ارز آوری است ضمن اینکه نیروی کار ، دانش و تخصص دامپزشکان ، برق ،آب ، برخی نهاده ها ، سرمایه ، ... هم متعلق به داخل است.
ما باید تمام تلاشمان برای بهبود وضعیت دامپزشکان باشد چه شما از مرغداران ( که متاسفانه هیچ درکی از جامعه دامپزشکان ندارند و تمام نسیه هایشان برای دامپزشکان است) خوشتان بیاید یا نیاید یا دامداران که معمولا کم سواد که سر و کله زدن با آنها خودش یک هنر است . رزق و روزی ما وابسته به بهبود شرایط آنهاست مگر اینکه در بخش دولتی مشغول فعالیت باشید و نیازی نبینید البته باز هم چون بهبود جامعه در بهبود وضعیت دامداران و کشاورزان و کارگران است کارمندان که بخشی از جامعه هستند نیز از آن منتفع میشوند. باید با چشم باز افق ها را دید نه جلوی بینی را
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
0
9
جناب اقای دکتر
وقتی نظارت بهداشتی تو کشور مقصد حذف شد از این مشکلات زیاد پیش خواهد امد
باشد که محموله در نوبت نمونه برداری کیفیتش زیر سئوال رود
باشد که محموله ها مشکل دار وارد کشور شود
اقای دکتر نجار عزیز میشه بفرمایید اگر محموله عدم انطباق داشت یا سالمونلا داشت چکارش میکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
منظورتون کشور مبدا بود دیگه ؟ مقصد که خودمون هستیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
0
7
اقای دکتر سلام
ایا هزینه های نمونه برداری و نگهداری و ریسک فساد پذیری از هزینه اعزام دامپزشک کمتر است؟
شما که ادم منطقی هستید خواهشا .......... پاسخ بدهید
پاسخ ها
دكتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
نظارت در مبدا نافي نظارت در مقصد نيست.كشورهاي پيشرفته از جمله انگليس هم تنها نظارت در مقصد دارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
نظارت در مقصد انگلیس رو با ایران قیاس نکن ......................... ایران تحریمه هیچ تکنولوژی جدید تشخیصی و آزمایشگاهی بهش نخواهند داد و همچنین امکان مرجوع کردن هیچ محموله‌ای رو هم نخواهد داشت
..................
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
کارشناسهای اروپایی توی برزیل از آب، خاک، علوفه، خون، مخاط و حتی سطح پوست دام در مراتع نمونه برداری میکردند و بعد از انطباق با معیارها دام را برای کشتار پذیرش میکردن و نهایتا در کشور خودشون آزمایشهای تکمیلی انجام میشد.
حالا ما چی؟
با ذرتهای آلوده چکاری شد، اگر این مرغها هم آلوده باشند حتی با سالمونلا، ریجکت نخواهند شد.
سازمان به خاطر منافع کشور و سلامت مردم باید اعزامها و نظارت در مبدا را احیا کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
0
7
دکتر جان ، خوب ناظر شرعی با حقوق 78 میلیونی بنا به مستند مرکز حلال وابسته به وزارت جهاد بدون حضور دکتر دامپزشک، چیکار می کرده؟ خوب نمونه برداری و تاییده بهداشتی را حاج آقا انجام می‌داده تا ملت سریعتر یک مرغ حلال وارداتی می خوردند! راستی ناظر شرعی، در کشور مسلمان (سوق المسلمین) (ترکیه) چه چیز شرعی را کنترل می کند، رو به قبله بودن یا بسم اله گفتن ذابح مسلمان را! حالا برزیل را مثلا بلاد کفر محسوب می کنند! از ماست که بر ماست! حرمت امامزاده بر متولی آن است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
هزینه اسکان وایاب ذهاب و بلیط هواپیما هم به۷۸میلیون اضافه کن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
0
10
اگر محموله عدم انطباق داشت قدرت مرجوع کردن آن را دارید صادقانه پاسخ دهید ؟؟؟؟ البته جواب مثل روز برای همه روشن است ضمنا بفرمائید تا بحال چند محموله مرجوع شده است ؟ آب همیشه باید از سرچشمه صاف و زلال باشد نه در میانه راه این نیز بگذرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
0
2
بله دقیقا همینه وقتی نظارت رو تو کشور مبدا با فشار شرکت های وارد کننده حذف میکنید نتیجه می شود همین. کسانی که میگفتند اونجا دامپزشکی مبدا تایید میکنه و دلخوش به کشور مبدا بودند حالا خواهشا پاسخگو باشند اگه این محموله و محموله های مشابه آلودگی داشته باشند سرنوشت آن ارز که حق مردم بود و به هدر می رود چه می شود؟ تازه این اول کار است. حالا ببینید هزینه اعزام دامپزشک زیاد است یا ماندن چنین محموله های بی کیفیت و احتمالا ضبط و معدوم شدن شان. کسانی که نظارت بهداشتی در کشور مبدا رو حذف کردند خیانت بزرگی در حق سرمایه و سلامت مردم کردند و باید پاسخگو باشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
0
2
تولید کننده هم با ارز 4200 دارد پدر ملت در می اورد
خیانت در یک جا نیست در همه جا به هر طریقی خیانت می شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
0
1
دقیقا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
0
3
این موضوع که شجاعانه جلوی ورودمحموله های مشکل دارایستادیدجای قدردانی دارد.امیدوارم نظارت درمبدا توسط ناظرین بهداشتی خودمان هم مجددا احیا شودواینباردامپزشکان به همراه کارشناسان بصورت تیم بهداشتی درمبداانجام وظیفه کنند
یک کارمند
|
Germany
|
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
0
1
آقای دکتر لطفا فکری به حال این سامانه قرنطینه کنید بعضی وقت ها با تریس نمیخونه، گاهی به سامانه حمل و نقل وصل نمیشه، گاهی پلاک ها رو قبول نمیکنه و ....
...................... به فکر دامی باشید که سوار بر خودروی حمل است، باشید؛ گاهی از اول وقت اداری منتظر میشوند تا پایان وقت !! .................
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
دوست گرانی شما هنین کامنت میزارید همیشه، خیلیامون تو اداره کار میکنیم و این مشکل نداریم، مشکل هست ولی نه اینقدر زیاد یه لطف کن با اداره قرنطینتون تماس بگیر مشکل حل کنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
0
2
میشه بفرمائید چه آزمایشاتی انجام میدهید که نیاز به نمونه برداری دارید ؟ اصلا محموله مورد دار خوب میخواهید چکارش کنید برگردانید؟ کی به شما پول پس میده
ذرت های آفلاتوکسین دار که یادتون نرفته
ناشناس
|
Japan
|
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
0
3
بله وقتی که اعزام دامپزشکان جهت تایید محموله ها به خارج از کشور کنسل میشود..پیامد همچین مشکلاتی هست..انشالله که این مشکل برطرف شود...
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
0
2
اطلاع نداشتن، مگه بار اول محموله وارد میکنن، اتفاقا اطلاع داشتن اما تو این اوضاع نیازمردم خدا کنه فکر نکرده باشن میتونن شییوه دیگه ای در پیش بگیرن
نظر شما
ادامه