کد خبر: ۶۳۹۸۱
تعداد نظرات: ۷ نظر
کاربردی دیگر از پرینت سه‌بعدی در دامپزشکی:
پرینت سه‌بعدی مستخرج از داده دایکام در جراحی ارتوپدی دامپزشکی توسط «دکتر علی قشقایی» استادیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه رازی کرمانشاه ساخته شد ...
 

حکیم مهر: پرینت سه‌بعدی مستخرج از داده دایکام در جراحی ارتوپدی دامپزشکی توسط یک عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه رازی کرمانشاه ساخته شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، این نوآوری توسط یک تیم تحقیقاتی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه رازی با همکاری چند عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران انجام شده است.

عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه رازی کرمانشاه عصر چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا در این ارتباط توضیح داد: یکی از ابداعات اخیر بشر پرینت سه بعدی (3DP) بوده که با فناوری خود تحول عظیمی در صنعت مهندسی و طراحی محصولات به ارمغان آورده و اکنون به بخشی از معاینات جراحی مبدل شده است.

«دکتر علی قشقایی» افزود: (3DP) به همه این امکان را می‌­دهد که مدل‌­های سه بعدی کامپیوتری را به شئی فیزیکی تبدیل کنند.

وی هدف از انجام این مطالعه را بررسی کاربرد بالینی پرینت سه بعدی در جراحی ارتوپدی دامپزشکی و تاثیر آن بر زمان جراحی اعلام کرد.

این پژوهش در قالب پایان نامه آقای علی محمدی جوزانی دانش آموخته دوره دکترای عمومی دامپزشکی و با راهنمایی دکتر علی قشقایی استادیار بخش جراحی دانشکده دامپزشکی دانشگاه رازی و دکتر محمد ملازم استادیار رادیولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران انجام شد.

همچنین دکتر میر سپهر پدرام و دکتر سعید بکائی اعضای هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران بعنوان مشاور در کنار مجریان همکاری داشتند.

قشقایی در خصوص روش این پژوهش نیز گفت: در هفت مورد مشکلات ارتوپدی مدل­ های سه بعدی از استخوان آسیب دیده تهیه شد و پیش از جراحی با کمک این مدل­ها، مناسب­ترین ایمپلنت ­های جراحی انتخاب و بهترین رهیافت جراحی مشخص شد.

این استادیار دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: در صورت لزوم ایمپلنت ­ها پیش از جراحی به شکل و زاویه مناسب با استخوان، خم و پیچها کوتاه ­شدند. هم­چنین مدل سه بعدی مربوط به هر بیمار، توسط قرص فرمالین استریل شده و حین جراحی در اختیار تیم جراحی قرار ­گرفت.

وی با اشاره به دیگر یافته‌ها افزود: این امر منجر به شفاف­ سازی بهتر ساختار آناتومیک و سهولت در پیدا کردن قطعات شکستگی شد، به کارگیری مدل­ها قبل و در حین عمل، موجب کاهش قابل ملاحظه زمان جراحی شد. کاهش زمان جراحی در این مطالعه از ۱۴درصد برای تثبیت شکستگی استخوان­های لگن تا۳۱درصد برای جراحی آرتروز مفصل آرنج محاسبه شد.

اولین مطالعه در ایران در دانشگاه رازی

این عضو هیات علمی دانشگاه رازی در ادامه اظهار داشت: در بررسی‌­های صورت گرفته، تاکنون مطالعه ­ای در زمینه پزشکی با محوریت کاربرد پرینت سه بعدی در کشور به ثبت نرسیده است. همچنین این رساله به عنوان اولین مطالعه صورت گرفته با موضوع کاربرد پرینت سه بعدی در ارتوپدی دامپزشکی در کشور ایران می‌باشد.

وی افزود: براساس نتایج حاصل از مطالعه حاضر، پرینت سه بعدی کاهش قابل ملاحظه­ ای در زمان جراحی داشته و هم­چنین در اخذ بهترین تصمیم جراحی نقش موثری دارد.

به گفته وی، کاهش زمان جراحی به معنی کاهش زمان بیهوشی، کاهش خونریزی و باز بودن زخم و عوارض ناشی از این موارد خواهد بود.

او تاکید کرد: کشور ما نیز باید از این تکنولوژی در زمینه دامپزشکی استفاده بیشتری کند و کاربرد آن در بخش­های مختلف دامپزشکی را بررسی کند.

وی اضافه کرد: این مطالعه مقدمه ­ای بر گسترش تکنولوژی مذکور در طب دامپزشکی است که به دلیل محدودیت­های زمانی و مالی امکان بررسی در تعداد بیشتری از بیماران فراهم نشد.

دانشگاه رازی در حال حاضر دارای ۱۷ دانشکده و پردیس کشاورزی و منابع طبیعی بوده و با بهره‌گیری از دانش و تخصص ۳۱ استاد، ۱۲۲ دانشیار، ۲۷۷ استادیار، ۱۳ مربی و جمعا ۴۴۳ عضو هیات علمی در ۵۷ گروه آموزشی و حدود ۱۲هزار نفر دانشجو در چهار مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای حرفه‌ای (عمومی) و دکترای تخصصی فعالیت دارد.

 
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۲۱۶
وحید قاسم ابادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
1
7
با سلام خدمت استاد گرانقدر و معلم اخلاقم جناب آقای دکتر قشقایی. شنیدن خبر موفقیت جدید شما باعث شور و شعف بنده شد و از اینکه در محضر استادی همچون جنابعالی دوران دانشجویی رو سپری کردم بر خودم می بالم و از خداوند منان برای شما آرزوی سلامتی و سربلندی روز افزون خواستارم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
2
3
با سلام درود و تبریک فراوان خدمت استاد عزیز جناب دکتر قشقایی انشالا همیشه سلامت و سرافراز باشید.
دامپزشک
|
Taiwan (Province of China)
|
۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
0
0
با سلام و درود و تبریک فراوان به شما استاد نمونه
بیات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
1
2
با عرض سلام و تبریک خدمت استاد گرانقدر دکتر قشقایی. بی شک شنیدن اخبار موفقیت حضرتعالی که به حق استادی دلسوز و با مسئولیت در حیطه شغلی خود هستید، سبب خوشحالی و امید شاگردانتان خواهد شد.پیروز باشید و تندرست...
دکتر نوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
0
0
بسیار تبریک میگویم موفق باشید
یک دوست
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
1
0
بسیار عالیست
مشتاق دیدن اطلاعات بیومیمتیکری نمونه ها هستیم
مصطفی خلیلی
|
Canada
|
۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
1
2
با درود فراوان خدمت استاد گرانقدرم جناب دکتر قشقایی. شنیدن خبر موفقیتتان همواره مایه خرسندی ما بوده و از خداوند منان برای شما توفیق روزافزون را خواستاریم.
نظر شما
ادامه