کد خبر: ۶۴۱۲۳

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس، از عملکرد دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست نسبت به تجارت و قاچاق حیوانات انتقاد کرد و گفت: وضعیت مجوزهای صادر شده شفاف نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «سمیه رفیعی» در خصوص وضعیت تجارت حیات وحش در کشور و مدیریت آن از سوی سازمان محیط زیست گفت: اگر از بعد کلان تجارت حیات وحش و احداث باغ وحش‌ها نگاه کنیم باید این سوال پرسیده شود که چرا باید باغ وحش احداث شود، قطعاً تفکر سرمایه داری پشت سر آن قرار دارد.

وی تجارت حیات وحش از سوی باغ وحش داران داخلی را ناشی از یک همکاری‌های نامیمون در داخل بدنه سازمان محیط زیست دانست و تاکید کرد: پیش از انجام چنین مبادلاتی، باید باغ وحش دار از سازمان محیط زیست و از سوی سایتیس (کنوانسیون تجارت بین‌المللی گونه‌های جانوری و گیاهی در معرض خطر) مجوز بگیرد.

دو پهلو حرف زدن یک مدیر تخصصی چه معنایی دارد؟

رفیعی با بیان اینکه من به انتقال حیات وحش به منظور نمایش در باغ وحش‌ها و کلان مساله وجود باغ وحش‌ها انتقادات شدیدی دارم گفت: مسئله اینجاست که وقتی این خبرها می‌رسد نشان می‌دهد که تصمیم گیرها در این بخش را دفتر تخصصی حیات وحش و یک فرد مشخص انجام می‌دهد مساله دارد، این افراد در حال دوپهلو حرف زدن و انتقال اطلاعات مبهم هستند.

این نماینده مجلس با انتقاد از اینکه مسئولان سازمان محیط زیست در واکنش به انتقال گورخر باغ وحش صفادشت و تلفات ناشی از این انتقال غیراستاندارد ابتدا اعلام کردند که مجوز صادر شده و بعد صحبت از نظارت و پیگیری مساله کرده است، گفت: دو پهلو حرف زدن یک مدیر تخصصی چه معنایی دارد؟ آقای کلانتری باید پاسخگوی ناکارآمدی‌های مدیرانش تخصصی‌اش باشد.

قاچاق خفاش‌های ایرانی پیش از شیوع بیماری کرونا در سکوت سازمان محیط زیست

وی با اشاره به اینکه تصمیم گیرنده اصلی در این ماجرا تا به حال اظهار قطعی درباره قاچاق حیات وحش در ایران نکرده است. به مساله قاچاق خفاش‌های ایرانی پرداخت و اظهار داشت: قبل از بیماری کرونا در ایران تعداد زیادی از خفاش‌های ایران قاچاق شده‌اند اما هیچ موضعی از سازمان محیط زیست ندیده‌ایم.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس ابراز داشت: شاهین‌های ایران در روز روشن طوری قاچاق می‌شود که بنابر اظهارنظر تمام کارشناسان در جمعیت شاهین دچار مشکل خواهیم شد.

وی افزود: در این شرایط، مدیر مستقیم این مساله که در رسانه‌ها درباره گونه‌های شهری صحبت می‌کند اما در مورد قاچاق گونه‌های ارزشمند و بومی هیچ اظهار نظری نمی‌کند.

رفیعی با اشاره به اینکه گونه‌های حیات وحش ما هم از بعد قاچاق و هم در بعد حفاظت داخلی دچار مشکلاتی هستند افزود: رسانه‌ها در مورد نقل و انتقالات و تکثیر در اسارت چون بخش خصوصی حساس نیستند در حالی که اتفاقات خوبی در این زمینه نمی‌افتد. زنده گیری یوز، انتقال گورخرها و تلفاتی که به وجود می‌آید، از آنجایی که این گونه‌ها در معرض انقراض هستند دیگر جایگزین نمی‌شوند و ارزش اکولوژیکی بیشتری نسبت به گونه‌ها باغ وحشی دارند باید حساس‌تر برخورد شود.

چوب حراج به حیات وحش ایران در فستیوال‌های عربی

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس، با تاکید بر اینکه رسانه‌ها به مساله قاچاق حیات وحش می‌پردازند، ابراز داشت: این در حالی است که فستیوال‌های گسترده‌ای از این حیوانات تجارت شده در کشورهای عربی برگزاری می‌شود.

وی از همه رسانه‌ها دعوت کرد که به گونه‌های داخلی حیات وحش که دارای ارزش اکولوژیکی بالاتری دارند حساسیت بیشتری داشته باشند.

 

نظر شما
ادامه