کد خبر: ۶۴۱۷۷

خشکسالی، فقر مراتع، کمبود و گرانی علوفه موجب رشد هزینه تمام‌شده تولید و روانه‌شدن دام‌های سبک مولد و نارس به کشتارگاه‌ها شده است. دامداران نسبت به کمبود و گرانی گوشت قرمز در آینده نزدیک هشدار می‌دهند

به گزارش حکیم مهر به نقل از همشهری، رشد عرضه دام‌های مولد و نارس و کاهش شدید تقاضا در حالی زمینه کاهش یا تثبیت قیمت گوشت قرمز گوسفندی و گاوی را در بازار فراهم کرده که دامداران نسبت به کمبود و افزایش قیمت گوشت در آینده نزدیک هشدار می‌دهند.

بررسی قیمت خرده فروشی انواع گوشت گوسفندی و گاوی در بازار در حالی از تثبیت یا کاهش نسبی قیمت‌ها حکایت دارد که فعالان صنفی، این شرایط بازار را ناشی از ناتوانی دامداران در نگهداری دام سبک و رشد کشتار دام‌‌های مولد و نارس به‌دلیل خشکسالی و گرانی علوفه تلقی می‌کنند. رشد هزینه تمام‌شده تولید نه‌تنها موجب ارائه درخواست دامداران برای افزایش نرخ شیر خام به ستاد تنظیم بازار و وزارت جهادکشاورزی شده و احتمالا در نشست دوشنبه هفته آینده ستاد این درخواست مطرح خواهد شد بلکه ناتوانی دامداران برای تامین علوفه، جو و سایر نهاده‌های دامی و رکود بازار گوشت موجب افزایش حجم کشتار دام‌های مولد و کم‌وزن در کشتارگاه‌های کشور شده است. این در حالی است که تازه‌ترین خبرها از سیر نزولی یا تثبیت قیمت گوشت قرمز حکایت داشته و برخلاف سال‌های گذشته که در فصل بهار و تابستان وضعیت خوب مراتع، موجب رشد عرضه دام‌سبک و سنگین با وزن و کیفیت مناسب می‌شد، امسال عرضه دام‌های مولد و کم وزن نه‌تنها موجب افت کیفیت گوشت عرضه شده به بازار شده بلکه تولید‌کنندگان نسبت به تاثیر این شیوه کشتار و عرضه دام بر کاهش جمعیت دامی کشور و کمبود و گرانی گوشت قرمز هشدار می‌دهند.

کاهش ۵ تا ۱۰ هزار تومانی قیمت گوشت قرمز

کاهش شدید تقاضای ناشی از افزایش قیمت انواع گوشت قرمز و رشد عرضه دام‌های کشتار شده مولد به بازار موجب کاهش 5تا 10هزار تومانی قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز شقه گوسفندی بدون دنبه و هشدار فعالان صنفی نسبت به افزایش نگران‌کننده عرضه بره‌های ماده کوچک برای کشتار شده است.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی افزود: با توجه به افزایش عرضه دام در میادین به‌نظر می‌رسد کاهش قیمت گوشت قرمز در بازار همچنان ادامه داشته باشدو علت اصلی افزایش عرضه دام توسط دامداران نیز کمبود و گرانی خوراک دام است. علی‌اصغر ملکی با ابراز نگرانی از افزایش عرضه بره ماده به‌اصطلاح کال (کم سن) در میادین برای کشتار، افزود: این اتفاق به معنی کاهش جمعیت دامی و تولید گوشت قرمز در آینده نزدیک است که می‌تواند به‌شدت بازار را تحت‌تأثیر قرار دهد و نکته تأسف‌بارتر آن است که این دام‌ها با نرخ پایین از دامداران خریداری و راهی کشتارگاه می‌شوند. او قیمت خرید هر کیلوگرم بره ماده از دامداران را دست‌کم 15هزار تومان کمتر از قیمت بازار دانست و افزود: امیدواریم با افزایش بارندگی‌ها در نیمه دوم اردیبهشت‌ماه جاری تا مدتی عرضه دام مولد در بازار کاهش یابد چرا که درصورت ادامه این روند به‌زودی شاهد گرانی چند برابری گوشت قرمز به دلایل کاهش تولید خواهیم بود.

زمینگیر‌ شدن دامداران و کشتار دام مولد

«احمد مقدسی»، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران تهران در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به خشکسالی بی‌سابقه امسال طی 50سال اخیر گفت: میزان برداشت علوفه در سطح هکتار به حدی کاهش یافته که موجب رشد شدید تقاضا برای یونجه و افزایش بیش از 100درصدی قیمت آن در بازار شده است.

احمد مقدسی افزود: قیمت هر کیلوگرم یونجه خشک از 2 هزار و 500 تومان در سال گذشته به 5 هزار و 700 تومان رسیده است و مراتع خشک و بی‌آب و علف و افزایش شدید قیمت علوفه موجب سرازیر شدن دام‌های مولد سبک یا با وزن کم به کشتارگاه‌ها شده است.

او افزود: علاوه بر آن قیمت نهاده‌های دامی در بازارهای جهانی که دولت برای واردات آن ارز ترجیحی می‌دهد نیز به‌دلیل خشکسالی در دنیا افزایش چشمگیری داشته است به‌نحوی که نرخ هر تن ذرت از 220 یورو به 280 یورو افزایش یافته و این امر موجب رشد هزینه وقیمت تمام‌شده شیر و گوشت در بازار داخلی شده است.

مقدسی گفت: همچنین نرخ هر کیلوگرم جو دولتی حدود 2هزار تومان است که با کرایه حمل به 2هزار و 300تومان افزایش می‌یابد اما قیمت جو تولید داخل که تا 15روز آینده به بازار عرضه خواهد شد، چشم‌انداز خوبی ندارد و نرخ کنونی هر کیلوگرم این محصول در بازار آزاد به 5تا 7هزار تومان رسیده است.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران تهران با بیان اینکه نمی‌توان تولید را منتظر سیاستگذاری کند مسئولان گذاشت، افزود: با توجه به کندی تصمیم‌گیری در مورد اصلاح قیمت تمام‌شده شیر خام و تامین نهاده‌ها، چشم‌انداز تیره‌ای پیش روی دامداران است و درحالی‌که دستمزد از ابتدای امسال حدود 40درصد افزایش یافته است، دامداران 2‌ماه است که با رشد هزینه تمام‌شده تولید و تثبیت و کاهش قیمت گوشت و شیر مواجه هستند.

گاوداران در انتظار اصلاح نرخ شیر خام و عرضه نهاده

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران تهران، گفت: درخواستی به وزارت جهادکشاورزی و ستاد تنظیم بازار برای افزایش حدود 2هزار تومانی نرخ خرید هر کیلوگرم شیر خام دادیم اکنون نرخ هر کیلوگرم شیر خام در حالی 4هزار و 500 تومان تعیین شده که با احتساب هزینه حمل این نرخ به 4 هزار و 700 تومان افزایش می‌یابد که اکنون قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم شیر خام برای گاودار حدود 6هزار و 700تومان است.

مقدسی افزود: درخواست گاوداران برای افزایش قیمت شیر خام حدود یک‌ماه پیش ارائه شده و مقرر است با نهایی شدن در وزارت جهاد کشاوزی در جلسه دوشنبه هفته آینده ستاد تنظیم بازار مطرح و اصلاح شود.

او افزود: درصورتی که نرخ خرید شیر خام هر چه زودتر اصلاح نشود، این امر موجب سرازیر شدن دام‌ سنگین (گاوهای مولد و شیرده) به کشتارگاه‌ها می‌شود. متأسفانه مسئولان امروز و فردا می‌کنند و با تداوم این شرایط دامدار چاره‌ای برای کشتار دام سنگین مولد ندارد.

مقدسی با بیان اینکه اکنون علوفه نایاب و گران شده است، گفت: وضعیت تولید دام سنگین خوب اما قیمت پایین است، اکنون دام سنگین نر پایه پروار خریداری ندارد و اصلا نهاده به نرخ مصوب دولتی به پرواربندی‌ها ارائه نمی‌شود و قیمت این نهاده‌ها در بازار آزاد نیز به‌نحوی افزایش یافته که تولید را برای گاوداران از صرفه اقتصادی انداخته است.

با این روند در آینده نه چندان دور با از بین رفتن تولید شاهد افزایش چشمگیر قیمت گوشت قرمز خواهیم بود و باید دولت نهاده تولید مانند کنجاله سویا را به نرخ مصوب به پرواربندی‌ها بدهد. او با بیان اینکه اکنون 60درصد شیر تولیدی کشور از دام سنگین حاصل می‌شود، گفت: در کشورمان بیش از 950هزار تن مصرف و تولید گوشت قرمز داریم که 60درصد این تولید سهم دام سنگین است.


نظر شما
ادامه