به بهانه فرا رسیدن روز ارتباطات و روابط عمومی
اهمیت روابط عمومی برای مدیر یک سازمان چیست؟
محمد فرحی
مدیر روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین
در آستانه فرا رسیدن ۲۷ اردیبشهتماه روز ارتباطات و روابط عمومی هستیم. ضمن عرض تبریک فرا رسیدن روز ارتباطات و روابط عمومی به همه تلاشگران این عرصه، چند سطری از تجربه ۱۵ ساله در روابط عمومی در باب اهمیت روابط عمومی تحریر شده، امیدوارم که مفید واقع شود.
اهمیت ارتباطات و روابط عمومی بر هیچ کس پوشیده نیست و مجموعههای موفق عموما سرمایهگذاریهای عظیمی در بخش روابط عمومی کرده و سود مادی و معنوی حاصل از آن شامل تکتک اعضای مجموعه خواهد شد.
در شرکتهای تجاری که فعالیت اقتصادی دارند، شاید بتوان هزینههایی که در بخش روابط عمومی میشود و درآمد حاصل از آن را با اعداد و ارقام سنجید و بر اساس آن تصمیمگیری کرد ولیکن در سازمانهایی که فعالیت اقتصادی ندارند، منافع و سود معنوی حاصل از سرمایهگذاری در بخش ارتباطات و روابط عمومی، قابلیت سنجش دقیق کمی ندارد و از آنجا است که برخی دستگاههای دولتی متاسفانه ضررهای جبرانناپذیری از این ناحیه متحمل شده و شاید هیچگاه متوجه آن نشوند.
در عصر حاضر که میتوان آن را عصر ارتباطات نامید، بسته عمل کردن دیگر جایگاهی ندارد، چرا که هر فردی با یک موبایل دوربیندار یک خبرنگار محسوب شده و هر حادثه یا مشاهده یک رفتار، در عرض چند دقیقه آنرا در کل جهان منعکس خواهد کرد؛ پس چه بهتر که هر رویداد، اتفاق یا حادثه را قبل از اینکه افراد بخواهند در راستای اهداف خود منتشر کنند، تشریح کرده و واقعیتها را برای مردم بازگو کنیم.
متاسفانه هنوز سیستم مدیریت سنتی در کشور ما طرفدار این ایده هسستند که ارتباط با رسانه را قطع کنند تا حاشیه امن برایشان ایجاد شود، که با این رویه تیشه به ریشه مجموعه تحت مدیریت خود خواهند زد.
روابط عمومی میتواند نقش وکیل مدافع سازمان متبوعش در جامعه و مدعیالعموم را درون سازمان بر عهده بگیرد که ایفای مناسب این نقشها نیازمند حضور فردی مطلع در راس مدیریت روابط عمومی زیر نظر بالاترین مقام هر دستگاه هست که با اطلاع دقیق از فعالیتهای سازمانی که در آن اشتغال دارد، بتواند پاسخگوی انتقادات باشد و همچنین با جمعبندی نیازهای جامعه، کاستیها، مشکلات، نقایص و غیره را بدون هیچ واسطه و ویرایشی، برای رفع آنها به سمع و نظر عالیترین مقام دستگاه اجرایی و دیگر مدیران بالادستی برساند.
در پایان به عقیده اینجانب روابط عمومی که نقش برجسته کردن نقاط قوت سازمان متبوعش را برای مدیران بالادستی بازی کند، مجموعه را به ورطه نابودی خواهد کشاند و مدیران باهوش باید روابط عمومی مجیزگوی را از خود دور کنند تا زمینه برای رشد مجموعه تحت امرشان فراهم بیاید.
بله قربان!
دیگه اصلا نیازی نیست سواد داشته باشه یا تحلیل و کار فنی و ... بلد باشه
ضمن تشکر از مسئولین روابط عمومی دامپزشکی که سختی کار این حرفه را اعم از تحصیل در این رشته تا مشکلات اشتغال و برخورد با انواع بیماری مشترک و غیرمشترک و برخورد با اربابان رجوعی که عمدتا فاقد تحصیلات اند یا به هر حال اهمیت کار دامپزشکی را نمیدانند با احترام به این دسته از همکاران؛ ولی ما تا حالا موارد زیادی را دیده ایم که مسئولین دیدند طرف سواد و عرضه و مهارت کار فنی دامپزشکی را ندارد گذاشتندش مسئول روابط عمومی!
حالا تو همین روابط عمومی هم اولویتهای دامپزشکی را نمیداند تا بخواد منعکس کنه
یکی از ابزارها برای تحقق تسری و تبصره 19 و بقیه حقوق فراموش شده صنف ما روابط عمومی است در صورتی که سختیهای کار را به عمق فهم و درک تصمیم گیران برساند
نه اینکه دیدار مقام دامپزشکی با دهیار دراقوزآباد سفلی را با مجموعه تصاویر به خورد افکار عمومی بدهند!
این اخبار توهین یه جامعه فرهیخته دامپزشکی است
مسئول روابط عممی باید حس مسئولیت داشته باشد نه اینکه "آقای دوربینی! باشد
حقیر از مسئولین روابط عمومی میخوام برای حفظ شأن و جایگاه خودشون این طیف را از دامان خودشون پاک کنند