کد خبر: ۶۴۳۸۸
تعداد نظرات: ۹ نظر
با رأی دیوان عدالت اداری:
بهمن ماه سال ۱۳۹۸ بود که ماجرای تغییر رشته ۱۳۴ نفر از فرزندان اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد عمدتاً از رشته دامپزشکی به رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی جنجالی شد و حواشی بسیاری به دنبال داشت ...
 
 

حکیم مهر: بهمن ماه سال ۱۳۹۸ بود که ماجرای تغییر رشته ۱۳۴ نفر از فرزندان اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد عمدتاً از رشته دامپزشکی به رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی جنجالی شد و حواشی بسیاری به دنبال داشت.

به گزارش حکیم مهر، به دنبال حواشی به وجود آمده، شورای سنجش و پذیرش دانشجو طبق مصوبهای تغییر رشته این دانشجویان را غیرقانونی اعلام نموده و از ادامه تحصیل آنها جلوگیری نمود. به دنبال این مصوبه، این دانشجویان در دیوان عدالت اداری اقدام به شکایت از وزارت بهداشت، سازمان سنجش، وزارت علوم و شورای سنجش و پذیرش دانشجو نموده و خواستار لغو این مصوبه شدند.

در اسفندماه سال گذشته، دیوان عدالت اداری رأی خود را مبنی بر رد این شکایت صادر کرد و مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو را قانونی دانست.

علی رغم این رای، مجدداً جمعی از دانشجویان اقدام به شکایت از وزارت بهداشت در دیوان عدالت نموده و خواستار ابطال نامه معاون آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت در این خصوص شدند که باز هم عدالت اداری رأی خود را مبنی بر رد این شکایت صادر کرد.

به گزارش حکیم مهر، متن کامل رأی صادره دیوان عدالت اداری که در پایگاه اطلاعرسانی دیوان منتشر شده، به شرح زیر است:

موضوع: ابطال نامه شماره ۵۲۰/۵۰۰ مورخ ۱۱/۶/۹۸ معاون آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

تاریخ رأی: دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰

شماره دادنامه :  ۱۴۰۰۰۹۹۷۰۹۰۶۰۱۰۱۰۳

هیأت تخصصی فرهنگی، آموزشی و پزشکی دیوان عدالت اداری

شـاکی: خانم ها آیدا روشنایی، بیتا فرزاد کیا، شقایق جوادیان، فاطمه کرمی، کوثر غفاری، کیانا کریمی، کیانا معیری، مهرسا ناصری، نگین کیخاونی، نگین مهدی نژاد، یلدا نوروزی و آقایان امیر عیسی رحیم پور، حامد رشیدی پور، سید محمد آقاپور، شهاب تیرگرفاخری، علی خانجانی، وحید رضا باغ خواستی با وکالت آقای رسول کوهپایه زاده

طرف شکایت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

مـوضـوع شکایت و خـواستـه: ابطال نامه شماره ۵۲۰/۵۰۰ مورخ ۱۱/۶/۹۸ معاون آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

شاکی دادخواستی به طرفیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به خواسته ابطال نامه شماره ۵۲۰/۵۰۰ مورخ ۱۱/۶/۹۸ معاون آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دیوان عدالت اداری تقدیم کرده که به هیأت عمومی ارجاع شده است متن مقرره مورد شکایت به قرار زیر می باشد:

جناب آقای دکتر طهرانچی

رئیس محترم دانشگاه آزاد اسلامی

سلام علیکم

احتراماً بازگشت به نامه شماره ۲۹۲۹۲/۱۰ مورخ ۲/۶/۹۸ به استحضار می رساند با توجه به نامه شماره ۸۱۵۲ مورخ ۲۴/۵/۹۸ رئیس محترم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و نامه شماره ۵۵۰۹/۱۱۲۰۰-۸۲ مورخ ۲۲/۵/۹۸ مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در خصوص امکان تغییر رشته فرزندان اعضای هیأت علمی با استفاده از مصوبه جلسه ۲۲۸ هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی و اعلام مغایرت مصوبه مذکور با دستورالعمل اجرائی شماره ۶۹۳۱۲ مورخ ۲۵/۴/۱۳۹۲ مصوب جلسه ۷۳۵ مورخ ۲۵/۴/۱۳۹۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی و تسری موضوع مذکور به فرزندان اعضای هیأت علمی که در سال ۱۳۹۷ در رشته دامپزشکی پذیرفته اند. مراتب در جلسه کمیسیون موارد خاص مورخ ۱۱/۶/۹۸ وزارت متبوع مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به مراتب مذکور و اینکه تاکنون اقدامی در خصوص اجرای مصوبه قبلی کمیسیون موارد خاص که طی نامه شماره ۶۴۹۹/۵۰۰/د مورخ ۱۹/۱۲/۹۷ اعلام گردیده صورت نگرفته است لذا مصوبه مذکور ملغی اعلام گردید.

دلایل شاکی برای ابطال مقرره مورد شکایت:

معاون وزارت بهداشت که در مقام ابلاغ نظر کمیسیون موارد خاص مورخ ۱۱/۶/۹۸ بوده طی نامه مورد اعتراض، با وجود اینکه بخش قابل توجهی از فرآیند مصوبه کمیسیون در مجموعه ایشان انجام شده است، بدون توجه به این اقدامات و دیگر اقدامات انجام شده، اظهار می دارد به دلیل اینکه مصوبه تاکنون اجرایی نشده است بنابراین لغو می گردد. این اقدام خارج از حدود اختیارات ایشان بوده است و با این نامه حقوق مکتسبه مشمولان را از بین برده است.

خلاصه مدافعات طرف شکایت:

۱- وفق مصوبه ۷۳۵ مورخ ۲۵/۴/۱۳۹۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان تفویض اختیار درخصوص نقل و انتقال فرزندان اعضای هیأت علمی، هرگونه اختیار در خصوص نقل و انتقال فرزندان اعضای هیأت ملی به وزرای علوم، بهداشت و رییس دانشگاه آزاد اسلامی تفویض گردیده است.

۲- دستورالعمل اجرایی مصوبه مذکور تحت شماره ۶۹۳۱۲/و مورخ ۱۴/۵/۹۲ به امضای وزرای علوم، بهداشت و رییس دانشگاه آزاد اسلامی وقت رسیده است و در آن شرایط نقل و انتقال و تغییر رشته فرزندان اعضای هیأت علمی اعلام گردیده است. از جمله تغییر رشته باید در همان گروه آزمایشی باشد.

۳- حسب درخواست دانشگاه آزاد اسلامی، در اسفند سال ۱۳۹۷ موضوع در کمیسیون موارد خاص معاونت آموزشی مطرح شده این کمیسیون صرفاً با تغییر رشته آن دسته از فرزندان هیأت علمی که در شهریور سال ۱۳۹۷ در رشته دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی پذیرفته شده اند، منوط به احراز شرایطی موافقت نمود.

۴- با توجه به اعتراضات صورت گرفته و با عنایت به اینکه مصوبه مذکور بر خلاف مفاد دستورالعمل پیش گفته بوده است طی بخشنامه مورد اعتراض آن را لغو نمود.

۵- در جلسه شماره ۲۲ شورای سنجش و پذیرش دانشجو مقرر گردیده است چنانچه افرادی وجود دارند که تغییر رشته آنها برخلاف شرایط و ضوابط دستورالعمل فوق الذکر انجام شده، تغییر رشته آنها توسط دانشگاه آزاد اسلامی لغو شود.

رأی هیأت تخصصی فرهنگی، آموزشی و پزشکی:

با عنایت به اینکه صلاحیت کمیسیون موارد خاص به موجب بند ۱-۳ از ماده ۱ آیین نامه کمیسیون موارد خاص معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مصوب ۱۳۹۵، ناظر به مواردی است که حل آن با مقررات و شرایط و ضوابط صریح موجود ممکن نباشد و از آنجا که مصوبه شماره ۶۴۹۹/۵۰۰/د مورخ ۱۹/۱۲/۱۳۹۷، خارج از حدود اختیارات این کمیسیون و بدون رعایت ضوابط قانونی مربوط (از جمله دستورالعمل اجرایی مصوب جلسه ۷۳۵ مورخ ۲۵/۴/۹۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تسهیلات فرزندان اعضای هیأت علمی) تصویب شده است. از این رو لغو آن به موجب نامه مورد اعتراض با ایراد قانونی مواجه نمی باشد، ضمن اینکه به موجب آرای متعدد هیأت عمومی دیوان عدالت اداری تصمیمات خلاف قانون نمی تواند موجد حقی برای مشمولان باشد. بر این اساس نامه شماره ۵۲۰/۵۰۰ مورخ ۱۱/۶/۱۳۹۸ معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قابل ابطال نبوده و مستنداً به بند (ب) ماده ۸۴ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری حکم به رد شکایت صادر و اعلام می گردد. این رأی ظرف بیست روز ازتاریخ صدور، از سوی رئیس دیوان یا ده نفر از قضات دیوان قابل اعتراض است.

حسن امجدی

نائب رئیس هیأت تخصصی فرهنگی، آموزشی و پزشکی دیوان عدالت اداری

 

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Luxembourg
|
۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
3
13
لیست این آقا زا ده ها را برداریم برای آینده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
2
15
بهتره که ناکام ماند مگه فرزند هیت علمی خونش از بقیه رنگین تره که به راحتی بتونه تغییر رشته بده
عبدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
3
3
از ماست که بر ماست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
2
1
نه دقت نکردید این ......های گرانقدر سر از دامپزشکی در میارن و کندی به حرفه میزنن که بیا و ببین کاش یکی بهشون سهم شون ..... رو بده برن خارج
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
3
10
افرادی که به زور بند پ و پول پزشک شوند سلامت جامعه را هدف قرار میدهند . همه جای دنیا پزشک شدن بسیار سخت است نباید مافیای قدرت و ثروت اجازه دست اندازی در این حیطه حساس از زندگی مردم داشته باشد .
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
2
6
این ها که توی علوم تحقیقات دارن دامپزشکی میخونن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
3
5
حتی نتوانسته بودند شبانه دولتی دامپزشکی قبول بشوند با رتبه های نجومی شون کجای دنیا اینطوره زوره بخدا بروند پزشکی بخونند از دیوان عدالت اداری تشکر می کنیم
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
1
3
واقعا که پدر و مادر این گونه دانشجویان چقدر بی انصاف هستند البته خودشون همه به همین نحوه مدرک تحصیلی گرفتن و عضو هیات علمی شدن حتما از سهمیه استفاده کردن و مزه قبولی بدون زحمت رفته زیر زبونشون و می خوان این مزه رو به بچه های تنبل شون بچشونن، داوطلب کنکوری که رتبه ش نجومی بوده و بیشتر از ۲۰ درصد هیچ درسی رو نزده یک رشته کاردانی یا نهایتا کارشناسی در یک دانشگاه درجه ۳ و در یک شهر منطقه محروم قبول شده معدل دیپلمش هم نهایت ۱۳ ست بعد با رانت پدر و مادر سهمیه ایش اومده رشته دامپزشکی دانشگاه آزاد و حالا هم با کمال .... پدر و مادر می خواستن ببرنش پزشکی یکی از دانشکاه های شهر تهران بخونه بعدشم ایشون رو هل بدن بره رزیدنتی بخونه و بشه پزشک متخصص و با جان مردم بازی کنه و جیبش رو پر کنه
واقعا که
وا اسفا
رصا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
0
2
ضمنا هم باید از معاونت محترم وزیر بهداشت و هم دیوان عدالت کشور تشکر کرد که باید امیدوار بود هنوز افرادی هستند که در مقابل تبعیض ایستادگی می کنند

با تشکر از بانیان حکیم مهر
برای اطلاع رسانی شان
نظر شما
ادامه