کد خبر: ۶۴۸۴۶

حکیم مهر: در پی افزایش فروش اینترنتی آبزیان غیرماکول و تبلیغات گسترده برای مصرف آنها در شبکه‌های اجتماعی، سازمان شیلات، مقابله با این تخلفات را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از میزان، مدیر کل دفتر بهبود کیفیت و بازار سازمان شیلات ایران درباره صید آبزیان غیرماکول در آبهای جنوب کشور گفت: مجوز صید این گونه‌ها عمدتا با هدف صادرات و بر اساس طرح ارزیابی ذخایر و تعیین ظرفیت قابل برداشت این آبزیان صادر می‌شود.

بدیهی است برای صید گونه‌هایی که توسط مراجع صاحب صلاحیت داخلی و بین‌المللی در فهرست گونه‌های در معرض خطر انقراض طبقه‌بندی شده‌اند مانند کوسه ها مجوزی صادر نمی‌شود.

«عیسی گلشاهی»، در گفت‌وگو با میزان یادآور شد: این مجوزها برای صیادان مجاز صادر شده و به آنها اجازه می‌دهد با شناورهای مجاز، روش های صید مجاز و در فصل تعیین‌شده در دریا به صید مشغول شوند. البته صید این گونه‌ها به صورت غیرقانونی هم انجام می‌شود که یگان حفاظت از ذخایر مسئول مقابله با این تخلفات است.

گلشاهی در خصوص عرضه آبزیان غیرماکول یادآور شد: با توجه به حرام‌گوشت بودن این گونه‌ها عرضه و فروش آنها در کشور ممنوع بوده و تخلف محسوب می‌شود اما برای عرضه این گونه‌ها به اهل تسنن و اتباع خارجی هم واحد های عرضه کننده در مناطق و استان های خاص، باید از حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان شیلات ایران مجوز دریافت کنند.

مدیر کل دفتر بهبود کیفیت وبازار سازمان شیلات ایران در پاسخ به اینکه آیا فروش اینترنتی آبزیان غیرماکول که اخیرا در فضای مجازی رو به افزایش است با مجوز صورت می‌گیرد یا غیرمجاز است گفت: برای فروش اینترنتی این گونه‌ها تا کنون مجوزی صادر نشده و فروش آنها توسط وب‌سایت‌ها و در شبکه‌های اجتماعی تخلف است که اتفاقا این روزها معرفی چنین مواردی به مراجع ذی‌صلاح و نیروی انتظامی در دستور کار سازمان شیلات قرار دارد.

افزایش فروش اینترنتی و عرضه غیرقانونی آبزیانی مانند خرچنگ، هشت‌پا، ماهی مرکب، اسکوئید، کوسه و صدف در فروشگاه‌ها و رستوران‌ها سبب شده فعالان حوزه حیات وحش از احتمال کاهش جبران‌ناپذیر جمعیت این گونه‌ها ابراز نگرانی کنند؛ آبزیانی که این روزها گوشت لاکچری به حساب می‌آیند.

 

نظر شما
ادامه