کد خبر: ۶۴۹۸۴
تعداد نظرات: ۴ نظر

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بجنورد گفت: چندین دستگاه برای نظارت بر روی شیر خام دخیل هستند اما متاسفانه همه دستگاه ها پای کار نیستند به همین دلیل طرح ساماندهی عرضه شیر خام به خوبی پیش نمی رود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر رضا رحیمی» با بیان اینکه در حال حاضر کارگروه ساماندهی عرضه شیر خام در بجنورد فعال تر شده است، اظهارکرد: هر ارگانی در این کارگروه نقشی بر عهده دارند که اگر هر یک از آن ها نقش خود را به خوبی انجام دهند، کارها بهتر پیش می رود.

وی با اشاره به اینکه چندین عامل در اینکه طرح ساماندهی عرضه شیر خام در بجنورد به صورت کامل اجرایی نشود، نقش دارد، افزود: یکی از این علل تفاوت قیمت میان شیرخام و شیر پاستوریزه است و این تفاوت قیمت سبب می شود تا بسیاری از خانواده ها به سوی مصرف شیر پاستوریزه سوق پیدا کنند.

رحیمی ادامه داد: در حال حاضر قیمت شیر خام شش هزار تومان و یک لیتر شیر استریل ۱۵ هزار تومان است و برای خانواده هایی که بچه کوچک دارند و یا میزان مصرف آن ها سه چهار لیتر شیر است خرید شیرهای پاستوریزه سخت است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از عواملی که موجب می شود تا طرح ساماندهی عرضه شیر خام به خوبی اجرایی نشود موضوع توزیع شیر خام در بقالی و خواروبارفروشی ها است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در توزیع شیر خامتداخل صنفی وجود دارد و این امر یکی از مهمترین مشکلات است و نباید اجازه داد تا شیر خام جزء مغازه های لبنیات فروشی توزیع شود.

وی گفت: در چند سال گذشته در بجنورد ۶۰ مغاره را مجبور کردیم تا مغازه خود را مجهز به شیرسردکن کنند و از سوی دیگر بیش از هزار بقالی در این شهر وجود دارد تقریبا همه آن ها شیرخام عرضه می کنند اما اگر شیرهایی که در بقالی ها توزیع می شود در لبنیات فروشی به فروش برسد به خولی می توانیم نمونه برداری های لازم را انجام دهیم و از سلامت آن ها اطمینان حاصل کنیم.

رئیس شبکه دامپزشکی بجنورد با اشاره به بیماری تب مالت که به بیماری هزار چهره معروف است، افزود: یکی از راه های انتقال بیماری تب مالت در افراد استفاده از شیر خام آلوده به ویروس تب مالت است.

وی با تاکید بر اینکه باید دست کم شیر خام بسته بندی شود و به صورت بسته بندی در میان مردم توزیع شود، ادامه داد: در واقع شیری که در بقالی ها به فروش می رسد از دام های دامدارهای مختلف دوشیده شده است که ممکن است شرایطی که شیر دوشیده شده است با یکدیگر از سوی دامدارها متفاوت باشد.

رحیمی تصریح کرد: از سوی دیگر ممکن است مقداری از شیری که توسط دامدار دوشیده شده بخشی در بعدازظهر و مقداری نیز در صبح دوشیده شده و سپس تمام شیر دوشیده شده با یکدیگر مخلوط می شود و به بقالی انتقال داده می شود.

وی خاطرنشان کرد: سپس شیرهای دوشیده شده توسط دامدارهای مختلف به بقالی می رود و تمامی آن ها با یکدیگر مخلوط می شوند سپس به دوش می رسند این در حالی است که مردم اطلاعی از بارمیکروبی موجود و یا سایر آلودگی ها ندارند.

این مقام مسئول گفت: اگر فاصله قیمتی میان شیر خام و پاستوریزه کاهش یابد و قیمت شیر پاستوریزه کمتر شود، مردم نیز متمایل به خرید شیر پاستوریزه خواهند شد.

شیر فله؛ آبی خوش رنگ و خوش مزه

رحیمی با تاکید بر اینکه شیر فله هیچ گونه برتری نسبت شیر پاستوریزه ندارد، گفت: شیر فله فقط شبیه آبی خوش رنگ و خوش مزه است.

وی اظهارکرد: تنها برتری شیر فله نسبت به شیر پاستوریزه میزان بالای چربی آن است که آن نیز مزیت چندانی نیست.

وی با تصریح بر اینکه بدن انسان به مواد معدنی نیاز دارد، افزود: با جوشاندن شیر برای از بین بردن بار میکروبی آن مواد معدنی آن از دست می رود و ته دیگی که به هنگام جوشاندن شیر در ته قابلمه ها ایجاد می شود، همان کلسیم شیر است.

رحیمی ادامه داد: در واقع شیر پاستوریزه به صورت غیرمستقیم حرارت می بیند و مواد معدنی آن از بین نمی رود.

به گفته وی شیر پاستوریزه برای مصرف بهترین شیر و بعد از آن شیر استریل است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه نگران بار میکروبی شیر خام هستیم، اظهار کرد: دو امر در این مشکل تاثیرگذار است که یکی از آن ها چرخه شیر خام طولانی است که از دامدار، ماشین حمل شیر، مرکز جمع آوری و فروشگاه توزیع این محصول را طی می کند.

وی گفت: از سوی دیگر بیش از ۹۰ درصد دامداری های خراسان شمالی سنتی هستند و این امر نیز بر روی آلودگی شیر تاثیرگذار است.

 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
0
2
مواد معدنی با حرارت از بین میرود؟!
فکر کنم منظورشون موادی مثل ویتامینها بوده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
مواد معدنی با جوشوندن ته نشین میشن از بین نمیره،همون ته دیگی که شیر میگیره مواد معدنی هست البته به نظر من به عنوان یک دامپزشک همچنان شیر فله ای بهتر از شیر پاستوریزه است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
0
0
برادر بزرگوار آیا تو شهرستان شما مرکز جمع آوری شیر دارید ؟ آیا تا حالا آزمایش واقعی شیر این مراکز و نتایجشان را دیده اید ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
0
1
رییس محترم شهرستان بجنورد بفرمایند که چه ارگانی به فله فروشی شیر مجوز داده که شما می خواهید نظارت کنید؟ کسی که مجوز می ده باید برای نظارتش هم برنامه داشته باشه.
نظر شما
ادامه