کد خبر: ۶۵۳۳۱
تعداد نظرات: ۹ نظر
 
 

حکیم مهر: «مصطفی نادری» کارشناس و فعال محیط زیست در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس ادعا کرد: کلینیک‌های مخصوص سگ و گربه رشد قارچ گونه دارند. متاسفانه اکثر دانشجویان دامپزشکی کشور به واسطه هدایت غیرعلمی و کارشناسی مسؤولان امر به سمت تخصص‌های پت‌ها می‌روند و این در حالی است که ما در زمینه دامپزشک حیات وحش به شدت در کشور کمبود داریم و در صنعت دام و طیور نیز در آینده‌ای نه چندان دور به وضعیتی مشابه متخصصان دامپزشک حیات وحش خواهیم رسید.

 فارس: از نظر کارشناسی نحوه نگهداری سگ باید چگونه باشد؟

طبق نظر کارشناسی اکثر فعالین محیط زیست، نگه داری سگ بدین نحوی که در جامعه عرف شده است، نه تنها لطف بلکه ظلم به این حیوان است. در اکثر کشورهای جهان برای نگهداری سگ‌ها و حیوانات قوانین سختگیرانه و متعددی وضع شده است اما در کشور ما حداقل قوانین بازدارنده وضع نشده است و متأسفانه باید اذعان کرد در این زمینه خلأهای قانونی جدی در کشورمان وجود دارد و مانند بسیاری از موضوعات دیگر، نگهداری از این حیوان پیش از فرهنگ‌سازی و تعیین چگونگی حضور در ساختمان و محیط عمومی شهر، رواج یافته است.

فارس: با توجه به این که مقوله نگه داری سگ از کشورهای خارجی،خصوصا اروپایی وارد فرهنگ کشور ما شده است،خود این کشورها چه قوانین و شرایطی را در این رابطه دارند؟

بسیاری از کشورهای مختلف جهان و حتی کشورهای غربی، قوانین و دستورالعمل بسیار سختگیرانه و محدودکننده برای نگهداری و حمل حیوانات خانگی مانند سگ وجود دارد به‌عنوان مثال در ژاپن برای خرید، ثبت، گرداندن در خیابان و مسائل نظافتی سگ‌ها، قوانین متعددی وضع شده است و رعایت نکردن آنها جریمه‌های سنگینی به‌همراه دارد. در بسیاری از کشورها شهروندان حق غذا دادن به سگ‌های ولگرد را ندارند و با مجازات‌ها و برخوردهای قانونی تندی مواجه خواهند شد، اما اینجا می‌بینیم که از سر ناآگاهی عده‌ای در شهرها و حتی اطراف شهرها به حیوانات غذا دهی می‌کنند که این در نظم و تعادل محیط زیست شهری و حتی محیط زیست طبیعی به شدت اختلال ایجاد می‌کند. همچنین در مساله فضولات سگ و گربه در بسیاری از کشورها صاحبان حیوان بایستی نسبت به جمع آوری فضولات اقدام و در صورت رها شدن در شهر جریمه‌های سنگینی را متحمل می‌شوند، یا در بسیاری از کشورها بدون قلاده و پوزه بند به شما اجازه سگ گردانی نمی‌دهند.

فارس: دولت چه قدر در پدیده محیط زیست فعال بوده است؟

متاسفانه مسؤولان دولتی نیز به این مسئله دامن می‌زنند، برای نمونه معصومه ابتکار به عنوان رئیس وقت سازمان محیط زیست در زمان خود، به جای پرداختن به مسائل محیط زیستی، مثل آلودگی هوا، حفاظت از موجودات در حال انقراض و حیات وحش، شخصا در کمپین من یک سگ‌ هستم شرکت می‌کند و در جمع آنها شرکت می‌کند، که واقعا موجب تاسف است که شخص رئیس سازمان تخصصی مثل محیط زیست در موضوعی که به او مرتبط نیست ورود می‌کند و حتی به وزیر کشور نامه می‌زند، اما در مورد مسائل فراوان محیط زیست و حیات وحش کشور مثل فنس‌کشی چند کیلومتر مسیر برای جلوگیری از تصادفات جاده‌ای یوزهای پارک ملی توران که وظیفه ذاتی سازمانی و مدیریتی اوست هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد.

فارس: دولت بابت ساماندهی نگهداری از سگ و گربه چه اقداماتی کرده است؟

متاسفانه دولتمردان هم برعکس بسیاری از کشورها شرایط و فرهنگ ترویج نگهداری از سگ‌ها را مهیا کرده‌اند، برای مثال ارز ۴۲۰۰ نیمایی برای واردات غذای سگ و گربه یا حتی پوشک سگ در نظر گرفته‌ایم، یا بیمه‌های تحت نظر  بانک مرکزی  جمهوری اسلامی، بیمه نامه‌هایی را برای پتها در نظر گرفته اند، یا کلینیک‌های مخصوص سگ و گربه که رشد قارچ گونه دارند.

این در حالی است که در کشوری با این شرایط اقتصادی و تحریمی، که شیرخشک و پوشک بچه بخاطر عدم واردات و بالا رفتن قیمت دلار سرسام آور شده است. همچنین وجود فروشگاه‌ها و مراکز جراحی‌های زیبایی این حیوانات، همچنین سگ‌گردانی با ماشین دولتی که اخیرا اتفاق افتاد، نشان از این دارد که دست‌های داخلی و خارجی از این مقوله حمایت می‌کنند.

فارس: همان طور که مستحضر هستید، قانون سگ‌گردانی مصوب است، نحوه برخورد با افرادی که مرکتب جرم می‌شوند را چگونه ارزیابی می‌کنید؟  

بله، قانون سگ‌گردانی و جرم انگاری آن تصویب شده است اما به نظر بنده تنها  نیروی انتظامی  نمی‌تواند این قضیه را حل و فصل کند، بلکه همه دستگاه‌ها باید ورود کنند و هر دستگاه نقش خود را ایفا کند تا مردم احساس آسایش داشته باشند. تمامی دستگاه‌ها به نوبه خود باید نقش فعالی در این زمینه داشته باشند و ما باید به مانند بسیاری از کشورها هزینه‌های نگهداری از سگ و گربه را از لحاظ های گوناگون قانونی و قضایی و مالی بالا ببریم، تا این پدیده با نیازسازی‌های کاذبی که از سوی رسانه‌های بیگانه و برخی مسئولین داخلی صورت می‌گیرد، به فرهنگ عمومی تبدیل نشود.

فارس: در سطح دانشگاهی تمرکزگرایی به سگ و گربه به چه شکل است؟

متاسفانه این نیازسازی‌های کاذب به حیات وحش کشور و صنعت دام کشور نیز آسیب جدی رسانده است، به‌طوری که متاسفانه اکثر دانشجویان دامپزشکی کشور به واسطه هدایت غیرعلمی و کارشناسی مسؤولان امر به سمت تخصص‌های پت‌ها می‌روند و این در حالی است که ما در زمینه دامپزشک حیات وحش به شدت در کشور کمبود داریم و در صنعت دام و طیور نیز در آینده‌ای نه چندان دور به وضعیتی مشابه متخصصان دامپزشک حیات وحش خواهیم رسید.

فارس: متاسفانه در ایام اخیر حوادث ناگواری از حمله سگ‌ها را دیده یا شنیده‌ایم، این اتفاقات در سطح جامعه چه تاثیری دارد؟   

متاسفانه به خاطر ولنگاری در سگ گردانی شاهد صحنه‌های دلخراش حملات این حیوانات به کودکان و زنان بوده ایم، که باعث شده است مردم با این قشر لج کنند، مثلا همسایه ما به خاطر این که صدای سگ یکی از واحدها که بسیار هم آزاردهنده است، از روی لج خروس آورده است و شرط کرده است که اگر صاحب حیوان دیگر در منزل از سگ نگهداری نکند، او هم خروس خود را از منزل بیرون می‌کند و در میان لجبازی‌های این دو همسایه، حق واحدهای دیگر ساختمان تضییع و از صدای سگ و خروس عاصی شده‌اند.

فارس: قانون حمایت از  حقوق حیوانات  شامل چه مواردی است؟

لایحه‌حمایت از حقوق حیوانات که دولت تصویب کرد، اما متاسفانه تنها برای سگ و گربه تهیه شده است و هیچ اسمی از حیات وحش و بهبود وضعیت محیط زیست در آن نیست، که نشان دهنده نگاه غیرکارشناسی، سیاسی و فانتزی به حیات وحش است،این‌ها کاملا زیرساخت ها و فضای کشور را به سمتی می‌خواهند هدایت کنند که این پدیده  به صورت  فرهنگ عمومی تبدیل شود. به عنوان مثال سامانه ۱۵۴۰ را که قرار بود سالیان پیش برای گزارشات مردمی از تخریب محیط زیست به سازمان محیط زیست باشد، اکنون برای گزارشات سگ آزاری معرفی شده است.

فارس: دولت چه اقداماتی بابت حیات وحش باید انجام دهد؟

متاسفانه این دولت در حمایت از حیات وحش بسیار ضعیف عمل کرده است، به نحوی که مراتع و جنگل‌ها را سگ‌های ولگرد گرفته اند، که بر اساس نظر کارشناسان همین امر موجب کاهش جمعیت سایر حیوانات خصوصا یوزپلنگ در طبیعت شده است، که ممکن است با همین روند در آینده‌ای نزدیک فقط شاهد دو گونه سگ و گربه باشیم.بسیاری از اقدامات نادید گرفته شده است، عدم فنس‌کشی پارک ملی توران و کشته شدن حیوانات به علت تصادفات، نابود کردن بخشی از جنگل گلستان به دلیل تعریض جاده و قطع بی رویه درختان از اندک موارد این اهمال‌کاری‌ها است، همچنین گسترش کلاغ در پارک‌های شهر، نشان از نابودی تنوع زیستی حیوانات دارد.

فارس: چه قدر نگهداری سگ در سلامت حیات انسان‌ها تاثیرگذار است؟

تصمیم‌گیرندگان باید به همه نکات از جمله سلامت شهروندان و خطراتی که این حیوانات برای سلامتی افراد به‌ویژه کودکان دارند نیز توجه کافی داشته باشند، چراکه آلودگی و بیماری که از سگ‌ها می‌تواند به انسان منتقل شود کمتر مورد توجه است و بسیاری از افراد از آن آگاهی ندارند. یکی از بیماری‌هایی که عامل اصلی آن سگ است، «هیداتیک» است؛ هیداتیک یک بیماری انگلی مشترک بین انسان و دام است که ارتباط انسان با سگ‌ها و دام می‌تواند زمینه ابتلا به آن را فراهم کند؛ دفع تخم‌های کرم بالغ باعث آلودگی خاک و آب می‌شود. همچنین شیوع شپش در مناطق شمال‌شهر تهران در حالی گزارش می‌شود که وجود سگ‌های آپارتمانی در مناطق شمال شهر عامل اصلی شیوع نابهنگام این بیماری است که این بهرحال یک ظلم بزرگ در حق سایر دانش آموزانی است که درگیر با حیوان خانگی نبوده و علاقه ای هم به نگهداری آن ندارند، اما باید متحمل انتقال این بیماری گردند و آمارها نیز بیانگر شیوع بیشتر این بیماری در مناطقی از شهر تهران به نسبت میزان نگهداری بیشتر  خانواده  ها از سگ‌های خانگی می‌باشد.

فارس: پیشنهاد نهایی و قانونی مساله نگهداری سگ چیست؟

مصطفی نادری گفت: ترنوور یا گردش مالی بازار سگ‌ موجب شده است که کنار رفتن حواشی نگه داری آن به راحتی صورت نگیرد، اما باید بر اساس حقوق واقعی این حیوان، قوانینی مثل شناسنامه دار شدن سگ‌ها و سازماندهی و اخذ مالیات از صاحبان مربوطه، باید در دستور کار قرار گیرد، نه این که با این وضعیت مخرب فعلی، محلی جداگانه برای سگ گردانی مشخص شود.از لحاظ بعد اجتماعی اینکه به یکباره در کشور این هجمه از تبلیغات توسط رسانه های خارجی و برخی رسانه‌ها و فعالین داخلی برای سگ‌ها صورت می‌پذیرد، نشان از دست‌های پشت پرده‌ای دارد که مسیر جامعه را به سمت و سویی پیش می برند که با آیین‌های ایرانی و اسلامی هیچ گونه همخوانی نداشته و متاسفانه در بسیاری از موارد به عنوان جایگزین فرزند به جامعه معرفی می‌شوند.

 

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
3
7
از چهره ات و خبرگزاری ای که باهاش مصاحبه کردی توقع صحبت های غیر از این نمیشه داشت
پاسخ ها
دکتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
اگه شما اینجوری بی منطق صحبت کنید ، به نظر نمیرسه دامپزشک باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
چهره چیزیست که خدا آفریده، هیچ وقت به چهره، محل تولد و... توجه نکنید
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
درسته، تمام رسانه‌ها تلاش خودشان را در جهت تخریب سگ می‌کنند حالا چراش را نمی دانیم؟ عجیبه شاید عقیده دارند تهاجم فرهنگیه و سگ و گربه غربیه؟
دامپزشک
| Belgium |
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
یعنی شما متوجه نشدید منظور از چهره نوع آرایش صورت و پوشش هست؟ یعنی فکر کردین قرون وسطی هست که ادم ها رو بر اساس فنوتیپ شون قضاوت کنیم؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
1
1
فعلا پول تو دام کوچک و کلینیک شیک و خدمات خاص هست... جذابیت برای جوانان جویای نام و نان دارد...
یه موقعی هم اینقدر اشباع میشه که خودشون به فکر تعدیل میافتند...
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
از شکم سیری نیست. از ناچاری است.
دامپزشک محیط زیست شدن نیاز به استخدام محیط زیست دارد، کسی خودش نمیتواند راه بیفتد در کوه پلنگ درمان کند که.
دام و طیور کشور هم بخاطر بی توبیری و تحریم فاتحه اش خوانده شده. می ماند پت. که با لطف شما و نیروی انتظامی نون همه را ببرید.
صنعت حیوانات خانگی پنجمین صنعت بزرگ جهان است. از خارج دیگران تحریم میکنند و از داخل شما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
0
0
این آقا کیه؟چه مسئولیتی داره؟چه تخصص و تحصیلات و تحقیقاتی داره؟مگه میشه هر .........ی پا شه در مورد مساله ای که در حیطه تخصص و وظایفش نیست نظرات .......... ارائه کنه؟
خ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
0
0
آقای دکتر شما به عنوان یک پزشک نباید وارد سفسطه بازی و دید یک طرفه خودتان بشوید و به مقوله دروغ پردازی وارد شوید!!! مثلا تخصصی ارز به ورود غذای سگ؟؟؟ و... مومن برای حرف زدن علمی نیازی به دروغ گویی نیست!!!
نظر شما
ادامه