کد خبر: ۶۵۴۰۹

حکیم مهر: تمبر قوچ لارستان در کنار ۳۱ گونه گیاهی و جانوری ایران به تصویب رسید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «سیدجمال هادیان طبائی زواره» نماینده وزیر ارتباطات در شورای تمبر گفت: با درخواست سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور و همراهی عکاسان حرفه‌ای حیات وحش ایران تصاویر با کیفیت ۳۱ گونه گیاهی و جانوری زیست‌بوم ایران همراه با نام عملی هر گونه در شورای تمبر کشور به تصویب رسید تا پس از تایید وزیر ارتباطات در زمان مناسب منتشر شود.

هادیان با اعلام راه‌اندازی آزمایشی پایگاه اطلاع رسانی شورای تمبر کشور با نشانی irstamps.ir گفت: در این پایگاه علاوه بر تازه‌ترین اخبار و رویداد‌های حوزه تمبر، تمبر‌های مصوب، تمبر‌های در حال بررسی و تمبر‌های شاخص بین‌المللی به نمایش در می‌آید.

در میان ۳۱ گونه گیاهی و جانوری زیست بوم ایران نام قوچ لارستان نیز دیده می‌شود.

شاخ‌های قوچ لارستان شبیه قوچ اوریال، تقریباً به موازات گردن انحناء دارند. جلوی شاخ پهن و با زوایای تیز است. میش‌ها نیز دارای شاخ کوتاهی هستند. در ناحیه پایین گردن و سینه مو‌های سیاه و کوتاهی مشاهده می‌شود. لکه سفید زینی شکل در ناحیه کمر وجود دارد.

قوچ لارستان از کوچک‌ترین قوچ‌های جهان به شمار می‌رود و وزن نر بالغ آن بیش از ۳۵ کیلوگرم نیست.

این گونه، کمیاب‌ترین زیرگونه گوسفند وحشی در ایران است و در معرض خطر قرار دارد و یکى از آسیب پذیرترین قوچ و میش‌ها در ایران است و بر اساس فهرست سرخ اتحادیه جهانى حفاظت از جمعیت این حیوان رو به کاهش است.
 
 
نظر شما
ادامه