کد خبر: ۶۶۰۱۷

حکیم مهر: نخستین بچه فیل آسیایی صبح روز شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه سالجاری در باغ وحش ارم تهران متولد شد؛ مسئولان باغ وحش ارم نام مایسا را که به معنی مادر است از میان حدود ۵۰۰ اسم پیشنهادی شهروندان برای او برگزیدند و این فیل بچه ماده این هفته چهار ماهه می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «مایسا» در بدو تولد حدود ۶۰ کیلوگرم وزن داشت و بعد از سه ماه به ۹۰ کیلوگرم رسید.

«میهیری» مادر او چند سال پیش از سوی یتیم‌خانه فیل‌ها در سریلانکا به همراه «ماهاسن» پدرش به صورت رایگان به باغ وحش ارم اهدا شدند.

هردوی این فیل‌ها هنگام ورود به کشور هشت سال سن داشتند و در همان زمان نیز مسئله باردار بودن ماده فیل مطرح بود، میهیری پس از ۲ سال بارداری در ۲۵ اردیبهشت ماه سالجاری این دختر کوچولوی بامزه را به دنیا آورد، مایسا در بدو تولد حدود ۶۰ کیلوگرم وزن داشت و بعد از ۳ ماه به ۹۰ کیلوگرم رسید.

هر دو فیل مادر و بچه از زمان تولد در جایگاه اختصاصی برای استراحت و نگهداری و برای اینکه دچار استرس نشوند، وارد جایگاه بازدید عمومی نشدند تا اینکه در (۱۵ تیر ماه امسال) در برنامه‌ای در این باغ‌ وحش از این بچه فیل ماده رونمایی شد.

دامپزشک باغ وحش ارم در گفت و گو با رسانه ها اعلام کرده بود: حال هر ۲ فیل مادر و فرزند خوب است و طی ۲ ماه گذشته یعنی از زمان تولد بچه فیل، تحت مراقبت ۲۴ ساعته قرار گرفته اند و وضعیت حیوان توسط دوربین‌های مدار بسته به‌صورت شبانه روزی‌ کنترل می‌شود.

«دکتر پیمان محمدزاده» با بیان اینکه ‌مراقبان باغ وحش طی روز حداقل سه بار به این حیوان سر می‌زنند، خاطرنشان کرد: با توجه به جثه کوچکی که بچه فیل در بدو تولد داشت، مشکلاتی در زمینه شیر خوردن و رساندن خود به سینه مادر به وجود آمد که با مشورت‌هایی که از متخصصان این زمینه در دنیا گرفته شد این مساله خیلی زود حل شد.

وی یادآور شد: اکنون این بچه فیل سر حال است و در شرایط بسیار خوب، پایدار و در یک منحنی رشد بسیار خوبی به‌سر می‌برد.

به گفته دامپزشک باغ وحش ارم، فیل مادر تمامی مکمل‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌های لازم را دریافت می‌کند چراکه در ‌پیک شیردهی به‌سر می‌برد و بچه فیل روزانه ۲۲ تا ۲۵ لیتر شیر می‌خورد، بنابراین لازم است در این شرایط به‌لحاظ مواد غذایی و مواد معدنی تامین شود.

محمدزاده درباره جایگاه‌ فیل‌ها تاکید کرد: به‌طور قطع برای جایگاه فیل‌ها برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته می شود و در آینده نزدیک درباره توسعه و بهسازی جایگاه فعلی فیل‌ها خبرهای خوبی منتشر خواهیم کرد.

«محمد حسن حسینی» کارشناس و مربی فیل‌های باغ وحش ارم تهران چندی پیش به رسانه ها گفته بود: مایسا به علت اینکه دندان‌هایش کامل نشده تا ۶ ماهگی توانایی خوردن غذا را ندارد.

باغ وحش ارم اعلام کرده که با ادامه رشد مایسا آنها قرار است محوطه نگهداری فیل‌ها را بزرگتر کنند و جایگاهی مختص او برایش بسازند.

باغ وحش پارک ارم به عنوان یکی از معدود محل های استاندارد نگهداری از حیات وحش در ایران و عضو افتخاری اتحادیه باغ وحش داران اروپا (EEP) است.



 
نظر شما
ادامه