کد خبر: ۶۶۱۲۳

حکیم مهر: یک جوان گناوه‌ای که طرح پرورش شترمرغ را مدتی است آغاز کرده، خواستار حمایت مسئولان مرتبط در اجرای طرح خود شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «حسن باقری» که این طرح را از ۲ سال پیش آغاز کرده است و توانسته با عزم و پشتکار قوی و بدون دریافت هیچگونه تسهیلات دولتی ۱۰۰ قطعه  شترمرغ را پرورش دهد، در ادامه راه با مشکل مالی مواجه شده است و می‌گوید: درصورتیکه حمایتی صورت نگیرد، ناچار به تعطیلی کاری هستم که دوست دارم.

وی که تاکنون نزدیک به چهار میلیاردریال برای اجرای این طرح هزینه کرده‌است، برای جلوگیری از تعطیلی و مانع زدایی کار خود نیاز به حمایت و مساعدت مالی و پشتیبانی مسئولان مربوطه  دارد.

درپی انتظارات و خواسته‌های این جوان کارآفرین از مسئولان مربوطه، فرمانده سپاه انصارالحسین (ع)، مسئول کانون بسیج مهندسین، معاون توسعه و برنامه ریزی فرمانداری، بخشدار مرکزی و کارشناسان جهاد کشاورزی و دامپزشکی این شهرستان در محل اجرای این طرح حضور یافتند و از نزدیک در جریان مسایل و مشکلات این تولید کننده قرار گرفتند.

تسهیلات بانکی خرید خوراک و توسعه  مشکل اصلی طرح است

این جوان در جمع مسئولان بازدیدکننده گفت: سرمایه خود را می توانستم در بازار هزینه کنم و سود زیادی به دست آورم اما بخاطر علاقه زیادی که به کارهای تولیدی داشتم، به دایرکردن مزرعه پرورش شترمرغ بدون انتظار و توقعی از مسئولان اقدام کردم و الان دستم خالی است و نیاز به کمک دارم.

باقری افزود: تاکنون حدود چهار میلیارد ریال سرمایه خود را در این مسیر هزینه کرده ام اما بخاطر مشکلات مالی که در سر راهم  پیش آمده است، شریکم از ادامه کار پشیمان و جدا شد و اکنون تنها مانده ام.

وی بیان کرد: بناچار درصورتیکه حمایت و پشتیبانی مالی نشوم و موانع پیشرویم برداشته نشود، کار خود را تعطیل خواهم کرد.

این جوان کارآفرین اظهارداشت:  شترمرغ از جمله پرندگانی است که امروزه پرورش آن بلحاظ دارابودن خواص غذایی در جهان رو به افزایش است که به روش و اصول مختصی نیاز دارد.

وی گفت: باتوجه به اینکه شترمرغ بسیار پر خور است و  باید کیفیت خوراک آن خوب باشد ، هزینه های زیادی دربردارد.

باقری ادامه داد: مقدار خوراک مصرفی شترمرغ بستگی به وزن پرنده و میزان انرژی موجود در جیره غذایی آن دارد و تا زمان تامین نیاز، آنها از لحاظ انرژی از خوراک دست نمی‌کشند.

وی یکی از مشکلات اساسی خود را تامین خوراک عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه ترکیب غذایی این پرنده هر ۲ ماه یک بار باید عوض شود، تاکنون هزینه‌های زیادی برای تهیه آن انجام دادم و دیگر توان خریداری نهاد دامی را به علت گرانی و نداشتن نقدینگی ندارم.

وی اخذ مجوز برای توسعه مزرعه خود را یکی دیگر از مشکلات اساسی عنوان کرد و گفت: هم اینک زمین این مزرعه سه هزار مترمربع است و برای توسعه باید به یکهزار متر مربع نیاز دارد.

مسئول کانون بسیج مهندسین شهرستان گناوه و دیلم گفت: یکی از مهم‌ترین کارهای این کانون در اجرای طرح‌های تولیدی،  مانع زدایی براساس منویات رهبرمعظم انقلاب است.

«محبوبه بویراتی» افزود: این کانون برای حمایت طرح پرورش شترمرغ از ۲ سال پیش اقدام به آموزش و مشاوره های موردنیاز به این جوان کرده است و با مراجعاتی که به دفتر بسبج مهندسبن کشاورزی انجام داد برای حل مسایل و مشکلاتی که به آن گریبانگیر بود، با مسئولان مربوطه از جمله فرمانده سپاه و معاون فرمانداری گناوه رایزنی شده و آنها نیز حمایت و قول کمک داده اند.

وی یکی از مشکلات جدی این پرورش دهنده را  تامین خوراک  عنوان کرد و گفت: باتوجه به اینکه در دوره اول پرورش با تعداد چهار قطعه آغاز و در سال دوم ۶ شترمرغ افزایش یافت، در بحث تامین غذا مشکلی بوجود نیامد اما  وقتی تعدادآنها افزایش یافت توان خرید نهاده های دامی را که شامل سویا ، ذرت و جو  است را  که در بازار آزاد گران است ، دیگر ندارم.

مسئول کانون بسیج مهندسین گناوه گفت: این جوان برای توسعه طرح خود نیاز به اخذ مجوز دارد که تحقق آن اضافه شدن زمین از سه هزارمترمربع به هفت هزار مترمربع است و برای خرید آن به دلیل بالابودن نرخ ملک جوار مزرعه قادر به خرید آن نیست.

وی اظهارداشت: بسیج مهندسی این شهرستان در زمینه اخذ مجوز به این جوان کارآفرین کمک خواهد کرد.

بویراتی ادامه داد:  اولین مشکل این طرح، تهیه غذا  است و بنا به گفته سرمایه گذار آن اگر مهیا نشود با  ورشکستگی مواجه و متضرر خواهد شد.

فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) گناوه گفت: حمایت و پشتیبانی از  طرح‌های اقتصاد مقاومتی یکی از برنامه‌های اولویت دار این فرماندهی است.

«سرهنگ شهسوار حاجی پور» افزود: در بازدید صورت گرفته از مزرعه طرح پرورش شترمرغ، مشخص شد که این جوان با روحیه و همت و عزمی راسخ اقدام به چنین کاری کرده است و بنابراین فرماندهی تلاش خود را در سالی که شعار آن تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی است، در کمک به ایشان بکار خواهد بست.

وی اظهارداشت:  در این ارتباط مجموعه بسیج بویژه شاخه مهندسین در بحث سرکشی، آموزش و مشاوره و دیگر مسایل و مشکلات طرح های تولیدی از جمله پرورش شترمرغ کمک می کند.

فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) گناوه گفت: امیدواریم با کمک مسئولان بتوانیم مشکلات جوانی که سرمایه خود را برای یک کار تولیدی سرمایه‌گذاری کرده است، برطرف کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری گناوه گفت: حل مشکل طرح پرورش شترمرغ با همکاری دیگر دستگاه‌های ذی ربط در اولویت و دستور کار قرار خواهد گرفت.

«حسین امیری» افزود:  مشکلاتی طرح‌های تولیدی با قرار گرفتن همه مجموعه‌ها در کنار هم، برطرف خواهد شد.

وی اظهارداشت: برای برطرف کردن موانع و مشکل طرح پرورش شترمرغ در هفته جاری جلسه کارگروه موانع تولید در فرمانداری باحضور این جوان کارآفرین تشکیل خواهد شد.

رئیس دامپزشکی گناوه هم گفت: این اداره آماده همکاری در رفع مسایل و مشکلات بهداشتی دامی طرح پرورش شترمرغ است.

«مجتبی رضایی نیا» افزود: مجری این طرح برای بهره برداری بهینه از پرورش شترمرغ یکسری مسایل بهداشتی را باید انجام دهد و مجوز از این اداره اخذ کند و دراین زمینه هرگونه کمکی انجام خواهد شد.

 
 
نظر شما
ادامه