کد خبر: ۶۶۲۹۸

حکیم مهر: افزایش جمعیت گرگاس در خراسان شمالی، پرسه و حمله گاه و بیگاه آن به دام نه تنها سبب نگرانی مردم و دامداران در روستاها شده است بلکه اشغال زیستگاه‌های گونه های علف‌خوار از دیگر خطرات این گونه ۲ رگه محسوب می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، گرگاس یا همان سگ گرگ در هر فصلی ممکن است به دام حمله کند این در حالی است که گرگ در فصل سرد زمستان و در شرایط کمبود طعمه در طبیعت در اطراف مناطق مسکونی و دامداری ها پرسه دارد و حمله می کند.

در حقیقت این حیوان ۲ رگه است که با دخالت انسان افزایش پیدا کرده است. دامداران برای دستیابی به نژاد قوی تر از سگ، اقدام به اختلاط سگ و گرگ  کرده و از این رو عامل افزایش جمعیت این گونه شده اند.

کارشناسان معتقدند: وجود حیوانات ۲ رگه در طبیعت غیرطبیعی نیست اما در این سال ها که وجود گرگاس سبب نگرانی دامداران و انسان ها شده سبب حساسیت شده است.

گرگاس ژن سگ و گرگ را با هم دارد، این حیوان وحشی که حاصل جفت گیری گرگ و سگ است، درندگی گرگ و هوش سگ را دارد و در واقع گرگی در لباس سگ است.

گرگاس‌ جسورتر از گرگ است از این رو بر خلاف گرگ، انسان گریز نیست و البته  از سگ باهوش‌تر است و با توجه به اینکه مثل سگ به دنبال یافتن غذا در نزدیکی روستاها و مناطق مسکونی پرسه می زند خطری برای انسان و دام محسوب می شود.

خراب کارهایی از گرگاس که به حساب پلنگ گذاشته می شود

در خراسان شمالی گزارش هایی از حمله حیوان وحشی به دامداری ها به دست می رسد که مسوولان حفاظت محیط زیست احتمال داده اند این حیوان گرگاس باشد. گرگاس با ویژگی های گرگ در حمله خود چند راس دام را تلف می کند و البته در بسیاری موارد این خراب کاری ها به حساب گرگ و حتی پلنگ گذاشته می شود.

کارشناسان می گویند، گرگاس اشتراک زیادی با سگ دارد از این رو حضورش در اطراف گله، کمتر با واکنش سگ‌های گله روبه رو شده است، اما گرگاس به راحتی به انسان و گله حمله می‌کند.

افزایش جمعیت گرگاس سب تهدید برای گونه های گیاه خوار در طبیعت شده است، ناامن کردن و اشغال زیستگاه های قوچ و میش و آهوان و نیز انتقال بیماری در  وحوش از دیگر تهدیدهای گرگاس در طبیعت است.

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در این باره گفت: تصاویر بدست آمده از دوربین های تله ای نصب شده در مناطق تحت مدیریت محیط زیست نشان می دهد که گرگاس در طبیعت رو به افزایش بوده و در بسیاری از موارد در حمله به دام ها این گونه پیشرو است.

«حسن پهلوان» اظهار داشت: گرگاس علاوه بر ضررهای اقتصادی که به انسان وارد می کند، رقیب سایر گوشتخواران است و در مناطق مختلف در زیستگاه های پلنگ، یوزپلنگ و یا کاراکال می تواند سبب به هم خوردن تعادل زیست محیطی شود.

وی افزود: بررسی های کارشناسی در چندین مورد از شکایت حمله گرگ به دامداری های حاشیه شهر بجنورد در سال های اخیر نشان دهنده این است که این حملات توسط گرگاس انجام شده است.

بی مبالاتی دامداران در گرفتن توله گرگاس

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم در این باره گفت: برخی از دامداران برای دست آوردن نژاد قوی تر از سگ توله های حاصل از آمیزش گرگ و سگ  را نگه داری می کنند، این افراد گرگاس را برای نگهبان در دامداری خود نگه می دارند.

«بهروز جعفری» اظهار داشت: چند سال پیش، در یکی از مناطق حاشیه بجنورد شکایت مردم از حمله وحوش به دام و تلف شدن دام زیاد شد، بررسی ها نشان داد که یکی از دامداران این منطقه از جفت گیری سگ با گرگ، توله گرگاس گرفته و بعد از مدتی آن را رها کرده بود، این حیوان وحشی شب ها به دامداری ها حمله کرده و دام ها را تلف می کرد.

وی افزود: گرگاس ظاهری شبیه گرگ و سگ و درندگی گرگ را دارد و تهدیدی برای دام محسوب می‌شود، برخی از افراد برای به دست آوردن یک نژاد قوی تر از سگ برای نگهبانی، به اختلاط دو گونه سگ و گرگ روی آورده اند که در نهایت این گرگاس رها می‌شوند که این امر  سبب ایجاد مشکلاتی در خصوص حمله این گونه  به دام‌های و برخی موارد به انسان شده است.

تلف شدن ۱۳ راس دام در یک ماه گذشته 

همین هفته پیش بود که در حمله حیوان وحشی به دامداری در شهر ایور ۱۳ راس دام تلف شدکه احتمال می رود این حیوان گرگاس باشد.

مدیر حفاظت محیط زیست گرمه در این باره گفت: در یک ماه گذشته بر اثر حمله حیوان وحشی به چهار دامداری در  اطراف کلاته نو شهر ایور در مجموع ۱۳ راس دام تلف شده و هفت راس دام زخمی شده است .

«عبدالرحمن زحمتی» اظهار داشت: بررسی های کارشناسی و بررسی نمایه ها و رد پاها نشان داد این حمله ها توسط سگ سانان از قبیل گرگ یا گرگاس انجام شده است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به عدم حضور شبانه مالکان در دامداریها و کوتاه بودن دیوار دامداری توصیه های لازم به دامداران جهت مقابله با این حوادث داده شده است.

البته گزارش هایی هم در استان از حمله گرگاس به انسان به دست رسیده است. دی ماه پارسال بود که گرگاس پنج نفر از اهالی روستای گورپان در اسفراین را مصدوم و راهی بیمارستان کرد.

مدیر حفاظت محیط زیست اسفراین در این باره گفت: زمستان پارسال در حمله گرگاس، سه تن از مصدومان اهالی روستای گورپان به صورت سرپایی درمان و از بیمارستان مرخص و ۲ نفر بستری شدند.

علی فرجی اظهارکرد: این حیوان بعد از زخمی کردن افراد مذکور توسط روستاییان کشته شد.

شهرداری ها می توانند جمعیت گرگاس را کنترل کنند

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در باره علت افزایش جمیت گرگاس در طبیعت گفت: در گذشته روستاییان برای جلوگیری از افزایش جمعیت سگ، توله های ماده را معدوم می کردند اما در سال های اخیر این اقدام انجام نمی شود و توله های ماده در طبیعت رها می شود و بر این اساس جفتگیری سگ با گرگ سبب افزایش جمعیت گرگاس شده است.

«حبیب لشکری» اظهار داشت: بعضا گرگاس در اطراف شهرها و یا نزدیکی مناطق مسکونی روستاها مشاهده می شود که سبب نگرانی برای افراد و یا دام است.

وی افزود: در نقاط شهری، شهرداران به عنوان عضوی از ستاد مدیریت حیوانات مزاحم، برای کنترل جمعیت سگ و گرگاس می توانند برنامه ریزی داشته باشند، این حیوانات با تصمیم این ستاد و با رعایت ضوابط زنده گیری می شوند و در صورت قابلیت واگذاری به افراد، به متقاضیان واگذار می شود.

وی اظهار داشت: در صورتی که حیوان به لحاظ جسمی و بیماری قابلیت واگذاری نداشته باشد با روش های خاص که کمترین آزار را دارد معدوم می شود.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: این اقدام در روستاها توسط دهیاری ها و با هماهنگی فرمانداری ها انجام می شود.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی قطب دامپروری کشور است و در آن ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی نگهداری و پرورش داده می شود که بخش زیادی از واحدهای دامداری در روستاها و در شرایط سنتی دایر است.

دامداران خراسان شمالی به صورت معیشتی به دامداری مشغول هستند.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از این جمعیت در روستاها سکونت دارند

 

نظر شما
ادامه