کد خبر: ۶۶۴۷۸

حکیم مهر: معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: با توجه به احتمال شیوع تب کریمه کنگو و سایر بیماری‌ها به افراد توصیه می‌شود هشدار‌های دامپزشکی در خصوص کشتار دام و خرید گوشت را جدی بگیرند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر سید بهمن ‌نقیبی» درباره آخرین وضعیت تب کریمه کنگو اظهار کرد: با پایان فصل گرما و کاهش دما میزان موارد دامی به تب کریمه کنگو افت پیدا کرده است، اما این به معنای به صفر رسیدن آن نیست.

وی افزود: توصیه ما همواره به مردم آن است که گوشت را از مراکز مجاز خریداری کنند که موارد کشتار و پیشسرد کاملا رعایت شده است.

نقیبی با تاکید بر کشتار دام در کشتارگاه بیان کرد: اگر در موارد اضطراری ذبح خارج از کشتارگاه اتفاق بیفتد، رعایت مسائل فیزیکی و حفاظت شخصی در برابر بیماری همچون پوشیدن کلاه، چکمه و دستکش اهمیت زیادی دارد چرا که بر خلاف بسیاری از بیماری ها، تب کریمه کنگو به سبب عدم علایم از ظاهر دام قابل تشخیص نیست.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه امکان تشخیص بالینی بیماری وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به آنکه احتمال بیماری تب کریمه کنگو در طول سال وجود دارد، از این رو نمی توان گفت که با پایان فصل گرما، دیگر امکان سرایت حالت انسانی وجود ندارد.

وی ادامه داد: کشتار دام خارج از کشتارگاه بدون رعایت پیشسرد خطر ابتلا به تب کریمه کنگو را افزایش می دهد و ارتباط به فصل خاصی ندارد، هر چند در فصل سرما خطر ابتلا کاهش می یابد.

معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی با تاکید بر خرید گوشت از مراکز مجاز بیان کرد: با توجه به آنکه خطر احتمالی تب کریمه کنگو با نگه داری ۲۴ ساعته گوشت در پیشسرد از بین می رود، همچنین با پایین آمدن سطح ph، موارد دیگر بیماری کنترل می شود.

وی با تاکید بر اجتناب از مصرف دل و جگر خام گفت:  با توجه به تعدد بیماری های مختلف توصیه می‌شود که پس‌ از نگهداری ۲۴ ساعته جگر، دل و قلوه در یخچال نسبت به مصرف اقدام کنند.

نقیبی در پایان با اشاره به اینکه مردم نگرانی از حیث خرید گوشت از فروشگاه و مراکز مجاز نداشته باشند، تصریح کرد: با خرید گوشت از مراکز مجاز بواسطه آنکه تمامی مراحل استحصال تا کشتار تحت نظارت دامپزشکی است و با خودروی مجاز حمل می شود، از این رو داشتن مهر دامپزشکی روی گوشت، سلامت فرآورده ها را تضمین می کند.


نظر شما
ادامه