کد خبر: ۶۶۵
یک متخصص تغذیه گفت: گردو به دلیل داشتن 2 اسید چرب ضروری کاهش دهنده کلسترول بد است به همین علت مصرف گردو از لخته شدن خون در رگ‌ها و امراض قلبی جلوگیری می‌کند.

مرتضی صفوی افزود: در قدیم از شاخه‌های درخت گردو برای درمان تورم غدد، زونا و زخم‌ها استفاده می‌کردند. همچنین از روغن گردو برای رفع مشکلات روده‌ای مصرف می‌شد.
این متخصص تغذیه افزود: استفاده‌های دیگر گردو در طبخ غذاها و شیرینی‌ها است. از روغن آن‌ها در تهیه وارتیش، رنگ‌های نقاشی و صنایع آرایشی، از رنگ پوست گردو در رنگ مو و کدر کردن رنگ پوست، از پودر پوست گردو و به عنوان پرکننده بعضی قسمت‌های ساختمان و اسباب بازی‌ها استفاده می‌کنند.
صفوی اضافه کرد: مغز گردو دارای حدود 3 تا 4 درصد آب، 60 درصد روغن مایع که حاوی 2 اسید چرب ضروری آلفالینولئیک اسید (ALA) به میزان 2/3 درصد، و لینولئیک اسید (LA) به میزان 32 درصد و دانه گردو حاوی 700 کیلوکالری در هر 100 گرم است.
وی افزود: میزان پروتئین دانه گردو 15 تا 20 گرم درصد گرم و حاوی مقدار کمی تانن است. مواد معدنی در 100گرم گردو که شامل املاح مختلف هستند، شامل آهن و «روی» هرکدام به میزان 3 میلی گرم، سدیم 2 میلی گرم، سلنیم یک میلی گرم و کلسیم، منیزیم، پتاسیم، مس و فسفر و از بیشترین ویتامین‌های گردو می‌توان ویتامین C و E را نام برد و حاوی مقداری فیبر است.
صفوی افزود: ترکیبات مهم و متعدد موجود در گردو حاکی از ارزشمند بودن آن و نشان دهنده خواص و اثرات وسیع آن است. گردو دارای خاصیت ضدمیکروبی، ضدقارچ و ضدکرم به خصوص کرم‌های گرد و پهن، در کاهش التهاب ورم‌ها از جمله آرتریت روماتئوئید نیز مؤثر و روغن گردو دارای اثرات درمان زخم، التیام تاول، ضد آفتاب سوختگی و بعضی مشکلات پوستی است.
وی افزود: تحقیقی در چین نشان داد که روغن گردو در درد گوش میانی اثراتی مشابه با نئومایسین را داراست. در قدیم از روغن گردو به عنوان رفع کولیک و مشکلات روده‌ای استفاده می‌کردند. در درمان اسهال و هموروئید مفید بوده است.
این متخصص تغذیه اضافه کرد: گردو منبع مغذی بسیار خوب و حاوی مواد متنوع، کالری و فیبر است و به دلیل داشتن 2 اسید چرب ضروری ذکر شده، به عنوان کاهش دهنده کلسترول شناخته شده است. دارای اثرات کاهش لخته شدن خون و جلوگیری کننده از امراض قلبی است.
وی گفت: یک تحقیق نشان داده است که افرادی با رژیم حاوی گردو، 12 درصد کاهش کلسترول را داشته‌اند. آزمایش دیگری همین مسئله را در زنان حاوی همین رژیم نشان داده است. تحقیق دیگری در فرانسه بر روی 793 نفر در سنین 18 تا 65 ساله انجام شده که کاهش کلسترول خون آن‌ها، با مصرف گردو صورت گرفته است و مطالعه دیگری نشان داد که مصرف 78 گرم گردو در روز در 21 نفر مرد، کاهش چربی خون را به دنبال داشته است.
صفوی افزود: یکی دیگر از ترکیبات مهم، ژوگلون (Juglone) بوده که تقریباً در همه گیاهان خانواده گردو وجود داشته، ولی برای اسب سمی است. همین ماده ممکن است در تعداد کمی از افراد ایجاد حساسیت کند. گزارشهایی از ایجاد حساسیت پوستی در تعداد کمی از افراد در تماس با پوست و چوب گردو وجود دارد و تعداد انگشت شماری از افراد با خوردن گردو حساسیت نشان می‌دهند.

 

 

نظر شما
ادامه