کد خبر: ۶۶۵۳۷

حکیم مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران از تائید بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک بین گونه های کل و بز در حیات وحش استان خبر داد و گفت: تلفات این بیماری در استان تاکنون محدود و کم بوده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «حسینعلی ابراهیمی» با اشاره به اینکه گزارش‌هایی مبنی بر شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان در بین گونه‌های کل و بز در استان گزارش شده است، افزود: لاشه یکی از این وحوش برای نمونه برداری به آزمایشگاه دامپزشکی ارسال و بیماری تأیید شد و تاکنون لاشه چند رأس کل و بز نیز کشف شد.

وی با بیان اینکه با سردشدن هوا و برفی شدن در ارتفاعات شاهد از بین رفتن بیماری هستیم، گفت: در حال حاضر در منطقه‌ای که این بیماری گزارش شد، برفی است.

«دکترمحمد حسن گلپایگانی» مدیرکل دامپزشکی مازندران نیز با اینکه نمونه‌ها درباره طاعون نشخوارکنندگان کوچک تأیید شده است، افزود: علائم بیماری شامل اسهال، آبریزش بینی، لاغری دام است که در دام‌های اهلی دیده می‌شود.

وی با عنوان اینکه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک مشترک نیست، افزود: بیشتر نگرانی ناشی از خسارتی بوده که بر سرمایه‌های دامی وارد می‌کند.

به گزارش مهر، بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) که با عنوان طاعون بزی نیز شناخته می‌شود، یک بیماری کشنده حاد با واگیر بسیار بالا است که نشخوار کنندگان کوچک و شترها را درگیر می‌کند. علائم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، تورم دهان، اسهال، ذات الریه همراه با سختی تنفس بوده که گاهی منجر به مرگ نیز می‌شود.

 

خبرهای مرتبط
نظر شما
ادامه