کد خبر: ۶۶۶۲۰

حکیم مهر: معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: شمار تلفات شناسایی شده از حیات وحش در اثر ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان در منطقه حفاظت شده سالوک شهرستان اسفراین به ۱۶ راس رسیده که قریب به اتفاق آن بزغاله است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «حبیب لشکری» روز پنجشنبه داشت: در شبانه روز گذشته جسد ۲ راس بزغاله در منطقه شناسایی شد که بر این اساس شمار حیوانات تلف شده اکنون ۱۶ راس است البته بقایای اجساد شناسایی شده نشان می دهد تلف شدن حیوان مربوط به هفته گذشته است بنابراین نمی توان گفت بیماری تلفات جدید داشته و مرگ و میر ادامه دارد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: خوشبختانه مرگ و میر جدید که مربوط به روزهای اخیر باشد شناسایی نشده و شمار اجساد شناسایی شده خیلی بالا نیست

وی خاطرنشان کرد: اکنون ۱۲ گروه از گشت های محیط بانان، همیاران و دامپزشکی در منطقه حضور دارند و در مجموع ۳۰ نفر نسبت به پایش منطقه حفاظت شده و پارک ملی سالوک مشغول هستند.

وی افزود: لاشه های کشف شده، سوزانده شده و برای جلوگیری از شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، تمامی آبشخور های پارک ملی و منطقه حفاظت شده سالوک ضدعفونی شده است.

لشکری با بیان اینکه هنوز وضعیت میزان شیوع بیماری مبهم است گفت: برای کمک به مهار شرایط، نیاز به تخصیص اعتبار برای خرید علوفه و تغدیه دستی حیوان به منظور تقویت حیات وحش وجود دارد.

وی تصریح کرد: یکی از علت های ابتلای حیوان به بیماری، ضعف حیوان بخاطر سوء تغذیه ناشی از کمبود علوفه و پوشش گیاهی کم ناشی از خشکسالی است، البته ضعف پوشش گیاهی ناشی از خشکسالی و فشار شدید چرای دام اهلی است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: به احتمال فراوان منشا بیماری دام اهلی است که به صورت غیرمجاز در منطقه حضور دارند البته توسعه طاعون برای دام های اهلی نیز مخاطرات دارد و برای دامدار هزینه بر است از این رو دامداران باید از منطقه خارج شوند.

پارک ملی سالوک با گستره ۲۰ هزار هکتار در شمال غربی شهرستان اسفراین، به دلیل شرایط توپوگرافی دشتی و کوهستانی، به عنوان یکی از متنوع ترین زیستگاه های استان شناخته می شود.

بخش شمالی این پارک دارای جاذبه های طبیعی گردشگری، کوهستانی و زیستگاه حیوانات کوه زی و قسمت جنوبی زیستگاه حیوانات دشت زی است.

قوچ و میش اوریال، بز، پلنگ، گربه پالاس و گراز از جانوران شاخص پارک ملی سالوک اسفراین هستند.

شهرستان اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی با داشتن ۲ پارک ملی سالوک و ساریگل، ۲ منطقه حفاظت شده و سه منطقه شکار ممنوع با تنوع گیاهی و جانوری ارزشمند، از مهم‌ترین ذخیره گاه های ژنتیکی غنی کشور محسوب می شود

 

نظر شما
ادامه