کد خبر: ۶۶۷۶۹

حکیم مهر: مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: روند ابتلای وحوش منطقه سالوک شهرستان اسفراین به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک کاهشی شده است اما همچنان شاهد تلفات حیوانات هستیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «حسن پهلوان» روز شنبه اظهار داشت: آمار لاشه های شناسایی شده از وحوش تلف شده روند رو به کاهش دارد به طوری که در ۷۲ ساعت گذشته لاشه یک راس بزغاله در منطقه شناسایی شده است.

وی افزود: هنوز نمی توان گفت که بیماری به طور کامل از بین رفته است، بر این اساس پایش ها و اقدامات پیشگیرانه برای مهار طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حال انجام است.

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: شمار تلفات حیات وحش ناشی از ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه سالوک شهرستان اسفراین به ۲۸ راس رسیده است.

پهلوان با بیان اینکه بیشترین تلفات ناشی از این بیماری مربوط به بزغاله ها است گفت: تلفات ناشی از طاعون جز منطقه سالوک در جای دیگر گزارش نشده است.

وی درباره اثرات خشکسالی بر شیوع بیماری در حیات وحش اظهار داشت: در سال های خشکسالی حیوان به لحاظ جسمی ضعیف می شود از این رو تلاش داریم تا تغذیه دستی وحوش در مناطق مختلف انجام شده است، البته در این زمینه با کمبود اعتبار روبه رو هستیم و در حال رایزنی برای تامین اعتبار از استانداری هستیم.

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: تغذیه دستی حیات وحش با توجه به مناسب بودن وضعیت تولید علوفه در مراتع و نیز نزدیک شدن فصل سرما ضروری است.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اعلام کرده است که به احتمال فراوان منشا بیماری دام اهلی است که به صورت غیرمجاز در منطقه حضور دارند.

پارک ملی سالوک با گستره ۲۰ هزار هکتار در شمال غربی شهرستان اسفراین، به دلیل شرایط توپوگرافی دشتی و کوهستانی، به عنوان یکی از متنوع ترین زیستگاه های استان شناخته می شود.

بخش شمالی این پارک دارای جاذبه های طبیعی گردشگری، کوهستانی و زیستگاه حیوانات کوه زی و قسمت جنوبی زیستگاه حیوانات دشت زی است.

قوچ و میش اوریال، بز، پلنگ، گربه پالاس و گراز از جانوران شاخص پارک ملی سالوک اسفراین هستند.

شهرستان اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی با داشتن ۲ پارک ملی سالوک و ساریگل، ۲ منطقه حفاظت شده و سه منطقه شکار ممنوع با تنوع گیاهی و جانوری ارزشمند، از مهم‌ترین ذخیره گاه های ژنتیکی غنی کشور محسوب می شود.


نظر شما
ادامه