کد خبر: ۶۶۷۸۲

حکیم مهر: بیست لاشه گوسفند به علت مسمومیت شدید با کود اوره با تشخیص بازرسان شبکه دامپزشکی سرایان معدوم شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سرایان گفت: پیرو تماس تلفنی یکی از دامداران مبنی بر تلف شدن ناگهانی در تعدادی از گوسفندان دامداری خود، اکیپ درمانی شبکه دامپزشکی شهرستان به منظور کالبد گشایی لاشه‌ها و معاینه دام‌های بیمار به منطقه اعزام شد.

«میلاد خالقی زاده» افزود: پس از ذبح دام‌های مسموم در کشتارگاه شهرستان با توجه به مشاهده‌ی علائم شدید مسمومیت با کود اوره در لاشه دام‌های ذبح شده و رضایت دامدار نسبت به معدوم سازی لاشه دام‌های مذکور اقدام شد.

به گفته وی این مسمومیت، نوعی بیماری حاد در اثر مصرف مقادیر بالای نیتروژن غیرپروتئینی همانند کود اوره است که در اکثر مواقع با تلفات بسیار سریع و گسترده در نشخوارکنندگان همراه می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سرایان افزود: کود مغذی اوره به منظور تقویت و غنی سازی خاک در مزارع کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد که متاسفانه به دلیل سهل انگاری دامداران و دسترسی دام‌ها به این مواد شاهد بروز تلفات وسیع در سطح دام‌ها هستیم.

خالقی زاده گفت: در صورت بروز مسمومیت با اوره در دام، کالبدگشایی و نمونه گیری انجام شده و پس از ارسال نمونه به آزمایشگاه با توجه به نتایج آزمایش ها درخصوص قابل مصرف یا غیرقابل مصرف بودن لاشه آن تصمیم گیری می شود.

وی گفت: برای پیشگیری از بروز مسمومیت باید دامداران ضمن مدیریت صحیح تغذیه دام ها، از آلوده نبودن منابع آبی و غذایی دام‌ها به کود‌های شیمیایی اطمینان حاصل کرده و به این طریق دسترسی دام‌ها به منابع شیمیایی به خصوص اوره محدود شود.

خالقی زاده با اشاره به اینکه علائم مسمومیت مانند درد شکم، ایجاد کف در دهان و بینی ، لرزش عضلات، ضعف و مرگ می‌تواند ظرف تنها چند دقیقه پس از مصرف کود اوره رخ دهد افزود: برای کاهش موارد مرگ و میر باید دامداران دام‌هایی را که شرایط مناسبت تری دارند، برای درمان سریع به مراکز درمانی دامپزشکی منتقل کنند.

 

نظر شما
ادامه