کد خبر: ۶۶۷۹۸

حکیم مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد از بازگشت ۷۵ گونه جانوری آسیب دیده به دامان طبیعت در استان یزد پس از درمان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، «نیره پورملایی» در گفت و گویی رسانه ای اظهار داشت: در شش ماهه نخست سال جاری تعداد ۷۵ مورد ساماندهی گونه های تحویلی به اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد توسط کارشناسان حوزه حیات وحش انجام گرفت.

وی با بیان اینکه این گونه مختلف جانوری به دلایل مختلف از زیستگاه‌های خود جدا شده بودند که پس از اطمینان از سلامتی آن‌ها در دامن طبیعت استان رهاسازی شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد ادامه داد: این گونه ها جامانده از سفر، به دام افتاده، آسیب دیده، بیمار و دارای ضعف جسمانی از گونه های مختلف جانوری شامل پستانداران، پرندگان و خزندگان توسط شهروندان علاقمند به محیط زیست یا مأموران یگان حفاظت به  اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد تحویل داده شد.

وی با بیان اینکه ۵۹ مورد از این گونه ها پرندگان شکاری دارای ارزش حفاظتی از جمله شاهین، بالابان، عقاب طلایی بودند عنوان کرد: پس از تحویل گونه، معاینه و اقدامات درمانی توسط دامپزشک انجام و بعد از آن اقدامات لازم در خصوص شناسایی دقیق گونه، بیومتری، اخذ نمونه بانک ژن و ثبت اطلاعات صورت گرفت و گونه های سالم و قابل رهاسازی بلافاصله در زیستگاه طبیعی خود باز گردانده شدند و  گونه های آسیب دیده پس از طی درمان و حصول بهبودی به طبیعت برگردانده و رهاسازی شدند.

پورملایی با اشاره به اینکه حیات انسان‌ ها به بقای حیات وحش بستگی دارد افزود: هر گونه‌ ای که از محیط زیست حذف شود، آثار زیست محیطی و مخاطرات زنجیره غذایی را به دنبال دارد و در نهایت برای حیات بشریت تهدید به شمار می ‌رود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد خاطرنشان کرد: تیمار، نگهداری و معاینات دامپزشکی با توجه به افزایش آگاهی و حساسیت ‌های زیست محیطی مردم در خصوص ارزش و اهمیت حیات وحش و لزوم بررسی علمی مقابله با بیماری‌ ها در حیات وحش نگهداری و تیمار وحوش آسیب دیده در اولویت برنامه ‌های این اداره کل قرار دارد.

 

نظر شما
ادامه