کد خبر: ۶۶۸۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: معاون فنی اداره دامپزشکی شهرستان ساوجبلاغ از شناسایی و معدوم سازی یک راس اسب مبتلا به بیماری مشمشه در شهرستان ساوجبلاغ خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان البرز، «دکتر وحید ارزانی» معاون فنی اداره دامپزشکی شهرستان ساوجبلاغ عنوان نمود: بیماری مشمشه از بیماریهای عفونی واگیر دار و قابل انتقال بین حیوانات و انسان است. بیشتــر تک سمیان (اسب، الاغ و قاطر) به این بیماری حساس بوده و ابتلاء به مشمشه می تواند منجر به مرگ آنها و صدمات اقتصادی شدید به صنعت اسب شود. با توجه به قابل انتقال بودن بیماری به انسان، در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع در انسان نیز میتواند خطر احتمال مرگ در بیمار را فراهم سازد. لذا مهمترین راههای کنترل و ریشه کنی آن شناسایی موارد بالینی مشکوک، شناسایی تک سمیان آلوده به ظاهر سالم و حذف حیوانات آلوده و رعایت اصول بهداشتی (از قبیل ضدعفونی کردن محیط، جایگاه و لوازم) و قرنطینه ای می باشد.

«دکتر فردین حسین زاده» ریاست دامپزشکی ساوجبلاغ نیز در همین رابطه گفت: شهرستان ساوجبلاغ به عنوان یکی از مهمترین مناطق واجد مراکز عمده نگهداری و پرورش اسب استان البرز و کشور با جمعیتی  بالغ بر 1100 راس می باشد که از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 1000 نوبت آزمایشات تشخیصی بیماری مشمشه در این مراکز که تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی فعالیت می کنند صورت گرفته است و طی این مراقبتها متاسفانه یک راس اسب طی آزمایشات انجام شده از لحاظ بیماری مشمشه مثبت تشخصیص داده شد که مطابق با دستورالعمل های بهداشتی قرنطینه ای حذف و معدوم سازی گردید.

وی افزود بررسیها و اقدامات نظارتی تکمیلی تا حصول اطمینان از سلامت کلیه دواب موجود در واحد مربوطه ادامه خواهد داشت.

دکتر حسین زاده خاطرنشان کرد براساس آسیب شناسیهای بعمل آمده علل عمده رخداد این بیماری جابجایی اسبها به منظور شرکت در مسابقات و یا انجام امورات مربوط به تولید مثل و اصلاح نژادی بوده و دامپزشکی همواره بر لزوم اخذ مجوزهای بهداشتی در زمان نقل وانتقال اسبها و رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه ای تاکید دارد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
2
0
پس از ابتلای یک انسان و چندین اسب مشکوک دیگر
اسب آلوده شناسایی و معدوم شد؟!
نظر شما
ادامه