کد خبر: ۶۷۰۸۵
تعداد نظرات: ۴ نظر

‌حکیم مهر: مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: سگ‌های ولگرد یک آفت برای محیط زیست است و غذادهی به آنان باید متوقف شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صدا و سیما، «دکتر شهاب‌الدین منتظمی»، در نشست خبری روز شنبه معاونت محیط طبیعی با اشاره به اینکه سالیانه در دو نیمه سال سرشماری حیات وحش انجام می‌گیرد، گفت:، اما با توجه با شیوع کرونا در سال ۹۹ در نیمه دوم سال ۹۹ و نیمه نخست ۱۴۰۰ سرشماری انجام نشد و در تصمیم گیری برای شکار دچار مشکل شده‌ایم.

وی درباره قرق‌های اختصاصی گفت: ما در حال حرکت به سمت حفاظت با مشارکت مردم هستیم، چون در مناطقی از نظر حفاظتی چالش‌هایی داریم که تحت نظارت ما نیست.

منتظمی سگ‌های ولگرد را معضل اصلی حیات وحش دانست و گفت: سگ‌های بلاصاحب و ولگرد برای تأمین غذا به مناطق مسکونی و زیست حیات وحش وارد می‌شوند و با مسئله تولید جمعیت گرگاس و جا به جایی بیماری‌های مشترک می‌شوند و این مساله موجب نگرانی‌های ماست و به شدت نگران افزایش هاری هستیم.

وی افزود: وظیفه سازمان محیط زیست جمع آوری سگ‌های بلاصاحب نیست و این حیوانات یک آفت برای محیط زیست است و وقتی سگ‌های ولگرد از زیستگاه یوز دور شد یوزپلنگ‌ها دوباره به عرصه برگشت.

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: وزارت کشور باید تعیین تکلیف کند که این سگ‌ها از کجا به مناطق تحت حفاظت محیط زیست سرریز می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت سگ‌ها ولگرد و بلاصاحب وظیفه شهرداری‌هاست، گفت: شهرداری‌ها باید به وظیفه خود عمل کنند و در هر شرایطی خارج از حوزه شهری با زنده گیری و رهاسازی حتی با عقیم سازی سگ‌ها مخالفیم.

منتظمی همچنین غذادهی سگ‌ها را یک معضل دانست و از رسانه‌ها خواست برای روشن شدن افکار عمومی و مقابله با این پدیده خطرناک ورود پیدا کنند.

وی در پاسخ به صدور پروانه شکار و شکار غیرمجاز پرندگان مهاجر در فریدونکنار نیز گفت: سال ۹۹ و ۱۴۰۰ هیچ پروانه‌ای صادر نشد و استان‌ها تمام تلاش خودشان را به کار می‌بندد و، اما موضوع بحث معیشت است. استان تمام تلاشش را انجام می‌دهد، اما متأسفانه همچنان لکه شکار غیر مجاز در فریدونکنار پابرجاست و باید مدیریت انجام شود.

منتظمی درباره بیمه خسارت کشاورزان ناشی از حمله حیات وحش نیز با اشاره به اینکه آمار تعارض بالاست، گفت: برای شرکت‌های بیمه، پوشش این مساله مقرون به صرفه نیست و پیشنهاد امکان استفاده از صندوق بیمه محصولات کشاورزی را داده‌ایم تا دام‌ها بیمه شود.

 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
0
5
واقعا علمی وفنی صحبت کردند.همه مادلمان برای سگها ی ولگرد میسوزد اما غذادادن دستی به آنها ودفن غیربهداشتی پسماندها باعث تکثیر بی رویه آنها شده است که محیط زیست وسایر حیوانات حیا توحش را تهدید میکند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
اگر به صورت دستی عذا دهی نشوند، به رقیب حیات وحش تبدیل میشن و به نظر میرسه غذا دهی در محدوده شهرها و روستااز سرازیز شدن سگها به حیات وحش جلوگیری میکند، عقبم سازی صحیح بهترین روش هست در شرایط کنونی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
0
0
عقیم سازی؟؟؟؟؟؟
من خیلی تخصص ندارم ولی عقیم سازی در سگها روشی غیر از جراحی داره آیا؟!
برای جراحی نباید سگ را مقید کرد آیا؟!
الان برای واکسن زدن یه سگ سر گله امکانات لازم برای مهار سگ در اختیار واکسیناتور هست آیا؟!
این که سگ با صاحب است اوضاعش اینه اون که دیگه بلاصاحبه(حالا چه اصراریه بگین بلاصاحب؟! بگین بی صاحب، فارسی روان)
دوستان اوج گرفتن هاری در برخی نقاط کشور نتیجه عدم اهتمام دامدار در مقید کردن سگهای دامداریها برای واکسن زدن است
واکسیناتور هم که جونش را از سر راه نیاورده مثل کماندو بیفته دنبال سگ که واکسن بزنه بیخیالش میشه
همین گاو و گوسفنداش کلی آسیب فیزیکی دارن دیگه سگ جای خودش را داره
خواجوی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
0
0
به دلیلِ همه گیری کرونا سرشماری حیات وحش مدتی است انجام نشده و همین امر، تصمیم گیری برای #شکار را دچار مشکل کرده است و مسوولین و طرفداران شکار و دلالانی که از سازمان مجوز می گیرند و با چند برابر قیمت به اتباع خارجی می فروشند را به هم ریخته است.

و برای تخلیه ی این عصبانیت و بهانه جویی برای تمام کم کاری ها و ناکارآمدی ها، چه دیواری بهتر و کوتاه تر از سگ ها تا از آن بالا بروند و تمام تقصیرها را به گردنِ آنها بیاندازند!!!

در پاسخ به این پرسش که «سگ‌ها از کجا به مناطق تحت حفاظت محیط زیست سرریز می‌شود» باید گفت از بی مسوولیتی و بی سوادی و ناکارآمدیِ تمام متولیان و مسوولین کشور که نمی دانند و نمی خواهند بدانند مشکلات را ما به وجود می آوریم و مسوول برطرف سازیِ اخلاقی و اصولی آن هم خودمان هستیم.
نظر شما
ادامه