کد خبر: ۶۷۲۹۸
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
روز پنج‌شنبه صورت گرفت:
ارزش ریالی این مجتمع ۵۱ میلیارد تومان برآورد می‌گردد و برای تکمیل تجهیزات آن نیازمند ۲۵ میلیارد تومان اعتبار می‌باشد ...
 
 

حکیم مهر: مجتمع آزمایشگاهی ملی و منطقه ای دامپزشکی در اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی طی مراسمی با حضور رییس سازمان دامپزشکی، نماینده ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان شرقی و جمعی از رؤسا و مدیران دستگاه های اجرایی استان افتتاح شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی، این مجتمع آزمایشگاهی که مجهز به بخش تشخیص مولکولی (PCR)  آزمایشگاه های انگل شناسی، سرولوژی دام، سرولوژی طیور، آزمایشگاه میکروبی مرضی، آزمایشگاه میکروبی غذایی، آنالیز شیمی، آزمایشگاه ملی تشخیص هاری  و بخش دستگاه های حساس  (High tech ) می باشد.

این مجتمع آزمایشگاهی در جهت پیشگیری و مدیریت بیماری های مشترک انسان و دام به عنوان آزمایشگاه مرجع و همچنین جهت انجام آزمایشات لازم برای صادرات و واردات دام و فرآورده های خام دامی احداث گردیده است.

ارزش ریالی این مجتمع 51 میلیارد تومان برآورد می گردد

 «دکتر امیر حسین بهداد» مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی در ایین بهره برداری از این مجتمع با اشاره به اهمیت سازمان دامپزشکی به عنوان یکی از سازمان های مهم در بهداشت و سلامت و پیشگیری از بیماری های مشترک انسان و دام، گفت: از میان 1709 عامل بیماری 832 مورد آن بین انسان و دام مشترک بوده که این بار عظیم کنترل بر عهده دامپزشکی قرار دارد.

دکتر بهداد با بیان اینکه، نکته مهم در بحث بیماری های مشترک انسان و دام به میزان کشندگی این بیماری ها مرتبط است، اظهار داشت: بیماری کرونا که اکنون سراسر جهان را گرفتار کرده است، از میزان کشندگی یک تا سه درصد برخوردار است اما در میان برخی از بیماری های مشترک انسان و دام میزان کشندگی پس از ابتلا بسیار بالا است، برای نمونه در آنفلوانزای فوق حاد پرندگان این میزان به 70 درصد می رسد؛ در سایر موارد نیز مانند مشمشه، تب مالت، سل نیز اگر عامل  بیماری بتواند سد حیوانی را بشکند و در میان جمعیت انسانی گسترش پیدا کند، رقم کشندگی بسیار بالاست که خوشبختانه با تلاش دامپزشکی در جهت پیشگیری و کنترل این بیماری ها نقش سازنده ای دارند.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی اجرای این مجتمع آزمایشگاهی را از نیازهای مهم در این حوزه برای منطقه عنوان کرد و افزود: ارزش ریالی این مجتمع 51 میلیارد تومان برآورد می گردد و برای تکمیل تجهیزات آن نیازمند 25 میلیارد تومان اعتبار هستیم که امیدواریم با تخصیص اعتبار روند فعالیت های آن به شکل مطلوبی دنبال شود.

تشکر نماینده ولی فقیه از تلاش دامپزشکی استان

«آیت الله دکتر آل هاشم» نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز نیز در این آیین طی سخنان کوتاهی با تبریک هفته بسیج، از تلاش دامپزشکی استان آذربایجان شرقی برای احداث این مجتمع آزمایشگاهی و همچنین پیشگیری از بیماری های دام و طیور وکنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام قدردانی کرد.

بی توجهی به کیفیت و سلامت محصولات موجب به خطر افتادن جان هموطنان می شود.

 «عابدین خرم» استاندار آذربایجان شرقی نیز سخنران بعدی این مراسم بود. وی در سخنانی با قدردانی از تلاش های انجام شده برای احداث این مجتمع آزمایشگاهی در راستای کنترل بهداشتی تولیدات دام و طیور و پیشگیری از بیماری های دام و مشترک با انسان، گفت: خوشبختانه استان آذربایجان شرقی از نظر تأمین و تولید نیازمندی های غذایی پس از غلات در زمینه گوشت و فرآورده های با منشا دامی به حد خوبی رسیده است و این موجب انبساط خاطر است؛ هرچند برخی مواقع کمبودهایی دیده می شود که مشکلی در زنجیزه تولید ایجاد نمی کند اما آنچه که بعد از کمیت مورد باید باشد، بحث کیفیت و سلامت محصولات است که هر گونه عدول و بی توجهی به آن موجب به خطر افتادن سلامت و جان هموطنانمان می شود.

استاندار آذربایجان شرقی یکی از مشکلات جدی را در این عرصه، تشخیص به موقع انواع بیماری ها دانست و گفت: با فعالیت این مجموعه که قادر است در سطح  منطقه ای، شمالغرب و فرامنطقه ای خدمات ارائه دهد، امیدواریم شاهد فعالیت های جدی تر و کوشاتری در این عرصه باشیم.

اهمیت دامپزشکی و نقش آن در تأمین سلامت در سطح کشور و جهان

«دکتر علی صفر ماکنعلی» رییس سازمان دامپزشکی کشور نیز در سخنان خود به اهمیت دامپزشکی و نقش آن در تأمین سلامت در سطح کشور و جهان پرداخت و گفت: 21 سال پیش از تاسیس سازمان ملل متحد، کشورها به لحاظ گسترش بیماری های دامی و بیماریهای مشترک انسان و دام، اقدام به تاسیس دفتر بین الملل کنترل بیماری های واگیردار دامی نمودند که در سال 2003  و درست پس از 79 سال، کشورهای جهان با توجه به اهمیت موضوع به این نتیجه رسیدند این دفتر را به سازمان بهداشت جهانی دام برسانند و طی یک برنامه جهانی همه کشورها ملزم به عضو آن باشند و الحاق به آن پس از تصویب  اساسنامه در پارلمان صورت بگیرد که بر این اساس، موارد اعلامی از سوی این سازمان در حکم قانون بوده و دولت ها مکلف به اجرای آن هستند  و در حال حاضر 182 کشور عضو این سازمان جهانی می باشند.

دکتر ماکنعلی با بیان اینکه تضمین سلامت مواد غذایی و تعیین میزان باقی مانده دارویی محصولات با منشا دامی از دیگر ارکان مهم فعالیت در این زمینه می باشد، اظهار داشت: با تولید سالانه 2 میلیون تن گوشت مرغ کشور بر اساس دستورالعمل مناسب با مصرف 10 هزار نمونه نسبت به تعیین میزان فلزات سنگین و باقی مانده آنتی بیوتیک ها در گوشت مرغ اقدام می شود که تلاش داریم امسال اجرای این برنامه را به زمینه تولید عسل نیز گسترش دهیم.

برخی از قوانین دامپزشکی نیاز به اصلاح دارد

 «دکتر یوسف داوودی» نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین در سخنانی با بیان اینکه هرچه به جلو پیش می رویم، اهمیت رشته دامپزشکی بیش از پیش اشکار می شود، گفت: اکنون در جهان با اتفاقات جدیدی روبرو می شویم و بیماری های جدید و نوپدید هر دو یا سه سال یکبار رخ می دهند.

وی با اشاره به اهمیت دامپزشکی در تامین سلامت جامعه، گفت: توجه به دامپزشکی در صدر قرار دارد و از آنجا که برخی از قوانین دامپزشکی نیاز به اصلاح دارد، در تلاش هستیم به عنوان وظیفه ملی و قانونی در جهت دفاع از دامپزشکی نسبت به اصلاح این قوانین با همفکری صاحبنظران اقدام نماییم.

دکتر داوودی با اشاره به پیش بینی های سازمان جهانی که مهمترین چالش جهان را تا سال 2030 به تامین مواد غذایی مربوط دانسته اند، گفت: بر اساس اعلام WHO  ، Oie  و سازمان ملل تقاضای بشریت برای غذا تا سال 2030 سال به سال افزایش یافته و حتی در برخی کشورها مقدار تورم افزایش نسبی سالانه بین 5 تا 5/8 درصد عنوان شده و به هرحال این ابرچالش جهانی در حال وقوع به یک تهدید جدی تبدیل می شود.

دکتر داوودی با بیان اینکه این تغییرات را حتی در اقلیم حیات وحش نیز در رخ دادن است، گفت: در نتیجه کمتر شدن غذای حیوانات، شاهد نزدیک شدن حیات وحش به مناطق انسانی هستیم.

این مجموعه آزمایشگاهی که نقش منطقه ای و فرامنطقه ای دارد

 «دکتر سیدعلی موسوی» نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به نقش دامپزشکی در کنترل سلامت جامعه، گفت: احداث این مجموعه آزمایشگاهی که نقش منطقه ای و فرامنطقه ای دارد، گام موثری برای پیشرفت فعالیت های این حوزه خواهد بود.

لازم به ذکر است این مجتمع آزمایشگاهی در اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی که در 4 طبقه، به مساحت 1255 مترمربع احداث شده است و امروز پنج شنبه مورخ 1400/08/04 با حضور نماینده ولی فقیه در استان، رئیس سازمان دامپزشکی کشور، استاندار آذربایجان شرقی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مقامات کشوری و استانی افتتاح گردید.

 
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۲
رضا
|
United States of America
|
۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
5
8
عجب ....دکتر داوودی هم چقدر پی گیر دامپزشکی شدن جدیدا .البته نمیدونم شایدم دامپزشکی .... پیگیر ایشان
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
31
4
با سلام
جناب آقای دکتر بهداد اثبات کرده اند که فوق العاده هستند و از ۹۳ که سکان مدیریت دامپزشکی استان را در دست دارند همواره منشا اثرات خیر بوده اند. امیدواریم با تداوم مدیریت خویش، اندک امور ناقص که مد نظر ایشان هست به سرانجام برسد.
نان‌ پدر و شیر مادر حلالت باد ای بزرگ مرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
متاسفانه حکیم مهر انتقادات رو چاپ نمیکنه
ناشناس
|
Korea (the Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
17
0
بالاخره پس از هفت سال حضور دکتر بهداد در این اداره کل، این آزمایشگاه هم فرصتی فراهم کرد تا جمعی از مدیران را ببینیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
2
26
این ازمایشگاه قبلا هم وجود داشته و فعال بوده
الان چرا مجدد افتتاح کردن جای سوال داره
ناشناس
|
Japan
|
۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
30
1
دکتر بهداد از مدیران فعال در حوزه های سیاسی، اجتماعی و توانمند دولت آقای روحانی بودند انشاءالله دولت جدید فارغ از مسائل سیاسی و...از توانمندی ایشان استفاده کند
درود برای استاندار ولایت مدار که آگاه به امور هست
تشکر ویژه از حکیم مهر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
1
18
این ساختمان ۷ سال است آماده و در همین وضعیت است ولی امروز افتتاح میشود. البته تجهیزات آزمایشگاهی هم نواقص زیادی دارد و تجهیزات آزمایشگاهی قبلی را از ساختنان قدیم انتقال داده اند. آزمایشگاه در حد ملی و منطقه ای خیلی چیزها نیاز دارد که ای کاش مورد توجه قرار می گرفت.
یا حداقل سریعا مورد توجه قرار گیرد و سریعتر تجهیز شود .
مبشر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
1
12
این مراسم پرطمطراق و با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار شد زحمات زیادی برای آماده سازی مراسم افتتاح کشیده شده بود. چندین روز بود ۲ نفر از کارگردانان و تصویربرداران صدا و سیمای استان با هلی شات و کلی تجهیزات در اداره کل دامپزشکی استان مستقر بودند. همچنانکه در عکس ها مشاهده میشود کارمندان اداره کل دامپزشکی استان و شهرستانها به این مراسم دعوت نشده بودند فقط کارمندان همان آزمایشگاه حضور داشتند. از بخش خصوصی هم دعوت نشده بودند فقط یک نفر بخش خصوصی مرکز مایه کوبی شهرستانی حضور دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
0
12
..................
رییس محترم سازمان،صنعت طیور کشور بر اثر بیماری نابود شده
چرا هیچ‌کاری‌نمی کنید
این افتتاح به چه دردی می خورد اخه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
1
16
جز آثار باستانی دامپزشکی است که دو دوره دکتر احمدی نژاد و دو دوره دکتر روحانی و دیده و بالاخره در این دولت افتتاح شده از زمان دکتر محمدیان شروع شده تو چین چند روزه یه بیمارستان راه اندازی میکنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
1
10
ظاهرا این آزمایشگاه چند ماه هست که به عنوان آزمایشگاه رفرانس هاری،از سایر استان ها نمونه پذیرش می کنند؟!آیا چنین سطحی داره این مجموعه تازه افتتاح شده که به جای آزمایشگاه پاستور کار کنه؟
تبریزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
1
5
آزمایشگاه رفرنس هاری آذربایجانشرقی سالهای متمادی است به اعتبار علمی و فنی جناب آقای دکتر سعید مستوفی از کل کشور نمونه می پذیرد و مورد تایید موسسه پاستور می باشد. حتی در سال 94 بقولی برای کاهش هزینه های اداره کل خواستند ادامه ندهند که مورد قبول موسسه پاستور واقع نشد. این آزمایشگاه رفرنس به این ساختمان جدید منتقل نشده است. در آینده که انشاءالله نزدیک باشد شاهد تجهیز این آزمایشگاه خواهیم بود. البته تعمیرات ساختمان و تامین نیروی انسانی هم باید در کنار تامین تجهیزات مورد توجه قرار گیرد.
نظر شما
ادامه