کد خبر: ۶۷۳۹۱

حکیم مهر: با توجه به انتشار کلیپی در خصوص مشاهده انگل در شکم ماهی خریداری شده در بازار ماهی توسط یکی از شهروندان مازنی در فضای مجازی، روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان مازندران جهت تنویر افکار عمومی اطلاعیه ای به شرح ذیل منتشر کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان مازندران، این انگل از خانواده لیگولیده و رده سستودها به نام «لیگولا اینتستینالیس» بوده که عامل بیماری لیگولوز می باشد.

این مرحله از زندگی انگل که «پلروسرکوئید» نامیده می شود در بچه ماهیان با اختلال در دستگاه گوارش و فشار به اعضاء ، موجب ضعف و مرگ ماهی شده و در ماهیان بزرگ با فشار بر دستگاه تولید مثل و گوارش سبب عقیمی، لاغری ماهی، تیرگی رنگ، عدم تعادل در شنا، و حساسیت به آلودگی های ثانویه می گردد.

بیش از 3 گونه ماهی در جهان ، میزبان واسط انگل لیگولا می باشند و گزارش های زیادی از آلودگی به لیگولا در گونه های ماهی سیم، شاه کولی، سس، کلمه و ماهی علفخوار در ایران گزارش شده است.

میزبان های واسط، پاروپایان پلانکتونی و ماهیان  و میزبان نهایی پرندگانی مثل مرغان ماهی خوار  می باشند .

این انگل هیچ واگیری به انسان نداشته و مصرف ماهی، با حذف انگل و دور ریختن امحاء و احشاء ماهی و نهایتاً پختن یا سرخ کردن، بلامانع می باشد.

از راهکارهای پیشگیری و کنترل می توان به دور کردن پرندگان ماهیخوار از مزارع پرورش و آبگیرها، مدیریت بهداشتی در استخرهای پرورش ماهی، تخلیه، ضد عفونی بستر و آیش گذاری اشاره کرد.

 

نظر شما
ادامه