کد خبر: ۶۷۴۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: ۱۸ فرد یوزپلنگ در زیستگاه پارک ملی توران شهرستان شاهرود استان سمنان در سالجاری شناسایی شد و ممکن است در طبیعت این منطقه تعداد یوزپلنگ های شناسایی نشده بیشتر باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «امیر عبدوس» روز یکشنبه ابراز داشت: از مجموع ۱۸ فرد یوزپلنگ شناسایی شده در پارک ملی توران، چهاز یوزپلنگ نابالغ هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان ادامه داد: سال گذشته ۶ فرد یوزپلنگ نابالغ در پارک ملی توران شناسایی شده بود که امسال ۲ یوزپلنگ از ۶ یوزپلنگ بالغ شدند.

عبدوس تصریح کرد: خروج دام از پارک ملی توران و ایجاد محدوده امن آن، نصب تابلوهای هشدار در کنار جاده، حصارکشی و کاهش سرعت در جاده تهران- مشهد در محدوده میاندشت عباس آباد در مسیر تردد یوزپلنگ‌ها و تامین آب از جمله اقدام‌های انجام شده برای تامین حریم امن برای زادآوری یوزپلنگ آسیایی در این منطقه است.

وی بیان کرد: یوزپلنگ‌ها در سن هشت تا ۹ سالگی در اوج قابلیت تولید مثل هستند و اکنون ۲ یوزپلنگ ایران و فیروز در محیط اسارت قابلیت باروری دارند.

عبدوس اضافه کرد: ۲ یوزپلنگ کوشکی و دلبر انتقال یافته از پارک پردیسان تهران به زادگاهشان در پارک ملی توران اکنون قدرت باروری خود را از دست داده‌اند و فقط به عنوان یک ذخیره ژنتیکی از آنان مراقبت می‌شود.

وی یادآور شد: در زمان حاضر کوشکی ۱۷ ساله و دلبر ۱۲ تا ۱۳ ساله است و حداکثر سن این گونه ارزشمند در حیات وحش ۱۳ تا ۱۴ سالگی است و با مراقبت‌های بالینی مناسب اکنون در محیط اسارت در حال زیست هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه ممکن است بیهوشی برای کوشکی و دلبر با توجه به سن بالای آن ها خطرناک باشد، خاطر نشان کرد: کارشناسان دامپزشکی برای انجام مراقبت بالینی کوشکی و دلبر از بیهوشی استفاده نمی‌کنند.

یوزپلنگ گونه‌ای درخطر انقراض است و اکنون فقط شماری از آنها در ایران و آفریقا زیست می‌کنند.
منطقه توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که در شرق استان سمنان قرار دارد.

کوشکی و دلبر ۲ یوزپلنگ نر و ماده هستند که به ترتیب ۱۰ آذر ١٣٩٣ از پناهگاه حیات وحش میاندشت و ۱۱ آذر ١٣٩٣ از ذخیره گاه زیست کره توران به پارک پردیسان تهران منتقل شدند، این دو گونه ارزشمند با هدف تکثیر در اسارت و انجام تحقیقات بر روی رفتار گربه‌سانان به این مکان منتقل شدند.
کوشکی یوزپلنگ نر بهمن ماه ۱۳۸۶ در ۴ ماهگی و دلبر یوزپلنگ ماده فروردین ۱۳۹۰ در سه ماهگی به اسارت در آمدند

 یوزپلنگ ایرانی در فهرست اتحادیه بین‌ المللی حفاظت از محیط زیست قرار دارد، این حضور یعنی اینکه گونه ای در خطر انقراض است، حدود ٢ هزار سال پیش یوزها در بیشتر نقاط آسیا حضور داشتند اما اکنون منحصر به نواحی بیابانی ایران شده ‌اند.
در واقع ایران از دهه ۱۹۷۰ به عنوان تنها زیستگاه یوزپلنگ‌ آسیایی شناخته شده است از این رو به آن یوزپلنگ ایرانی نیز می گویند بنابراین باید با تمام توان از این میراث ارزشمند حفاظت کنیم.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
1
0
بسیار عالی و خوشحال کننده
نظر شما
ادامه