کد خبر: ۶۷۴۵۶
تعداد نظرات: ۹ نظر
میزگرد بررسی مشکلات دامپزشکی در رسانه ملی:
«دکتر مهدی قمصری»، «دکتر بهمن جاوید لامعی» و «دکتر سید مصطفی پیغمبری» در خصوص نقش سازمان دامپزشکی در صنعت کشاورزی دیدگاه‌های خود را در رسانه ملی بیان کردند ...
 
 

حکیم مهر: «دکتر مهدی قمصری» رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، «دکتر بهمن جاوید لامعی» معاون آموزش سازمان نظام دامپزشکی و «دکتر سید مصطفی پیغمبری» رئیس گروه تخصصی دامپزشکی وزارت علوم در خصوص نقش سازمان دامپزشکی در صنعت کشاورزی دیدگاه های خود را در برنامه نبض کشاورزی بیان کردند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از شبکه ایران کالا، «دکتر مهدی قمصری» درباره عدم جذب رشته های دامپزشکی در شغل های مرتبط، گفت: این موضوع از دو جنبه قابل بررسی است؛ اول کثرت مراکز آموزشی است که متاسفانه گسترش این مراکز با نیاز جامعه با توسعه صنعت دامپروری همخوانی ندارد. سازمان نظام دامپزشکی کشور تلاش کرده که مجموعه را ساماندهی کند. رشته دامپزشکی از گرانترین رشته های آموزش عالی است و کشورهایی که صاحب اعتبار هستند دانشکده های محدودی دارند .

  رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران افزود: دامی که مصرف غذایی دارد برای دامپرور توجیه ندارد که هزینه دامپزشک متقبل بشود. اول باید دامپروری اقتصادی اداره شود که اقتضای آن استفاده از دامپزشک است. جمعیت نشخوارکنندگان کوچک و بزرگ کاهش کمی داشته است و بازار زیاد ندارد. فارغ التحصیلان دامپزشکی در صنایع مختلف مشغول به کار می شوند. (پرورش اسب، حیوانات خانگی، صنعت طیور و ...)

«دکتر بهمن جاوید لامعی» معاون آموزش سازمان نظام دامپزشکی در ادامه درباره اینکه چرا فارغ التحصیلان عملا بیکار هستند یا سرآمد آنها خارج از کشور جذب می شوند، گفت: فقط موضوع تعداد فارغ التحصیلان نیست؛ جمعیت عام فارغ‌التحصیلان، بسترسازی برای ایجاد شغل متناسب با تخصص افراد مورد نیاز است که وظیفه حاکمیت است. بازار در مسیر ایجاد فرصت های شغلی حرکت کند. کاهش جمعیت دامی ناشی از خشکسالی، هم از دیگر عوامل است .

وی افزود: وقتی جمعیت دام سبک کاهش می یابد، بنابراین آیتم های مختلف داریم و با کشورهای دیگر هم نمی توان خیلی مقایسه کرد. با برخی کشورهایی که خیلی هم دام دارند ما ده برابر آنها دانشکده دامپزشکی داریم .

دکتر لامعی افزود: ما شاخص های جمعیتی خودمان را داریم. دولت و دستگاه حاکمیتی آنچنان در واگذاری تصدی ها که می تواند باعث جذب می شود کار نکرده است. (بیشتر تصدی ها واگذار نشده است)

«دکتر سید مصطفی پیغمبری» رئیس گروه تخصصی دامپزشکی وزارت علوم هم درباره اینکه با توجه به مسائل منفی که در کشور وجود دارد چه آینده از متصور هستید، گفت: چالش هایی که داریم باید جلو ضرر را گرفت که هر وقت جلو آن گرفته شود نفع است. تعداد زیاد دانشکده ها، ناکارآمدی شیوه های آموزشی همه مورد بحث بوده و تا توانستیم تلاش کردیم .

وی افزود: هنوز هم در وزارت علوم تقاضا برای تاسیس دانشکده دامپزشکی وجود دارد. هر دانشکده باید بیش از سی عضو هیئت علمی داشته باشد. ما از سال 93 با تاسیس هر گونه دانشکده مخالفت کردیم. ظرفیت ها تا آنجا که توانستیم نیازسنجی و مدیریت می شود .

دکتر پیغمبری گفت: دام افزایش پیدا کرده، صاحبان حیوانات خانگی اطلاعاتشان بیشتر شده است. مصرف کننده مواد غذایی انتظاراتش بیشتر شده است و ما برنامه آموزشی را تغییر دادیم که دانشجو بعد از فارغ التحصیلی به دنبال کسب تجربه نباشد و آماده خدمت باشد .

مجری برنامه هم گفت: از طرفی در روستاها و عشایر کمبود دامپزشک وجود دارد و از طرفی نیروی فارغ التحصیل زیاد داریم .

دکتر قمصری گفت: کیفیت آموزش در خیلی از مراکز دانشگاهی خوب است و اگر دانش آموختگان اراده کنند راحت می‌توانند در خارج جذب شوند، یعنی کیفیت ما بالاست. رشته دامپزشکی امکانات خاصی می خواهد و ماهیتا گرانقیمت است و نیاز به آزمایشگاه و بیمارستان دارد. در زمینه حیوانات خانگی هم برای دانشجو انگیزه هست که وارد این بخش شود. در مناطق دوردست فرصت سرمایه‌گذاری است ولی فارغ التحصیل برای درآمد محدود آنجا نمی رود. خیلی از دامپروری ها انبار دارویی شان از برخی داروخانه ها مجهزتر است .

دکتر بهمن جاوید لامعی معاون آموزش سازمان نظام دامپزشکی گفت: آنچه مسلم است اگر بخواهیم بر مبنای علم حرکت کنیم اتفاقی که بیاد بیفتد باید محصول نهایی را دید .

 

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
0
4
به قول شاعر تمام این حرف ها بهانه ست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
اون شاعر نیست خواننده هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
عجیبه
نظام اوردن به جای سازمان دامپزشکی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
0
3
اظهارات دکتر لامعی خیلی جالب هست!:

گفتند که تعداد زیاد فارغ التحصیل علت بیکاری نیست!!!!!!!!!!!!!!!!!
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
0
3
................... .سواره از پیاده خبرنداره وسیر از گرسنه باید فکری نودرانداخت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
0
1
همین ها عامل بحران در آموزش دامپزشکی هستند .................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
0
6
آقای دکتر قمصری چه فرمایشی هست که میکنید مگر کشور دامپزشک برای خارج تربیت میکنه که بخوان با اراده جذب آنجا بشن کشورهای برتر که به نیروی ما نیاز ندارن کشورهای پایینتر هم که فارغ التحصیلان ما رغبت ندارن.برن اونجا. تربیت نیروی متخصص فقطبر مبنای نیاز کشورباید باشد.
سبکرو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
0
0
جناب دکتر لامعی از سازمان نظام دامپزشکی هستند نه نظام پزشکی . اصلاح کنید لطفا .
پاسخ ها
حکیم مهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
با سلام و احترام،
ضمن تشکر، اصلاح شد.
نظر شما
ادامه