کد خبر: ۶۷۴۶۲
تعداد نظرات: ۵ نظر

حکیم مهر: رییس سازمان دامپزشکی کشور در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه دام های آبستن به چهار دلیل راهی کشتارگاه می شوند، گفت: برخی از دام ها به دلیل بهداشتی در قالب برنامه های رشد و صرف نظر از آبستن بودن یا نبودن به کشتارگاه فرستاده می شوند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر علی صفر ماکنعلی» افزود: گروه دوم دامهایی هستند که آسیب دیده اند یا مشکل دار شده اند و ادامه حیات آنها ممکن نیست به همین دلیل راهی کشتارگاه می شوند.

وی تصریح کرد: دسته سوم به دلیل اقتصادی است. یعنی برای دامدار نگهداری دام اقتصادی نیست و سعی می کند دام های مولد خود را کاهش دهد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: دلیل چهارم هم این است که درصدی از دامداران اطلاعی از اینکه دامشان باردار است ندارند و دامهایشان را به کشتارگاه می فرستند.

از ابتدای سال تاکنون در سامانه بازارگاه ۱۲ میلیون تن نهاده توزیع شده است.

«احد آزادی خواه» سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در این یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه اساس سامانه بازارگاه یک خدمت است اما ایراداتی دارد که بایستی رفع شود، گفت: مهمترین اشکالی که وجود داشت این بود که سامانه بازارگاه باید به همه سامانه‌ها وصل می شد اما وصل نبود. یعنی کشتی بار را تحویل می‌گرفت، تخلیه انجام و تحویل گمرک می‌شد و زمانی که بار باید از گمرک تحویل سامانه بازارگاه می‌شد چون این دو سامانه با هم لینک نبودند یک فاصله ای به وجود می آمد که زمینه رانت را فراهم می کرد. یعنی نهاده قبل از این‌که در سامانه بازارگاه بارگذاری شود وارد بازار سیاه می شد. این موضوع بسیار حساسی است و هنوز به صورت 100 درصد حل نشده است.

وی ادامه داد: موضوع دیگر این بود که برخی از افراد مسئله دار امکان بارگذاری نهاده در سامانه بازارگاه را داشتند و همین باعث می شد که مرغدار و دامدار ثبت سفارش کند و بعد از چند ماه نهاده خود را دریافت کند. در حال حاضر این موضوع کمتر شده ولی هنوز استاندارد نشده است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه اضافه کرد:مشکل حمل و نقل جدی داشتیم که بخشی از آن حل شده است.

وی با بیان اینکه بی توجهی به تشکل ها یکی دیگر از مشکلات سامانه بازارگاه بود، افزود: بهتر بود می توانستیم در سامانه بازارگاه از ظرفیت تشکل‌ها هم استفاده کنیم. اگر نهاده مورد نیاز یک شهرستان تحویل تشکل های مرغداری شود هم بخش خصوصی وارد کار می شود و هم مشکل سرک ها حل خواهد شد.

به گفته وی سامانه سماصط معیار تحویل بار به تولید کننده است و در آن به کسانی که جوجه تحویل گرفته اند بار می دهند. در حالی که این موضوع اشتباه است. باید معیار تحویل بار سامانه کشتارگاه باشد. ممکن است یک واحدی جوجه گرفته باشد ولی آن را معدوم کرده باشد. پیگیری های زیادی در این زمینه انجام داده ایم ولی هنوز به نتیجه نرسیده است.

آزادی خواه تصریح کرد:تامین و توزیع نهاده ها به وسیله سامانه انجام می‌شود. وارد کننده نهاده خود را در سامانه بارگذاری می کند و تولید کننده نیز نهاده مورد نیاز خود را خریداری می‌کند. مشکل اصلی حمل و نقل است. کمیسیون کشاورزی مجلس تلاش کرده که در حمل نهاده ها از ناوگان ریلی استفاده شود، زیرا قبلا از این ناوگان هیچ استفاده ای نداشته ایم. در گام اول با ۸۰ واگن قطار بارگیری ها انجام شد. همچنین بحث هزینه های پشت بارنامه و عدم بالانس کامیون های بارگیری هم مطرح بود که بخش زیادی از مشکلات مرتفع شد.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش به واحدهایی که نهاده گرفته ولی مرغ تحویل نداده اند اشاره کرد و گفت: بر اساس آماری که به دست ما رسیده در یک دوره ۳۴۶۰واحدی که نهاده گرفته ولی هیچ مرغی تحویل نداده بودند شناسایی شدند. این عدد بسیار بزرگی است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به آمارهای تخصیص نهاده نیز اشاره کرد و گفت: براساس آمارهای دریافتی در واحدهای صنعتی هر راس دام سنگین ۲.۷کیلوگرم ذرت، ۱.۴ کیلوجو و در سنتی ها ۱.۴ ذرت و یک کیلو جو تخصیص داده می شود. در دام سبک نیز این عدد ۱۰۰گرم جو ۵۰گرم ذرت است. از طرفی روزهای پایانی پرورش مرغ، یک مرغ گوشتی به ۱۶۰گرم خوراک نیاز دارد. این یعنی نهاده تخصیصی یک راس گوسفند کمتر از مرغ است و این اصلا مناسب نیست.

وی به کشتار دام های مولد و آبستن نیز اشاره کرد و گفت: امروزه بسیاری از دام های مولد به دلیل کمبود علوفه کشتار می شوند.

راهکاری برای کاهش دغدغه مرغداران

در ادامه این برنامه «مهراب فرجی» قائم مقام معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت:سامانه بازارگاه سال 1398 با عرضه اختیاری کنجاله سویا آغاز به کار کرد. از سال ۱۳۹۹ نیز ذرت در سامانه بازارگاه عرضه شد. نهاده های صنعت طیور به صورت سیستمی از اول مهر ۱۳۹۹ توزیع شدند. در ابتدا مشکلاتی وجود داشت و چندین ماه طول کشید تا این مشکلات برطرف شود.

وی ادامه داد: امروز مرغ داران به راحتی می توانند از سامانه بازارگاه نهاده های مورد نیازشان را خریداری کنند. سهمیه بندی نیز در این بخش صورت گرفته است. سه کیلو و ۲۵۰ گرم ذرت و یک کیلو و ۵۶۸ گرم کنجاله سویا برای یک دوره پرورش ۴۵ روزه مرغ گوشتی در نظر گرفته شده است.

فرجی در پاسخ به این سوال که به دلیل تاخیر در ارسال نهاده ها مرغداران مجبور هستند نهاده‌های مورد نیاز خود را در دوره پرورش از بازار آزاد تهیه کنند، گفت: بازارگاه سه حلقه دارد. یک حلقه تامین نهاده است که ارتباط مستقیمی با تامین ارز دارد. حلقه دیگر توزیع است. یعنی پس از اینکه ثبت سفارش انجام شد و در داخل سامانه بازارگاه پیش عرضه شد بررسی می شود و بر اساس سهمیه بندی هایی که انجام شده به صورت تفکیکی نهاده تخصیص داده می شود. حلقه سوم هم حمل و نقل نهاده است.

وی افزود: مرغداری که جوجه ریزی کرده به مرغداری که قبل از خودش جوجه ریزی کرده مراجعه و نهاده مورد نیاز خود را به صورت قرضی دریافت می کند. وقتی آن مرغدار نهاده به دستش می رسد مرغ هایش ۳۵ تا ۴۵روزه شده اند و بنابراین نهاده خود را به بازار می دهد و به این صورت نهاده وارد بازار آزاد می شود.البته برای این موضوع هم تدابیری اندیشیده ایم.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه برای کاهش دغدغه مرغداران در تامین نهاده طرحی را در دستور کار داریم،اظهار کرد: قرار است با مجوز سامانه سماصط برای ۲۱ روز اول مرغدار در سامانه بازارگاه نهاده تخصیص دهیم و مرغدار صرفا می تواند آن را به کارخانجات خوراک آماده تحویل دهد.

وی در پاسخ به اینکه برخی از مرغداری ها نهاده دریافت می کنند ولی مرغ تحویل نمی دهند، گفت: از اول خردادماه مرغداران مکلفند کل مرغ تولیدی را از نظر تعداد و وزن تحویل کشتارگاه دهند. البته پس از کسب تلفات متعارف. اگر مرغ تحویل داده شده از عددی مشخص کمتر باشد تخلف محسوب می شود و سیاست های تنبیهی و تشویقی در سامانه بازارگاه در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه برخی واحدها مرغ هایشان را تحویل دادند ولی در قالب روش های مرسوم نبوده، گفت: سامانه بازارگاه این افراد قفل و بررسی شد و تعداد زیادی از آنها به تعزیرات معرفی شدند.

وی تصریح کرد:سال گذشته در سامانه بازارگاه ۱۲میلیون و ۳۰۰هزارتن نهاده توزیع و عرضه شده است.امسال تاکنون ۱۲ میلیون تن در سامانه بازارگاه عرضه شده است. به دلیل خشکسالی نیاز به نهاده بالا رفت و بالغ بر ۲۱ میلیون تن از سه قلم نهاده وارداتی امسال باید تامین شود. این یعنی عدد مقدار زیادی کمبود نهاده داریم.

به گفته وی به دلیل خشکسالی بالغ بر دومیلیون تن جوی تولید داخل و حدود ۱.۵میلیون تن ذرت تولید داخل وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه صدرصد نهاده های مورد نیاز مرغداری ها تامین می شود، عنوان کرد: ۷۰درصد خوراک دام‌سنتی علوفه است و چون امسال وضعیت مراتع نامناسب بود دامدار روستایی هم انتظار حمایت بیشتری دارد.

وی همچنین در خصوص کشتار دام مولد نیز گفت: دام مولد و دام ماده تعریف خاص خود را دارد. دامدار دام باارزش خود را هر طور که شده حفظ می کند. در شرایط خشکسالی به دلیل اینکه هزینه های پرورش و نگهداری دام اضافه می شود دامدار خود را مدیریت می کند یعنی دام با ارزش خود را نگهداری و آن دام ماده را که براساس شاخص های اقتصادی حذفی است را حذف می کند.البته این موضوع مختص به کل دنیا است.

مشکل سامانه بازارگاه چیست؟

در ادامه این برنامه «احمد مقدسی» رییس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران - نیز گفت:در بخش دامداری های صنعتی نهاده های مورد نیاز در سامانه بارگذاری می شود و دامداران نهاده های خود را دریافت میکنند. متاسفاته مشکلی که در حال حاضر سامانه بازارگاه دارد تاخیر در عرضه بار در بازارگاه است. وقتی ورودی سامانه کند است و نهاده کم وارد می شود و عرضه و تقاضا تعادل ندارد مشکلاتی را برای تولیدکنندگان صنعتی به وجود می آورد.

وی افزود:به دامداری های سنتی کنسانتره آماده تعلق می گیرد. وقتی از طریق سامانه بازارگاه به کارخانجات خوراک دام جو، ذرت و سویا ندهند آنها هم نمی توانند کنسانتره تحویل دامداران دهند.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: در بخش پرواربندی مشکل بزرگی داریم. واحدهایی در پروار بندی داریم که متناسب با تعداد دام نهاده دریافت نمی کنند. به طور کل توزیع نهاده واحدهای پروار بندی بسیار ناچیز است.

به گفته وی امروزه دامداری های روستایی و سنتی به قدری پیشرفت کرده اند که مانند دامداری های صنعتی تا حدودی کمتر تولید می کنند ولی متناسب با پروانه روستایی و سنتی به آنها نهاده نمی دهند که آنها هم با کمبود مواجه می شوند.

مقدسی خاطر نشان کرد:موضوعی که امسال مشکل تولیدکنندگان را مضاعف کرده بحث خشکسالی است. خشکسالی در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده و تامین نهاده ها را با دشواری رو به رو کرده است.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران در پاسخ به این سوال که آیا دامداران به دلیل کمبود نهاده دام های مولدشان را روانه کشتارگاه کرده اند با خیر؟ گفت: وقتی دام گرسنه است و از آن طرف جلوی صادرات دام زنده گرفته می شود قطعا همین اتفاق می افتد. قرار بود شرکت پشتیبانی امور دام برای ذخایر استراتژیک خود از منابع داخلی خرید انجام دهد اما به این مشکل برخورد کردیم که ظرفیت بسته بندی گوشت در کشور بسیار محدود است و متناسب با تولیدات نیست. اگر این روند ادامه دار شود دامدار مجبور به کشتن دام های مولد خود است.

وی افزود: وقتی دامدار علوفه نداشته باشد تا به دامش بدهد. از آن طرف جلوی صادرات هم گرفته شود، توان کشتارهم کم باشد و طرفی مصوبه خرید حمایتی هم اجرایی نشود چاره ای برای دامدار نمی ماند.

مجرمانه بودن هر گونه اقدامی علیه امنیت غذایی

در ادامه «مرتضی تورک» معاون دادستان‌تهران نیز در این برنامه و در پاسخ به این سوال که نحوه ورود دادستانی به کشتاردام های آبستن و مولد چیست، گفت: گزارشهایی را در خصوص کشتار دام مولد و آبستن داشتیم. از قبل هم یعنی در سالهای گذشته معدوم سازی جوجه یکروزه و... انجام می شد و سابقه این موضوعات ما را نگران کرد به همین دلیل به این موضوع ورود کردیم.

وی ادامه داد: در بررسی ها شاهد بودیم برخی از دام هایی که ذبح می شدند دام آبستن یا دام مولد بودند. قانونی در این زمینه داریم.در قانون ذکر شده هرگونه اقدامی که تهدید علیه امنیت غذایی و تولید باشد به نوعی می تواند در قالب عنوان مجرمانه قرار گیرد.

وی در پایان گفت: پرونده ای را در این زمینه تشکیل دادیم. مستندات کامل جمع آوری شده است. مشکلی که وجود دارد این است که وقتی دام وارد کشتارگاه می شود باید ذبح شود. گفته می شود باید سازمان دامپزشکی قبل از اینکه وارد کشتارگاه شود یعنی از محل حرکت بررسی کند که آیا دام شرایط ذبح را دارد یا خیر. وقتی سازمان دامپزشکی ازمبدا کنترل نمی کند این مشکل ایجاد می شود.

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
6
4
گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم بود. حرفهای دکتر ماکنعلی خوب بود. فقط مجری برنامه وسط حرفهای دکتر ماکنعلی اومد دوبار و کلا اجازه نداد دکتر ماکنعلی زیاد حرف بزنه. بیشتر وقت رو دو مهمان داخل استودیو صحبت کردند
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
6
4
باسلام و احترام،این جندیم بار که این مجری یعنی قالی باف به یک مقام علمی کشور بی اعتنایی می کنه و حرفهاشو قطع میکنه.متاسفانه در صداوسیما برخوردی با هاش نمیشه
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
والا منم جای مجری بودم قطع میکردم سوال پرسیدن جوابش رو بگو نه اینکه به صحرای کربلا بزنی
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
4
1
مجری واقعا بی‌تربیت بود
دامپزشک دولتی غرب مازندران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
0
0
1-چرا دامدار بعلت ارزش اقتصادی پایین اقدام به تلقیح طبیعی ویا مصنوعی کرده که منجر به ابستنی شده است (حذف مدیریتی ).2-گروه دوم همان حذف اجباری است که به درمان جواب نداده ویا در استانه تلف شدن است که میباست به باقی مانده دارویی توجه کرد یعنی غیر قابل مصرف که تا حدودی قابل پیش بینی است.3-درصورت مشکل بهداشتی درگله ویا بیماریهای عمومی دام با مشکل باروری روبرو شده یعنی ابستن نمی گردد یا سقط میکند .4-دام با روزهای باز بالا خود به خود افت تولید پیدا میکند که در صورت ابستنی وزایمان مجددا به تولید دلخواه میرسد .5-تشخیص ابستنی قبل از ارسال دام ماده به کشتارگاه توسط دامپزشک در میادین ودر دامداری اجباری گردد .
نظر شما
ادامه