کد خبر: ۶۷۵۰۲

یک نماینده ارشد پارلمان انگلیس گفت، محتوای یک نامه افشا شده، نشان می‌دهد که بوریس جانسون و وزارت خارجه دولتش تلاش کرده‌اند بر دست داشتن این نخست‌وزیر انگلیس در خارج کردن بیش از ۱۵۰ سگ و گربه با هواپیما از افغانستان سرپوش بگذارند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، روز سه‌شنبه مشخص شد که «پن فارتینگ»، یک کارمند خیریه، نامه‌ای از جانب منشی پارلمانی بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس دریافت کرده با این مضمون که فارتینگ، کارکنانش و حیوانات خیریه آنها در بحبوحه تصرف افغانستان از سوی طالبان در ماه اوت، زمانی که هزاران افغان مرتبط با انگلیس در تلاش برای فرار از این کشور بودند، مشمول نجات از وضعیت پیش آمده در افغانستان هستند.

تئو آشروود، خبرنگار انگلیسی متن این نامه را در توییتر منتشر کرده که امضای ترودی هریسون، نماینده پارلمان انگلیس از حوزه کوپلند و منشی خصوصی پارلمانی نخست وزیر انگلیس را در ذیل خود دارد. در متن این نامه آمده است: من تأییدیه را دریافت کرده‌ام که شما، کارکنان شما و وابستگان آنها اجازه سفر دارید.

در ادامه این نامه تصریح شده است که تمامی ۶۸ فرد این خیریه جایگاهی را در یک هواپیمای نیروی هوایی انگلیس دریافت کرده‌اند و حیوانات خیریه آنها موسوم به خیریه نوزاد "با یک پرواز چارتر شده جداگانه خارج خواهند شد".

این گزارش در حالی منتشر شده که پیشتر یک سخنگوی جانسون هر گونه دست داشتن و مداخله این نخست وزیر انگلیس در این قضیه خارج سازی این حیوانات را رد کرده بود. اخیرا یک دیپلمات ارشد وزارت خارجه انگلیس در شهادتهایی خطاب به قانونگذاران این کشور درباره اغتشاش در نحوه اجرای فرآیند خروج انگلیس از افغانستان ادعا کرد مقامات دولت جانسون خارج کردن حیوانات خانگی خیریه مذکور در افغانستان را به خارج سازی مردم اولویت داده‌اند.

سخنگوی جانسون گفته است: نخست وزیر انگلیس در هیچ مقطعی در این فرآیند دخیل نبوده است. ما همواره مردم را به حیوانات اولویت داده‌ایم و این موضع‌مان را هم در زمان اجرای فرآیند و هم متعاقب آن گفته‌ایم.

دولت انگلیس در پاسخ به گزارش مربوط به این نامه افشاگرانه مصرانه گفت: این یک تصمیم عملیاتی بوده است. این نامه هیچ ربطی به نقش هریسون به عنوان منشی خصوصی پارلمانی نخست وزیر نداشته و این خانم در این قضیه در جایگاهش به عنوان نماینده پارلمان عمل کرده است.

همچنین جانسون هم پیش از آن گفت، شخصا برای مجبور ساختن بن والاس، وزیر دفاع انگلیس برای آنکه اجازه به ادامه یافتن فرآیند نجات بدهد، هیچ مداخله‌ای نکرده است و ادعاهای مطرح شده علیه خود را "کاملا مهمل" خوانده بود. سخنگوی وی همچنین دست داشتن کری جانسون، شریک زندگی نخست وزیر انگلیس در این قضیه را در حالی که نزدیکان فارتینگ ظاهرا با او در ارتباط بوده‌اند، رده کرده است.

به گزارش گاردین قرار بوده نامه هریسون به سربازان انگلیسی نگهبان هواپیماهای نیروی هوایی انگلیس در شهر کابل آن هم در وضعیتی که هزاران افغان برای انتقال یافتن به بریتانیا دچار سرگردانی شده بودند، نشان داده شود.

روز سه شنبه کمیته منتخب امور خارجی پارلمان انگلیس بعد از شنیدن شهادتهای رافائل مارشال، یک دیپلمات سابق افشاگر وزارت خارجه انگلیس، کسی که بوریس جانسون را متهم به صدور "دستور" برای تضمین نجات دادن ۱۷۳ سگ و گربه تحت مراقبت خیریه "نوزاد" از افغانستان کرد، به جلسه استماعش خاتمه داد.

کریس براینت، یک نماینده حزب کارگر در پارلمان انگلیس گفت تلاشی مستمر برای "سرپوش گذاشتن" بر دخالت شخصی جانسون در این قضیه صورت گرفته است. او نامه فارتینگ به کارمندان ارشد وزارت خارجه انگلیس، کسی که ساعتی قبل از آن مشغول دفاع از فرآیند خروج انگلیس از افغانستان و تاکید بر عدم اولویت دادن به حیوانات به جای انسانها بود، را قرائت کرد.

براینت گفت: این محتوا هیچ سنخیتی با چیزی که شما گفته‌اید ندارد. این طور نیست؟

براینت تاکید کرد: اثر انگشت نخست وزیر انگلیس در تمامی این فرآیند وجود دارد؟ غیر از این است؟ دوست ندارم از لغت "سرپوش گذاشتن" استفاده کنم اما این طور احساس می‌شود که شما تلاش داشته‌اید بر این مساله سرپوش بگذارید.

منبع: روزنامه گاردین


نظر شما
ادامه