آیا دورههای مجازی مرجعیت علمی لازم را دارند؟
دکتر احمدرضا محمدنیا
رئیس انجمن جراحی دامپزشکی ایران
پیشرفت فنـاوری، حاصل روشهای جدیـد زندگی انسـان بــوده اســت کــه بــه شــکلی آن را اجتنابناپذیــر کــرده اسـت. مثـلا در امـروز شـاید زندگـی بـدون جـارو برقـی یـا ابزارهـای دیگـر ماننـد یخچـال و غیـره غیرممکـن بـه نظـر برســد. از جملــه فناوریهـا بــا جایــگاه خــاص، میتوان از شبکههای اجتماعـی و تواناییهــای آنهـا نــام بــرد. ایــن جایــگاه بــا بــروز همهگیــری جهانــی کوویــد-19 شــدت گرفـت، به گونـهای کـه مبنـای توسـعه فعلـی در بسـیاری از قسـمتهای جهـان شـده، هنـوز انـواع آمـوزش بـه شـکل آنلایـن در حـال انجـام اسـت و در ایـران نیـز هنـوز بسـیاری از قسـمتهای آمــوزش در دانشــگاههای کشــور آنلاین اسـت و طی اطلاعـات بدسـت آمـده بـه نظـر میرسـد کـه در نیمسـال آینـده نیـز کمـاکان آنلایـن باقـی خواهـد مانـد.
از جملــه دســتاوردهایی کــه ایــن فناوریهــا داشــته انــد، مــی تــوان از برگــزاری کارگاههــا و همایشهــا نــام بــرد. برگــزاری کارگاههــا و همایشهــا بــه گونــهای شــده کــه حتــی بسـیاری از بدیهیــات علـوم دامپزشــکی نیــز بــه عنــوان کارگاه بــا هزینههای نسـبتا بــالا اجــرا میشود.
در آغازیـن روزهایـی کـه ایـن روشهـا شـروع شـد، انتخـاب ســخنرانها و عناویــن کارگاههــا بــا اندکــی تامــل بیشــتر صــورت میگرفــت و بــا گذشــت زمــان بــه نظــر میرســد کــه کار بــه جایــی رســیده کــه مثلا در مــورد داروهـای بـکار گرفتـه شـده در یـک گونـه جانـوری بایـد یـک کارگاه یــک روزه برگــزار گــردد، یــا در مــورد تجویــز بســیار اولیــه کــه معمــولا در دروســی مثــل اصــول معاینــه و غیــره جا دارد، بایــد کارگاه برگــزار شــود و بســیاری از مدرســین ایــن کارگاههـا بـا عناوینـی اینچنینـی، اسـاتید بنـام کشـور در دانشــگاههای بنــام هســتند.
برگــزاری ایــن کارگاهها از یــک ســو ارزنــده اســت، چــرا کــه نشـانگر آمـوزش مـداوم در حرفـه بـوده و ایـن آمـوزش مداوم بـدون تردیـد دسـتاوردهای بزرگـی در کار بهینـه همـکاران دامپزشــک دارد و از ســوی دیگــر شــاید نشــانگر عــدم توانایــی دانشــگاهها و مراکــز آموزشــی در انتقــال درســت مطالـب و ایجـاد منابـع قابـل اعتمـاد در زمینههـای بسـیار ســاده باشــد.
متاسـفانه بایـد گفـت کـه هیـچ متولـی خاصی بـرای صحت و کارآمـد بـودن کارگاههـا یـا مطالـب ارائه شـده وجـود ندارد، بـه گونـهای کـه مثلا حرفـه جراحـی دامپزشـکی پـر شـده از انــواع آگهیهــای تبلیغاتــی از انجــام انــواع جراحیها بــا عکسهای بســیار زیبــا کــه نشــانگر عملکــردی عالــی هســتند، و ایــن جراحــی مثلا توســط متخصصــی ارزنــده شـاغل در بخـش خصوصـی یـا حتـی دانشـگاههای کشـور انجـام شـده اسـت. در بیشـتر مـوارد جزئیـات ایـن جراحـی یــا جراحیها اعلام نشــده و آینــده آن هــم بــه روشــنی ذکــر نمیشــود، چــرا کــه در بیشــتر مــوارد نبــود سیســتم ثبـت اطلاعـات قـوی اجازه دسترسـی بـه اطلاعات گذشـته و آینـده دام را نمیدهـد و ممکـن اسـت دام در طـی مسـیر درمانــی بارهــا دامپزشــک یــا مرکــز درمانــی خــود را عــوض کنــد و دسترســی بــه نتیجــه نهایــی کار، آســان نباشــد.
برخــی اوقــات در صفحــات اینســتاگرامی عکسهایی از جراحیهای بســیار عجیــب میبینــم کــه حتــی جراحــان انسـانی بـا تجربـه فـراوان هنـوز شـاید قـادر بـه انجـام کامـل آن نباشــند، در صورتــی کــه همــکاری کــه آن صفحــه را بــه عنــوان متخصــص جراحــی هدایــت میکند، هیچگاه نــه عضــو انجمــن جراحــی بــوده، نــه همــکاری کــرده و نــه بــا جوامــع جراحــی معمــول در همایشها و ســایر قسمتها همـکاری داشـته اسـت. دیـدن اسـامی همـکاران جدیـد بـا عناویـن تخصصـی بسـیار جـاذب بـرای مـن همیشـه مایـه مباهـات اسـت و از سـوی دیگـر از اینکـه بـا بسـیاری از ایـن بـزرگان در انجمـن جراحـی آشـنا نیسـتم، ناراحـت و نگـران هسـتم.
نبـود مراکـز دارای امتیـازهای قابـل قبـول در هـر یـک از زمینههـا شـاید یکـی از اصلیتریـن مشـکلات و ضعفها باشـد. مثلا بنـده اگـر دسـت بـه جراحـی خاصـی میزنـم، بــاور نــدارم کــه دانشــگاه فردوســی مشــهد میتوانــد ارزیابـی در ایـن زمینـه انجـام دهـد، ایـن مثـال را در مـورد مرکـز دانشـگاهی خـود بـکار بـردم کـه شـاید بـرای بسـیاری از دیگــر مراکــز هــم مصــداق داشــته باشــد، یــا مثلا نظــام دامپزشـکی تنهـا بـا داشـتن عنـوان سـخنرانی و سـخنران بـدون توجـه بـه ضـرورت موضـوع اقـدام بـه صـدور امتیـاز بازآمــوزی مینمایــد کــه در آنجــا نیــز کمبــود تشــکیلاتی کــه بتوانــد ضرورتسـنجی کنــد و بــا احتســاب ضرورتسنجیها بـا بکارگیـری نیروهـای ارزنـده بخـش دولتـی و خصوصــی اقــدام بــه صــدور امتیــاز کنــد، کاملا چشــمگیر اسـت.
ایـن مهـم در زمینـه همایشهـا هـم کاملا چشـمگیر اســت؛ مثلا بنــده بــا ســابقهای مشــخص یــک شــرکت تاسـیس میکنم و اقـدام بـه برگزاری همایشـی در سـطح ملـی یـا بینالمللی میکنـم و از تـوان بسـیاری از اسـاتید دانشــگاه هــم بهــره میگیــرم. هنجــاری یــا ناهنجــاری ایــن روش را بــه داوری خواننــدگان عزیــز میســپارم ولــی بر ایــن بــاورم کــه ایــن روش بــه راحتــی قابلیــت اضافــه شــدن تــا تعــداد بســیار بالا را دارد و بیشــتر مخاطبیــن را دچــار ســردرگمی فــراوان میکنــد و از ســویی عــدم بــاور بـه مراجعـی کـه در زمینهای خـاص ممکـن اسـت صاحـب نظـر باشـند، فرآینـد خوبـی نیسـت و بـه نظـر نمیرسـد کـه حلال مشکلات باشــد.
در نهایــت انجمــن جراحــی دامپزشــکی ایــران بــه عنــوان یـک ارگان مـردمنهـاد کـه متشـکل از اعضـای خـود بـوده و هیـات مدیـره آن بـر اسـاس نظـر اعضـا انتخـاب میشـود و بنا بــر قاعــده میتوانــد بهتریــن محــل بــرای تعامــل اندیشـههای علمـی جراحـان دامپزشـک باشـد، بـا عنایـت بــه زیــرســاختهای ایجاد شــده ماننــد مجلات انگلیســی و فارســی، همایشهای ملی و بینالمللی، خبرنامــه و سـایر قابلیتها آمادگـی خـود بـرای انتشـار دسـتاوردهای جراحــی و ســایر علــوم درمانگاهــی همــکاران محتــرم را اعلام میدارد. امیــد اســت بــا تلاشی جمعــی بتوانیــم مرجعیــت علمــی بیشــتری بــه حرفــه تخصصــی خــود و ســایر قسمتهــای دامپزشــکی بدهیــم.
عالم
با اخلاق
به روز
پشتکار فراوان و جدی در کار
یاد دوران دانشجویی محضر استاد بخیر
فرقی نمیکرد دانشجوی چه مقطعی هستید آنچه دکتر محمد نیا می دانست و میخواست را باید یاد میگرفتید!
ما دانشجوی کاردانی بودیم چنان روی این مفاصل اسب و کلا آناتومی دامهای اهلی مسلط بودند و با علاقه و انگیزه تدریس میکردند که دانشجو را سر ذوق می آوردند یادم نمیره چطور سر کلاس "دیافراگم" را ترجمه کردند واژه به واژه!
تراشامه یعنی دیافراگم
چرا به اولین مهره گردن میگن اطلس؟
چون در اساطیر یونان قهرمانی بوده که افسانه سرایان میگفتند کره زمین(Atlas) را میتونسته بذاره رو دوش خودش حد فاصل دو کتفش!
دکتر محمد نیا میگفتند وقتی کره زمین را بذاره روی دوش خودش گرانیگاه زمین میاد روی اولین مهره گردن!
و از این موارد زیاد داشتیم
خدا حفظ کنه امثال ایشان را
به لطف خدا و انگیزه ای که اساتیدی چون دکتر محمدنیا به دانشجو تزریق میکردند الان چهار نفر از اون کلاس کاردانی دامپزشکی ادامه تحصیل دادند و الآن عضو هیئت علمی شدند
البته من عنوان را دیدم فکر کردم منظور استاد آموزش مجازی دانشگاههاست که خدا را شکر نیست