کد خبر: ۶۷۷۵۲

حکیم مهر: لاشه یک قلاده خرس قهوه ای که در اثر اصابت گلوله زخمی شد و طی دو روز با ضعف و خونریزی، سرگردان بود در حاشیه رودخانه فرعی ولایت رود کشف شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، روز پنجشنبه گذشته ۲ دی ماه جاری، طبق مشاهدات روستائیان منطقه ولایت رود در حاشیه جاده کرج_چالوس، یک قلاده خرس نابالغ و زخمی حوالی روستا دیده شد.

پیرو این خبر، تیمی متشکل از حامیان حیوانات و محیط بانان منطقه تشکیل شد که در ادامه جستجوی دو روزه در نهایت لاشه خرس در حاشیه رودخانه فرعی ولایت رود کشف شد.

اطلاعات کاملی از دلایل این اتفاق در دست نیست اما بنا بر اظهارات یکی از حامیان حیوانات، چندین احتمال برای سرگردانی توله خرس تلف شده، وجود دارد

او گفت: ممکن است از بین رفتن زیستگاه این حیوانات منجر به عدم دسترسی تغذیه کافی در فصل تابستان شده و این حیوان به دلیل گرسنگی و برای تهیه غذا به سمت زندگی روستایی کشیده شده که بعد از اصابت گلوله ساکنان منطقه از روستا دور شده است.

این کارشناس با احتمال دیگر همچنین از دخالت انسانی خبر داد که منجر به بیدار شدن توله و جدا شدن از مادر شده و در نهایت توسط شکارچیان مجروح شد.

این کارشناس با تاکید بر اینکه محل اصابت گلوله روی بدن حیوان مشخص است این اتفاق را قصور انسانی دانست و اظهار کرد: به گفته روستاییان و بنا بر فیلم منتشر شده از خرس زخمی، سگ‌ها هیچ آسیبی به خرس نرساندند و هیچ نقشی در تلف شدن این حیوان نداشتند و تنها با سروصدا به روستاییان از نزدیک شدن خرس به روستا، هشدار دادند.

«فردین حکیمی» مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز نیز در این ارتباط گفت: در روز پنجشنبه مورخ ۲ دی‌ماه در پی گزارش واصله مبنی بر مشاهده یک قلاده خرس سرگردان در حاشیه و ارتفاعات روستای ولایت رود، بلافاصله همکاران محیط‌بان مستقر در دو پاسگاه نزدیک به محل رویت خرس به منطقه اعزام و با رصد و پایش مستمر منطقه به منظور پیشگیری از آسیب و خطرات احتمالی اقدام کردند تا حیوان مذکور را بدون درگیری و تعارض با انسان به زیستگاه طبیعی خود در ارتفاعات منطقه هدایت کنند.

حکیمی افزود: با توجه به بارش برف، پایش‌ها و گشت‌زنی نیروهای اعزامی تا تاریکی پنجشنبه شب نیز ادامه داشت. با توجه به گزارش همکاران در ساعات پایانی روز پنجشنبه مبنی بر مشاهده رفتار غیر عادی و احتمال آسیب دیدگی خرس مذکور با مشورت از دامپزشک و کارشناسان حیات وحش، موضوع زنده گیری خرس به جهت بررسی دقیق، ممانعت از تلف شدن و انجام معاینات تکمیلی در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز ادامه داد: بدین ترتیب در ساعات اولیه صبح روز جمعه مورخ ۳ دی‌ماه، تیمی متشکل از دامپزشکان، پرسنل مرکز تیمار و بازپروری حیات وحش به‌منظور اجرای عملیات زنده‌گیری به محل اعزام و با همراهی محیط بانان منطقه، تمام مناطق گزارش شده برای حضور احتمالی خرس مورد پایش قرار گرفت اما متاسفانه پس از ساعت‌ها پایش، لاشه خرس در حاشیه رودخانه فرعی ولایت رود کشف شد.

حکیمی اظهار داشت: بررسی اولیه و معاینات صورت گرفته در محل کشف لاشه، حاکی از اصابت گلوله در ناحیه زانوی پای راست بود که بنظر می‌رسد این موضوع بهمراه دیگر عوارض مهم ناشی از تعارض خرس با محیط زیست انسانی من جمله گرسنگی، ضعف عمومی ناشی از بهم خوردن نظم خواب‌ زمستانی و استرس‌های محیطی در اثر تعقیب و گریز توسط برخی افراد ناآگاه اطراف روستا در مرگ خرس مذکور دخیل بوده است.

او ضمن ابراز تاسف بابت حادثه پیش آمده خاطرنشان کرد: لاشه‌ خرس برای انجام کالبد شکافی و آزمایشات تشخیصی به سردخانه یکی از مراکز تخصصی حیات وحش، منتقل گردید و پس از انجام فرآیندهای تشخیصی، اطلاعات تکمیلی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

این کارشناس در پایان گفت: جسد این حیوان بعد از کشف، داخل کاور مخصوص و روی برانکارد به مرکز محیط زیست منتقل شد چراکه این کار خوب، احترام به طبیعت است که باید همیشه رعایت شود.

نظر شما
ادامه