کد خبر: ۶۷۸۹۶

حکیم مهر: مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: تلفات پرندگان مهاجر از ابتدای مشاهده بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک تاکنون به یک هزار و ۶۴ بال رسید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محسن شانقی» روز یکشنبه افزود: تلفات جمع آوری شده در تالاب میقان اراک با همکاری اداره کل محیط زیست استان مرکزی دفن بهداشتی شدند.

وی ادامه داد: ۱۴ گروه متشکل از ۲۸ نفر از دامپزشکان و کارشناسان بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی وظیفه پایش و مراقبت تالاب‌ها، پرنده فروشی‌ها، آبگیرها، روستاها، پرنده فروشی‌ها و مرغداری‌های این استان برای مقابله با شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان را برعهده دارند.

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: یک هزار و ۷۰۱ مورد بازدید از ۲۷ آذرماه تا دهم دی ماه امسال توسط این افراد از تالاب‌ها، آبگیرها، مرغداری‌های صنعتی و سنتی، روستاها و پرنده فروشی‌های استان انجام شده و به جز تالاب میقان اراک موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌ها، آبگیرها و سایر نقاط استان مشاهده نشده‌ است.

شانقی اظهار داشت: یک هزار و ۳۷۶ نمونه برداری از موارد مشکوک در این مدت انجام و تمامی این آزمایش‌ها از نظر ابتلا به بیماری آنفلوآنزای فوق پرندگان منفی بوده‌ است.

وی، واکسیناسیون را از جمله اقدامات و برنامه‌های اداره کل دامپزشکی استان مرکزی برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان عنوان کرد و گفت: سه میلیون و ۳۱۵ هزار قطعه طیور در مرغداری‌های استان علیه این بیماری ایمن سازی شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: ۴۱ واحد مرغداری پروش مرغ گوشتی، تخمگذار و پرورش بوقلمون در اطراف تالاب میقان اراک وجود دارد که ۱۹ واحد آنها فعال بوده و رصد و پایش این واحدها به صورت روزانه در دستور کار قرار دارد.

شانقی گفت: ممنوعیت ورود گردشگر به تالاب میقان اراک، پایش و مراقبت مرغداری‌ها، تلاب‌ها و آبگیرها، اطلاع رسانی بحث امنیت زیستی به مرغداران و فعالان این بخش از طریق خبرگزاری‌ها، پیامک و فضای مجازی از دیگر اقدامات اداره کل دامپزشکی استان مرکزی برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

تالاب کویری میقان اراک یکی از مجموعه های کم‌نظیر زیستگاهی کشور و منطقه خاورمیانه است که پیشینه‌ای ۲ هزار ساله دارد و مامنی مهم و امن برای زمستان گذرانی طیف وسیعی از پرندگان از جمله درنای خاکستری محسوب می‌شود.

وسعت تالاب میقان اراک حدود ۲۵ هزار هکتار برآورد شده که شامل دریاچه با سه جزیره در وسط، قسمت کویری و دشت های اطراف است.

جمعیت بالای درناهای خاکستری در تالاب میقان نسبت به زیستگاه های دیگر کشور، این زیستگاه آبی را به یکی از کانون‌های اقامت موقت ایران در عرصه مهاجرت پرندگان تبدیل کرده و در فصل کوچ جلوه‌های زیبایی را فرا رو می‌نهد.
همچنین پوشش گیاهی منطقه بیشتر از نوع گیاهان شورپسند یا هالوفیت بوده که از این نظر نیز تالاب میقان یکی از ذخیره‌گاه های مهم گیاهان شور کشور به شمار می‌رود.

علاوه بر پرندگان، گونه های پستانداران، آرتمیا و انواع جلبک آب شور نیز از دیگر جانداران تالاب و محیط اطراف آن محسوب می‌شوند که هر یک در نوع خود حائز اهمیت هستند.



نظر شما
ادامه