کد خبر: ۶۸۰۵۵

حکیم مهر: گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان روش هورمون تراپی را به منظور افزایش گله‌های دام سبک عرضه کرده است که به گفته آنها این محصول مشتریانی از کشورهای حوزه دریای خزر دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «مهدی حمصیان»، مدیر این شرکت دانش‌بنیان هوشمندسازی مزارع دامپروری را یکی از زمینه‌های تحقیقاتی این شرکت نام برد و اظهار کرد: در حوزه دامپروری یکی از ۱۰ شرکت مورد تایید مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور هستیم؛ چرا که در این زمینه موفق به تولید پلاک‌های هویت گذاری دام کشور را با کیفیت بالا و بر اساس استانداردها تولید کردیم که قابلیت رقابت با محصولات خارجی را دارد.

وی ادامه داد: ما در این شرکت اسفنج‌هایی را طراحی کردیم که آغشته به هورمون‌هایی است و جهت مدیریت همزمان سازی فحلی و افزایش چند قلوزایی در دام‌های سبک چون گوسفند و بز استفاده می‌شود.

حمصیان با بیان اینکه این اسفنج از پلیمری خاص است که با روش مهندسی معکوس به تولید رسید، یادآور شد: مکانیزم عملکردی این اسفنج به این صورت است که این اسفنج آغشته به هورمون در داخل واژن دام قرار گرفته می‌شود و به مرور هومورن در بدن دام آزاد می‌شود.

مدیر عامل این شرکت خاطر نشان کرد: درخواست‌های زیادی از کشورهای حوزه دریای خزر برای صادرات پلاک‌ها داشتیم و بازار خوبی برای صادرات پیدا کردیم.

هوشمندسازی مزارع شیلات و پرورش ماهیان قزل آلای کشور

حمصیان با اشاره به عرضه سامانه هوشمندسازی مزارع شیلات و پرورش ماهیان قزل آلا گفت: ما موفق شدیم در بزرگترین پرورش ماهی قزل آلای کشور که مزرعه شیلات نمونه کشور است، کار هوشمندسازی را انجام دهیم. در این زمینه دستگاهی را طراحی کردیم که قادر به پایش لحظه‌ای آب است و داده‌های جمع آوری شده درباره حوضچه‌های پرورش ماهی را در اختیار اپراتور و مدیران قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه با استفاده از این سامانه مدیران مجموعه‌ها می‌توانند از کیفیت آب خروجی و ورودی به حوضچه‌ها مطلع شوند، اظهار کرد: در صورتی که کوچکترین خللی در کیفیت آب حوضچه‌ها رخ دهد، امکان مدیریت ورودی و خروجی آب به صورت آنلاین وجود دارد.

حمصیان با تاکید بر اینکه این سیستم به صورت کاملا اتوماتیک، عمل و مدیر مزرعه را با ارائه آلارم‌هایی، از شرایط استخرها مطلع می‌کند، ادامه داد: در این مجموعه دستگاه ازون‌سازی نیز به این سیستم هوشمند متصل می‌شود تا کار ازون‌دهی به آب را اجرایی کند و علاوه بر آن قادر به پایش میزان اکسیژن رسانی به آب و عوامل مؤثر در پرورش ماهی است.

مدیرعامل این شرکت عضو سندیکای شرکت‌های شناسایی و مکان‌یابی رادیویی، پایش آلودگی‌های آب را از دیگر قابلیت‌های این سیستم هوشمند نام برد و اضافه کرد: این سامانه به گونه‌ای طراحی شده است که ضمن پایش عناصر مغذی برای ماهیان، میزان آلودگی‌های محیطی چون آلودگی‌های اسیدی و قلیایی و یا گل آلود بودن آب را نیز رصد می‌کند و سریعا آلارم می‌دهد. در این شرایط درهای ورودی استخرها به صورت اتوماتیک بسته و درهای خروجی باز می‌شود.

 

نظر شما
ادامه