کد خبر: ۶۸۰۵۷

حکیم مهر: طاعون نشخوارکنندگان تاکنون نفس ۱۸۶ کل و بز وحشی در مازندران را گرفته و هنوز متوقف نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «ابراهیمی کارنامی» مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: لاشه ۱۸۶ کل و بز وحشی تاکنون در ارتفاعات غرب مازندران جمع آوری شد و احتمال افزایش شمار حیات وحش تلف شده به خاطر این بیماری وجود دارد، اما به دلیل پوشیده شدن این مناطق از برف امکان اعلام دقیق تلفات ممکن نیست.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا طاعون بزی بیماری کشنده با واگیر بسیار بالا است که نشخوار کنندگان کوچک را آلوده می‌کند و حیوانات آلوده با علایم تب، ترشحات چشم و بینی، تورم دهان، اسهال، ذات‌الریه همراه با سختی تنفس جان خود را از دست می‌دهند.

طاعون نشخوارکنندگان نخستین بار ۱۷ مهر ماه امسال در منطقه شکار ممنوع طالقان استان البرز که هم مرز با مازندران است مشاهده شده بود و با توجه به راه‌های سریع انتقال این ویروس کل و بز‌های منطقه دلیر در چالوس را درگیر کرد.

محیط زیست پس از کشف لاشه ۷ راس کل و بز وحشی در این منطقه بلافاصله با بهره گیری از ظرفیت جوامع محلی برنامه‌های پایش، جمع آوری و دفن بهداشتی لاشه‌ها را آغاز کرد که این پایش‌ها همچنان در غرب استان ادامه دارد.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران طاعون نشخوارکنندگان کوچک فقط در ارتفاعات جنوبی شهرستان چالوس و کلاردشت که هم مرز با استان البرز هستند دیده شده و در هیچ نقطه دیگری از استان گزارشی از ابتلا به این بیماری مشاهده نشده است.

ویروس طاعون نشخوار کنندگان به شکل قطره‌های ریز عفونی در هنگام عطسه یا هر گونه ترشح دیگر منطقه را آلوده می‌کند و تردد دام‌های سالم در آبشخورها، آخور‌ها و بستر‌هایی که دام آلوده در آن تردد داشت سبب آلوده شده دام‌های زنده می‌شود.

کارشناسان تنها راه مقابله با این بیماری را قطع کردن چرخه این بیماری می‌دانند و به همین دلیل گروه‌های دامپزشکی علاوه بر واکسیناسیون دام‌ها تلاش کرده اند با آگاهی رسانی به جوامع محلی ارتباط دام‌های حیات وحش با دام‌های اهلی را قطع کنند به همین دلیل به گزارش اداره کل دامپزشکی مازندران دام‌های اهلی استان عاری از طاعون نشخوارکنندگان هستند

 
نظر شما
ادامه