کد خبر: ۶۸۰۶۴

حکیم مهر: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان خمین از توقف فعالیت واحدهای تخلیه کود مرغی در روستای قیاپای خمین طی روزهای گذشته خبر داد.

 به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس،‌ خمین 6 دی ماه 1400 بود که گزارشی با عنوان «اینجا هوا بس ناجوانمردانه بدبوست/ وقتی کودهای مرغی جان جوجه‌ها را می‌گیرد!» در خبرگزاری فارس منتشر و طی آن وضعیت نگران کننده دپوی کودهای مرغی در روستای قیاپا از روستاهای اطراف خمین روایت شد.

روستای قیاپا در فاصله پنج کیلومتری شهرستان خمین واقع شده که دپوی غیرقانونی و غیراستاندارد کودهای مرغی در این روستا موجی از نگرانی را در بین واحدهای مرغداری مستقر در شهرستان خمین به وجود آورده، به طوری که آنان به دلیل ترس از ابتلا طیور به بیماری‌های احتمالی و به منظور جلوگیری از خسارت‌های اقتصادی اقدام به توقف جوجه‌ریزی کرده‌اند.

در گزارش «اینجا هوا بس ناجوانمردانه بدبوست/ وقتی کودهای مرغی جان جوجه‌ها را می‌گیرد!» روایت کاملی از وضعیت دپوی کودهای مرغی در روستا منتشر و اعلام شد که با وجود دستور دستگاه قضا مبنی بر توقف دپوی کودها، همچنان اهالی روستا شاهد تخلیه کودها در روستای خود هستند و عملا عاملین تخلیه بدون توجه به دستور قضایی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

پس از انتشار گزارش هرچند به گفته اهالی روستا تخلیه کودها به میزان کمتر از گذشته صورت می‌گیرد، اما همچنان شبانه و به دور از چشم اهالی و مسوولان کودها در اراضی روستا تخلیه می‌شود، این در حالی است که رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان خمین از توقف فعالیت واحدهای تخلیه کود مرغی در روستای قیاپای خمین طی روزهای گذشته خبر داد.

تخلیه کودها نسبت به گذشته کمتر شده است

یکی از اهالی روستا در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: تخلیه کودها نسبت به گذشته کمتر شده، اما دو شب گذشته یک ماشین حامل کود به اقدام به تخلیه کودها در اراضی روستا کرد.

این روستایی افزود: از سه نفری که اقدام به این کار می‌کردند یک نفر با دریافت مجوز محل تخلیه را به مکان دیگری منتقل کرد، اما دو نفر دیگر همچنان غیرقانونی اقدام به این کار می‌کنند.

لزوم ورود جدی دستگاه قضا

رئیس محیط زیست شهرستان خمین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس خواستار برخورد قاطع دستگاه قضا با عاملین دپوی کودهای مرغی در روستای قیاپای خمین شد و گفت: از دستگاه قضا خواهش داریم یک بار برای همیشه تکلیف این وضعیت را مشخص و با عاملین تخریب محیط زیست و تهدید سلامت عمومی قاطعانه برخورد کنند.

کلانتریان افزود: قرار است فردا در جلسه‌ای با حضور جمعی از مسوولان در این خصوص چاره‌اندیشی کنیم.

وی بیان کرد: با توجه به شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان واحدهای مرغداری و طیور منطقه به شدت در معرض تهدید قرار دارند و با توجه به اینکه دپوی غیرقانونی می‌توانند حامل ویروس‌های بیماری باشد باید این خطر را جدی گرفت.

جلوی تخلیه کودها گرفته شد

رئیس محیط زیست خمین در حالی خواستار ورود جدی دستگاه قضا به این موضوع شد که رئیس شبکه دامپزشکی خمین می‌گوید: با ورود دستگاه قضا طی روزهای گذشته هیچ‌گونه کودی در منطقه تخلیه نشده است.

جوانمرد افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته و نگرانی اهالی روستا و همچنین دستور دادستان جلوی فعالیت این مراکز گرفته شده و از این پس اجازه تخلیه هیچگونه کودی در منطقه داده نخواهد شد.

وی تصریح کرد: دو شب گذشته یک دستگاه ماشین تخلیه کود برای جمع‌آوری کودها در منطقه حضور یافت و کودهای باقی مانده را جمع آوری و از روستا تخلیه کرد.

رئیس شبکه دامپزشکی خمین بیان کرد: در خصوص میزان خسارت‌های وارده به مرغداری‌ها بعد از رسیدگی پرونده در دستگاه قضا میزان دقیق خسارت اعلام خواهد شد.

 

نظر شما
ادامه